بازار پاکستان می‌تواند فعالیت تجاری ایران را فعال کند

  • سیاسی
  • یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۵:۳۴
    کد خبر :524208
فعالیت تجاری ایران

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه سفر عمران خان به ایران فرصت خوبی برای دو طرف است، گفت: بازار پاکستان می تواند جهت فعال کردن تجارت محدود شده ایران موثر باشد که باید برای آن برنامه داشت.

پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با مهر، در خصوص سفر عمران خان نخست وزیر پاکستان به ایران و اهمیت آن در گسترش روابط دوجانبه اظهار داشت: پاکستان در خصوص مسائل سیاسی با افغانستان و هندوستان مشکلات جدی دارد اما با چین و ایران به عنوان دو همسایه دیگر خود، مناسبات نزدیکی دارند.

وی با بیان اینکه ایران از منظر پاکستان دارای اهمیت زیادی است، گفت: هر دو کشور دارای مرز مشترک طولانی هستند که متأسفانه تاکنون هم چندین مرتبه مشکلات امنیتی با یکدیگر داشتند.

ملازهی افزود: دولت مرکزی پاکستان کنترل کاملی بر مرزهای خود ندارد و طبیعتاً گروه‌های ضد ایران می‌توانند در آن مناطق علیه ایران دست به اقداماتی بزنند که از جمله آنها ربودن تنی چند از از سربازان مرزی ایران به داخل مرزهای پاکستان است که برای حل آن هم مذاکرات مختلفی با طرف پاکستانی در ابعاد مختلف صورت گرفته است.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: از آنجا که مشکل اصلی پاکستان، دو کشور همسایه هندوستان و افغانستان است، آنها حاضر نمی‌شوند که برای حل مسئله مرزی خود با ایران هزینه‌ای بیشتر دهند و به این ترتیب مسئولیت آن متوجه ایران می‌شود، هرچند که نظر ایران به این موضوع مرزی با پاکستان متفاوت است.

وی گفت: پاکستان تنها کشور مسلمان است که سلاح هسته‌ای در اختیار دارد و نزدیک به ۲۲۰ میلیون نفر مسلمان سرسخت و متعصب در آن کشور زندگی می‌کنند.

ملازهی با اشاره به شرایطی که امروز ایران بر اثر تحریم‌های شدید آمریکا به آن گرفتار شده است، افزود: بازار پاکستان می‌تواند جهت فعال کردن تجارت محدود شده ایران مؤثر باشد که باید برای آن برنامه داشت.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: علیرغم اینکه یکی از اهداف دولت فعال کردن بازارچه‌های مرزی میان ایران و پاکستان است اما متأسفانه آن بازارچه‌های مرزی به دلیل برخی مشکلات امنیتی، وضعیت مناسبی را ندارند و این باعث می‌شود کسانی که قصد دارند در این بازارچه‌ها سرمایه گذاری کنند بی انگیزه شوند.

وی گفت: در واقع پاکستان به دلیل نزدیکی جغرافیایی به ایران می‌تواند در صورت وجود یکپارچگی در برنامه مراودات تجاری با آن کشور، به عنوان یکی از مسیرهای مناسب جهت گشایش و رونق فعالیت‌های تجاری ایران و گام مثبتی برای تحقق شعار سال مبنی بر رونق تولید به حساب می‌آید.

ملازهی در پایان خاطر نشان کرد: سفر آقای عمران خان نخست وزیر پاکستان به ایران می‌تواند به عنوان فرصتی مناسب در اختیار ایران قرار بگیرد که اگر واقع بینانه و با شناخت درست نسبت به آن حرکت کنیم، می‌توانیم از فرصت به دست آمده در جهت تأمین منافع ملی حداکثر بهره برداری را داشته باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید