فتومونتاژ چیست؟ [تفاوت فتوکلاژ و فتومونتاژ چیست] موشن کده

    کد خبر :986331

به طور کلی، در هنر، کلمه “مونتاژ” به معنای خلق ترکیبی از چندین تصویر یا عکس است که روی هم سوار می شوند تا به شیوه ای هنرمندانه با هم ترکیب گردند. نتیجه ی کار، تلفیق جدیدی است که می تواند یک تصویر ایجاد کند، یک داستان خلق کند یا معنای هنری را به شیوه ای دیگر انتقال دهد. مونتاژ، شکل خاصی از هنر مونتاژ است.

برای اینکه به درستی بتوان آن را یک مونتاژ نامگذاری کرد، تصویر مرکب نهایی باید با استفاده از «پردازش عکاسی» – در اصل یک فرایند شیمیایی – ایجاد شود. با توجه به روش امروزی در عکاسی، پردازش دیجیتالی احتمالا روش خوبی است. از آنجایی که عکس ها، شکل مرتب و منظمی دارند، فتومونتاژها هم شکل سازمان یافته‌دارند. با این وجود، استفاده از یک فتومونتاژ به شکل هنری، رایج است. بنابراین، هنر این کار، همان آرایش و تنظیم تصاویر است. در ادامه ی این مقاله با مفهوم فتومونتاژ چیست در موشن کده همراه ما باشید.

تعریف فتومونتاژ

ما علاوه بر اینکه فیلم جذاب در مورد فتومونتاژ را برای شما در بالا آورده‌ایم، به شما خواهیم گفت که فتومونتاژ، تصویر مرکبی است که یا با چسباندن تصاویر چاپی جداگانه یا قطعات چاپی ایجاد می شود، یا با قرار دادن متوالی تصاویر تکی روی یک ورق کاغذ، یا با ظاهرسازی تصاویر کامپوننت به صورت همزمان از طریق نگاتیوهای روی هم قرار گرفته. در دهه 1880، کنار هم قرار دادن تصاویر جداگانه از طریق نمایش متوالی، در «چاپ ترکیبی» و به ویژه به شکل پرتره گروهی ساختگی، تبدیل به مد روز شد. در اوایل قرن بیستم، هنرمندان دادایی و فوتوریست (آینده نگر)، از ویژگی های درونی، قطعه قطعه، و پوچ بودن این کنار هم قرار دادن تصاویر، استفاده‌کردند.

نرم افزار های فتومونتاژ

نرم افزار و برنامه های زیادی برای دوره آموزش فتومونتاژ حرفه ای محبوب شده اند. استفاده از یک نرم افزار تولید کننده فتومونتاژ برای تجزیه یک عکس ساده و ایجاد توهم زیاد بودن قطعات عکس بسیار آسان است. این یک فتومونتاژ واقعی نیست. نتایج چنین دستکاری هایی ممکن است جذاب به نظر برسد. اما یک تصویر مسطح ایجاد شده با شکستن  عکس، عمق واقعی و بیان هنری ندارد. برخی از افراد تعریف متفاوتی از فتومونتاژ دارند. آنها مجموعه ای از عکسهای غیر مرتبط یا نیمه مرتبط را با هم ترکیب میکنند .باید بگوییم در هنر تعاریف متغیر است و القا دادن یک روش تنها به یک تعریف کار آسانی نیست.

استفاده از فتوشاپ در فتومونتاژ

آموزش فتومونتاژ در فتوشاپ یکی از بهترین و به تعریفی دیگر بهترین نرم افزار برای این هنر است، در واقع می‌توان گفت یکی از ویژگی های مهم، که فتوشاپ برای آن ساخته شده است همین فتومونتاژ است این نرم افزار قدرت باور نکردنی به فتومونتاژ داده است که فرد حتی نمیتواند تفاوت بین واقعی و ساختگی را تشخیص دهد.

عکس های خود را در فتوشاپ وارد کنید کشیدن و رها کردن هر عکس را تقریباً در جایی که می خواهید شروع کنید. اگر توانایی رنگ آمیزی هر لایه را دارید، ایده خوبی است که این کار را حتما انجام دهید عکسهای خود را به اطراف حرکت دهید و آنها را در موقعیتی قرار دهید که شبیه کل سوژه ای که از آن عکس گرفته اید باشد. برخی از تصاویر همچنان روی هم چیده شده ظاهر می شوند. این اشکالی ندارد. همه عکس ها را تقریباً در موقعیت مناسب قرار داده اید. این زمانی است که لذت واقعی عکاسی خلاقانه آغاز می شود. وقت آن است که تخیل خود را آزاد کنید. عکس ها را به اطراف منتقل کنید و هر طور که دوست دارید آزمایش کنید.

انواع فتومونتاژ چیست؟

فتومونتاژ شامل انواع مختلفی از ویرایش و ترکیب عکس ها است که در ادامه به آنها می پردازیم.

فتومونتاژ دستی

شامل چسباندن عکس های چاپی نیز کنار هم می شود که در قرن 19 و 20 رواج داشت و کسانی که کار ویراست روزنامه ها را انجام می دادند ار این روش استفاده می کردند.

فتومونتاژ دیجیتال

با رایج شدن برنامه های فتوشاپ مانند light room , coreldraw ,  فتومونتاژ دستی جای خود را به فتومونتاژ دیجیتال داد. فتومنتاژ از قدیم در صنعت تبلیغات وجود داشته است اما به صورتی که امروزه وجود دارند نبوده اند.

زمانی که هنوز نرم افزار های گرافیکی وجود نداشت و رایج نشده بود ، ویراستاران مجله ها با روش های دستی فتومونتاژ انجام می دادند به صورتی که عکس ها را برش می دادند و آنها را روی عکس های دیگری می چسباندند، به این نوع ویرایش کلاژ می گویند. با گسترش برنامه های گرافیکی ، تکنولوژی جای فتومونتاژ های دستی را پر کرده است و بازار بزرگی  را به خود اختصاص داده است.

تفاوت فتوکلاژ و فتومونتاژ چیست؟

فتوکلاژ،(تکه چسبانی) یکی از سبک ها جالب و منحصربه فرد عکاسی است که درسال 1914 توسط پیکاسو و بسیاری از هنرمندان سبک کوبیسم تجربه شد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت. معنای لغوی فتوکلاژ (تکه چسبانی)، معرف این نوع ادیت است زیرا در این سبک از چسباندن عکس ها و انواع اشیا به یکدیگر می توان یک اثر هنری جدیدی به وجود آورد. در این سبک انسان از مرز واقعیت فراتر می رود و تخیلات خود را ممکن می کند.

فتومونتاژ و فتوکلاژ در عمل شباهت های بسیاری با هم دارند اما یکسان نیستند. فتومونتاژ روشی از عکاسی است که با استفاده از عناصر و ابزارهای مختلف می توان تصاویر را به شکل دلخواه ترکیب کرد و یک چینش مفهومی و زیبا را ایجاد کرد، این شیوه دست عکاس را برای ساخت تصاویر فانتزی یا سورئال بسیار باز می گذارد. در فتومونتاژ از روش های دوربری عکس، الصاق کردن تصاویر، عکاسی پست سر هم و یا الحاق کردن عکس های مختلف استفاده می شود در حالی که فتوکلاژ از چسباندن هر چیزی روی عکس و یا چسباندن چند عکس به دست می آید.

چگونه فتومونتاژ کنیم؟

فتومونتاژ نیز همانند سایر تکنیک های هنری، برای پیاده سازی بهتر، نیازمند تهیه مقدمات و توجه به یک سری نکات کاربردی و مهم از سوی هنرمندان است. پس اگر در پی یادگیری و پرداختن به رشته جذاب Photomontage هستید، با ما همراه باشید!

با نرم افزارهای مورد نیاز خود آشنا شوید: انجام فتومونتاژ به صورت مبتدی یا حرفه ای، نیازمند تسلط به نرم افزارهای گرافیکی و اصول اولیه ای است که به بهبود کیفیت کار و نمایش بهتر ایده ها کمک می کنند. همچنین آشنایی با قابلیت ها و نقاط ضعف هر نرم افزار و انتخاب نمونه مناسب برای خلق هر اثر، برای هنرمندان تازه کار از اهمیت بالایی برخوردار است.

از ایده های خلاقانه بهره بگیرید: فتومونتاژ در درجه اول نیازمند تعیین هدف و ایده پردازی است. اگر قصد دارید یک تصویر مفهومی یا انتزاعی خلق کنید، باید در درجه اول مفهوم کلی مورد نظر خود و تصاویر مناسب برای به نمایش گذاشتن آن را تعیین نمایید.

جزئیات را فراموش نکنید: توجه داشته باشید که اهمیت دادن به جزئیات، در نتیجه نهایی اثر، تأثیر مثبتی می گذارد. یک هنرمند خوب، کسی است که هیچ گزینه ای را بدون علت در اثر خود به کار نبرده و برای استفاده از هر تکنیک یا المان، فلسفه ای را در نظر داشته باشد.

به سایه ها توجه کنید: اگر می خواهید تصاویر مونتاژ شده، واقعی و طبیعی به نظر برسند، ایجاد تغییر در شکل و شدت سایه ها، برگ برنده شما محسوب می گردد. این امر سبب می شود تا تصاویر افزوده شده به محیط، بخشی از یک کل به حساب آمده و از دید مخاطب با یکدیگر منسجم باشند.

عکاسی کنید: اگر می خواهید تا حد ممکن در انجام تغییرات مورد نظرتان آزاد باشید، بهتر است از عکس هایی استفاده کنید که خودتان آن ها را تهیه نموده اید.

فتومونتاژ تبلیغاتی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

صنعت گرافیک از قدیم با صنعت تبلیغات تلفیقی عجیب داشته است به طوری که اهداف یک اثر گرافیکی را با اهداف تبلیغاتی تعریف می‌کنند. ویژگی یک اثر گرافیکی موفق را در جذب مخاطب می‌دانند، این ویژگی دقیقاً هدفی است که در تبلیغات به آن نیاز است. فتومونتاژ نیز از گذشته به عنوان یک ابزار گرافیکی تبلیغاتی شناخته می‌شده است. حتی زمانی که ابزار‌های دیجیتال هنوز وجود نداشتند به صورت دستی این اثر را خلق می‌کردند.

امروزه با افزایش تولید کنندگان کالا و خدمات، رقابت تنگاتنگی در عرصه تبلیغات بر سر انتقال پیام برندها به مخاطب به وجود آمده است. این رقابت بر سر نحوه معرفی محصول به شیوه خلاقانه است. در گذشته پیش از روی کار آمدن ابزارهای دیجیتال سه بعدی و ساخت انیمیشن و کارتن، برند‌ها بیشتر از فتومونتاژ برای تبلیغات استفاده می‌کردند. البته این هنر امروزه نیز جای خود را در پوسترها و بنرها حفظ کرده است و مانند گذشته کاربرد دارد.

نتیجه گیری

تکنیک فتومونتاژ از قرن نوزده تا امروز، تحت تاثیر تغییرات اجتماعی، سیاسی، تکنولوژی و جنبش‌های هنری، فراز ونشیب‌های زیادی را در جهت تکامل تجربه کرده است. اگر چه این روش، پس از مدتی؛ هویت خودرا به‌عنوان یک جریان هنری مستقل از دست داد اما همچنان در نقش یک تکنیک پویا در آثار هنری قابل تشخیص و ارزیابی است. فتومونتاژ در دو دهه‌ی اخیر و با ظهور «کامپیوتر» در کنار «عکاسی دیجیتال» راه را برای گسترش خویش بیش از همیشه هموار ساخته است. این تکنیک در رسانه‌های سنتی‌ای مانند: پوستر، جلد کتاب، مطبوعات، تابلوهای تبلیغاتی، بسته‌بندی‌ها و تصویرسازی‌ها تا ابزارهای مدرنی چون: صفحات وب، موشن گرافیک، تیزرها و تیتراژها، کلیپ‌ها و… همچنان پررونق‌ترین روش مورد استفاده است.

منبع: https://motionkade.ir/

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید