فن آوری هایی که زندگی آینده ما را تغییر خواهد داد

    کد خبر :1021006
فن آوری زندگی آینده

شماری از نشریات آینده‌محور به تازگی مطلبی از قول آدریان هس طراح تکنولوژی و به خصوص طراح بازی نقل کرده‌اند- که در آن ادعا کرده که تکنولوژی قدرت انجام کارهای بسیاری دارد که یکی از آن‌ها تغییر نحوه زندگی و دنیایی است که در آن زندگی می‌کنیم.

به گزارش شفقنا از نشریه اینترنتی پاکت-لینت؛ فن‌آوری قدرت انجام کارهای بسیاری دارد-که تغییر جهان یکی از آن‌هاست.

نسل ما از این مزیت بهره‌مند است که در زمانه‌ای زندگی می‌کند که علم و فناوری می‌تواند به‌مان کمک کند آسان‌تر زندگی کنیم و در مسیرهای زندگی روزمره‌مان به مسائل جدیدی فکر کنیم.

فن‌آوری‌هایی که در سال‌های اخیر در معرض آن قرار گرفته‌ایم، راه را برای نوآوری‌های بیشتر هموار کرده‌اند و هم‌زمان این پتانسیل را دارند که تغییرات بیشتری نیز در زندگی به وجود آورند.

در ادامه فهرستی از فناوری‌هایی ذکر می‌شود که در دهه‌های آینده احتمالاً تا همیشه زندگی را تغییر خواهند داد.

توریسم فضایی

ما می‌توانیم تقریباً به هر کشوری در جهان بدون هیچ مشکلی پرواز کنیم، اما اگر روزی بتوانیم زمین را از فضا ببینیم چه می‌شود؟!

شرکت‌هایی مانند اسپیس‌ایکس، ویرژین‌گالاکتیک و حتی بلو اوریجین متعلق به آمازون می‌خواهند روزی چنین رویایی را به واقعیت تبدیل کنند و یک صندلی (بسیار گران‌قیمت) در یک سفینه فضایی برای سفر به مدار به ما بدهند. مسافران شاتل فضایی نیو شپرد آمازون قبل از بازگشت به زمین در ارتفاع 100 کیلومتری از سطح دریا برده خواهند شد.

ربات‌های شبیه انسان

یک شرکت لهستانی به نام کلون روی یک دست رباتیک شبیه به نمونه واقعی کار می‌کند که هدف آن دستیابی به ویژگی‌های مشابه دست انسان واقعی- از جمله اندازه، شکل، عضلات و آرایش اسکلتی یکسان- است.

دست شرکت کلون یک کیت چشمگیر است که با استفاده از ترکیبی از استخوان‌ها، رباط‌ها و ماهیچه‌های مصنوعی، آزادی حرکت را به کسانی که می‌خواهند از آن استفاده کنند، ارائه می‌دهد.

این شرکت می‌گوید که 16 شرکت هوش مصنوعی این دست را سفارش داده‌اند و انتظار می‌رود تعداد بیشتری از شرکت‌ها نیز این مسیر را دنبال کنند. کلون هم‌چنین در حال کار بر روی یک نیم‌تنه کامل انسانی است و با پیشرفت هوش مصنوعی به نظر می‌رسد که دیگر تصور دنیایی که در آن ماشین‌های مجهز به هوش مصنوعی با ساختارهای انسان‌مانند خواهیم داشت، چندان هم دور نیست.

استعمار سیارات دیگر

انسان مدت‌هاست که در حال ویران کردن زمین است و به نظر این سیاره دیرزمانی نخواهد توانست طبیعت ویرانگر بشر را تحمل کند.در واقع حتی اگر بشر زمین را نابود نکند، ولی به هر حال روزی از آن بزرگ‌تر خواهد شد. شاید در این راستا است که برنامه‌هایی برای استعمار سیارات دیگر در دست اقدام است و بدون شک مریخ اولین سیاره مورد نظر خواهد بود.

با جهش‌های رو به جلو که در فن‌آوری در حال تجربه است، به نظر چنین چشم‌اندازی از آینده به سرعت از یک رویای علمی تخیلی به یک واقعیت علمی تبدیل خواهد شد.

ربات‌ها در همه‌جا

ناسا در حال حاضر روبات‌هایی با اشکال و اندازه‌های مختلف را به فضا می‌فرستد. با پیشرفت تکنولوژی، این امر طبیعی است. ربات‌ها نگرانی چندانی در مورد اکسیژن برای تنفس یا غذا برای خوردن ندارند و می‌توان آن‌ها را پر از حس‌گرهای مختلف- برای ارسال داده‌ها به زمین- نگه داشت.

این امر در مورد محل کار نیز صدق می‌کند. ربات‌ها می‌توانند سخت‌ترین، خطرناک‌ترین و کسل‌کننده‌ترین مشاغل را انجام دهند و بشریت را از دردسر و خطر نجات دهند. آن‌ها هم‌چنین می‌توانند از نظر تئوری سریع‌تر، کارآمدتر و با اشتباهات کمتری کار کنند.

ماشین‌های برقی خودران

خودروهای برقی چیزهای جدیدی نیستند. آن‌ها مدت‌هاست که در جاده‌ها در حال حرکت هستند و فقط در سال‌های اخیر بهتر شده‌اند.

این که باتری‌ها بیشتر دوام می‌آورند، زیرساخت ایستگاه‌های شارژ در حال رشد است و هم‌چنین روی فن‌آوری خودران نیز به شدت سرمایه‌گذاری می‌شود، به این معنی خواهد بود که زودتر از آن‌چه فکر می‌کنید شاهد پیشرفت‌های عجیبی در این عرصه خواهیم بود.

تسلا در حال حاضر یک حالت خودران پیچیده دارد که می‌تواند برخی از کنترل‌های رانندگی را در اختیار بگیرد، اما خودروسازان امیدوارند که روزی رویای رانندگی کاملاً بدون دست تعبیر خواهد شد.

ماشین‌های پرنده

وقتی هیچ فضایی در جاده‌ها باقی نمانده، منطقی است به رانندگی در آسمان هم فکر کنیم. در حال حاضر طرح‌های جالب بسیاری در زمینه ماشین‌های پرنده وجود دارد که نشان می‌دهد چنین آینده‌ای واقعا امکان دارد.

شاید اگر ماشین‌های پرنده هم وجود خارجی نداشته باشند، هر کسی ممکن است به اشکال دیگری از حمل و نقل شخصی فکر کند- که به عنوان مثال در این زمینه می‌توان جت‌پک‌ها را مثال زد که برای چندین و چند دهه یکی از موارد محبوب مخترعان و جویندگان هیجان بوده‌اند.

موارد دیگر

پیشرفت‌های دیگری نیز در این زمینه وجود دارند که می‌توان به طور خلاصه به آن‌ها اشاره کرد.

ربات‌های کارگر و ساقی از این دسته‌اند که می‌توانند به انسان کمک کنند کارهایی مانند جارو کردن یا حتی وظایفی چون پیش‌خدمتی، سرآشپزی یا حتی سگ‌های نگهبان و راهنما را به انجام برسانند.

جاده‌های روی رودخانه‌ها از دیگر پیشرفت‌های آینده‌اند که در شرایطی که فضا محدود است و به خصوص در فضاهای شهری شلوغ در حال اتمام، در آینده شاهد آن خواهیم بود و خودروها و جاده‌ها و فضاهای زندگی بر روی آب‌ها را پیش چشم خواهیم دید.

فن‌آوری پنل خورشیدی یکی دیگر از فناوری‌هایی است که پتانسیل بسیار زیادی برای شکل دادن به آینده دارند.

قطارهای فوق سریع نیز مورد دیگری است که توسط یکی دیگر از شرکت‌های تحت حمایت ایلان ماسک- هایپرلوپ- در حال ساخت و آزمایش است. یک سیستم حمل‌ونقل زیرزمینی پرسرعت که در مسیرهایی مانند لس‌آنجلس به سانفرانسیسکو و نیویورک به واشنگتن در حال ساخت است و به عنوان مثال مسیر سه ساعته نیویورک به واشنگتن در حال حاضر را تبدیل به یک مسیر 29 دقیقه‌ای خواهد کرد.

واقعیت افزوده یا وی‌آر پتانسیل باورنکردنی و حیرت‌انگیزی برای ساده کردن کارها در آینده دارند.

صفحه‌های نمایش پوشیدنی یا دستگاه‌های پروژکتورمانند با قابلیت لمس که می‌توانند روی پوست، لباس یا سایر سطوح بدن اجرا شوند، زمینه‌هایی دیگر از پیشرفت هستند. در واقع آینده فناوری تلفن‌های هوشمند ممکن است در این مسیر باشد که دیگر نیازی به دستگاه وجود نداشته باشد، بلکه این کار را چیزی که می‌پوشید انجام دهد.

پرینت سه‌بعدی مواد غذایی و حتی چاپ سه‌بعدی قطعات هواپیما و وسیله نقلیه و مفاصل جایگزین هنوز هم پتانسیل زیادی برای تغییر زندگی در سال‌های آینده دارد.

کامیون‌های بدون راننده، یخچال‌های هوشمند که خود سفارش خرید می‌دهند، مسواک‌های هوشمندی که داده‌های بهداشتی و درمانی را به دندانپزشک شما ارسال می‌کنند، آینه‌های هوشمندی که سلامت شما را بررسی می‌کنند، توالت‌هایی که مواد دفعی شما را تجزیه و تحلیل می‌کنند، اسکلت خارجی، بازیافت و مهندسی مجدد، مزارع پربازده و پرمحصول، هوش مصنوعی، گوشت‌های آزمایشگاهی، ربات‌های نظامی، نانوربات‌هایی که سلامت شما را بررسی می‌کنند و البته فلزات و اندام‌های چاپ شده سه‌بعدی دیگر جلوه‌های پیشرفت‌های تکنولوژیک هستند که می‌توانند آینده‌ای متفاوت را برای زندگی رقم بزنند.

هم‌چنین می‌توان از مواردی مانند باتری‌های شنی، ایجاد تصاویر توسط هوش مصنوعی و حتی زنبورهای ربات یاد کرد و البته از کارکردهای انتزاعی‌تری- مانند این که در آینده هوش مصنوعی ممکن است در ایجاد آثار هنری برای تبلیغات، لوگوها، وب‌سایت‌های انتشارات و موارد دیگر کمک‌حال انسان‌ها شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید