فعالیت تجاری در مرز دوغارون و ماهیرود متوقف شد

    کد خبر :825824
فعالیت تجاری در مرز دوغارون و ماهیرود متوقف شد

روح‌اله لطیفی درباره آخرین وضعیت سه مرز مشترک ایران و افغانستان از جمله میلک، دوغارون و ماهیرود اظهار داشت: دیروز با تحولات داخلی کشور افغانستان برخی از کارمندان دولت این کشور محل کار خود را ترک کردند، یا در سایر کشورها پناهنده شدند و در حال حاضر دو گمرک مقابل دوغارون و ماهیرود در ایران به دست طالبان افتاده و کنترل دو مرز اسلام‌قلعه و ابونصرفراهی توسط طالبان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: از روز گذشته فعالیت تجاری در مرز دغارون و ماهیرود متوقف شد چراکه در دو مرز مقابل آنها در افغانستان کارمند و کسی نیست که کامیون‌ها را پذیرش کند و در حال حاضر هم قابل پیش بینی نیست که در آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

سخنگوی گمرک ایران با بیان اینکه در این فضای ناامنی تا وقتی که شرایط تعیین و تکلیف شود، فعالیت در این مرز متوقف خواهد شد، اظهار داشت: روز گذشته اسلام‌قلعه زودتر سقوط کرد و به دست طالبان افتاد اما چند کامیون ایرانی از این مرز عبور کرده بودند و در حال حاضر پیگیر هستیم تا این کامیون‌ها به ایران برگردند.

لطیفی افزود: پس از سقوط اسلام‌قلعه، سقوط ابونصرفراهی قابل پیش بینی بود به همین دلیل تردد از این مرز را زودتر از آنکه به دست طالبان بیفتد متوقف کردیم.

وی با اشاره به گمرک میلک گفت: در حال حاضر گمرک میلک فعال است و هنوز در گمرک مقابل میلک اتفاقی نیفتاده اما به گمرک داخلی اطلاع داده‌ایم که از خروج کامیون‌های جدیدی که به صف اضافه می‌شوند، جلوگیری کنند و همین تعداد کامیونی که در مرز مانده‌اند تردد داشته باشند.

سخنگوی گمرک ایران تاکید کرد: امکان اینکه کامیون‌های مرز دوغارون و ماهیرود به سمت میلک بروند وجود ندارد چراکه میلک ظرفیت محدودی دارد.از سوی دیگر سیستان و بلوچستان در محدوده قرمز کرونایی قرار دارد و ایستایی کامیون‌ها احتمال ابتلای رانندگان به کرونا را بالا می‌برد.

وی با بیان اینکه کامیون های مرزهای دوغارون و ماهیرود باید به کشور برگردند و نسبت به ابطال پروانه صادراتی یا صادرات به کشور دیگر اقدام کنند، افزود: برخی از این کالاها فساد پذیر هستند و هر چه سریع تر باید تعیین تکلیف شوند.

وی ادامه داد: شب گذشته از تمام رانندگانی که برگردانده شدند تست سی پی آر گرفته شد.

به گزارش ایلنا، لطیفی درباره میزان صادرات ایران به افغانستان اظهار داشت: حدود ٧٣درصد صادرات ایران به این کشور از دو مرز ماهیرود و دغارون انجام می‌شود و سال گذشته میزان صادرات ایران به افغانستان از این مرز ٢ میلیارد و ٣٠٠ میلیون دلار بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید