عملیات بیابان زدایی ۲۰هزار هکتارمنابع اراضی بیابانی تهران

    کد خبر :40178

یک مقام مسئول در اداره منابع طبیعی استان تهران،گفت:از ۱۰۵هزار هکتار عرصه‌های بیابانی این استان تاکنون بیش از ۲۰هزار هکتار آن زیر پوشش عملیات بیابان زدائی و تثبیت شن‌های روان قرار گرفته است.

به گزارش  بازتاب به نقل از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، ابوالفضل ناظری با بیان اینکه از ۱۰۵ هزار هکتار عرصه‌های بیابانی استان تهران تاکنون بیش از ۲۰ هزار هکتار آن زیر پوشش عملیات بیابان زدائی و تثبیت شن‌های روان قرار گرفته است، افزود: این میزان عملیات بیابان زدایی برابر طرح‌های مصوب و از محل اعتبارات استانی و ملی با هدف تثبیت خاک، جلوگیری از فرسایش، حرکت شن‌های روان و مهار گرد و غبار طی سال‌های گذشته در شهرستان‌های ورامین و ملارد با کاشت گونه‌های مناسب و مقاوم به شرایط اقلیمی و منطقه‌ای همچون تاغ، آتریپلکس و گز به مرحله اجرا درآمده است.

سرپرست اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران  با اشاره به اینکه اراضی بیابانی استان تهران در شهرستان‌های ورامین، ملارد، پاکدشت و ری پراکنده است، اظهار داشت: برای اجرای عملیات بیابان زدایی در مناطق بیابانی استان تهیه طرح‌های بیابان زدایی در دستور کار قرار دارد که در صورت تأمین اعتبار این عملیات به مرحله اجرا درخواهد آمد.

ناظری در ادامه اضافه کرد: پدیده بیابانزایی،   تخریب سرزمین و تغییر اقلیم در سالیان اخیر به عنوان یکی از چالش‌های جدی برای بسیاری از کشورهای جهان به شمار می‌رود و کشور ایران نیز با توجه به اینکه در کمربند خشک و نیمه خشک قراردارد با این پدیده روبرو است؛ گسترش این پدیده که حاصل عوامل طبیعی و غیر طبیعی (انسانی) است خطرات نگران کننده‌ای را متوجه اکوسیستم‌های حیاتی در مناطق درگیر کرده است. .

سرپرست امور بیابان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران تصریح کرد: دخالت‌ها و بهره‌برداری‌های بی‌رویه و غیر اصولی از منابع طبیعی تجدید شونده (آب، خاک، جنگل و مرتع) و غیره توسط جوامع بشری زمینه ساز تخریب سرزمین و توسعه بیابان‌زائی شده و همچنین عواملی همچون خشکسالی‌ها، کاهش نزولات جوی، از بین رفتن پوشش گیاهی، کاهش کمی و کیفی شدید منابع آب سطحی و زیرزمینی و فرسایش‌های آبی و بادی باعث تشدید بیابان‌زائی می‌شود که متعاقب آن بروز تنگناها و ناهنجاری‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و بعضاٌ سیاسی را در مناطق درگیر به همراه خواهد داشت.

سرپرست امور بیابان استان تهران به پیامدهای ناشی از این پدیده اشاره کرد و گفت: گسترش فقر و کاهش درآمد اقتصادی جوامع محلی به ویژه دامداران و کشاورزان، بیکاری نیروهای مولد و مهاجرت به شهرها، بروز ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی و غیره از جمله پیامدهای حاصل از این پدیده است.

به گزارش مهر، ۱۷ ژوئن از سوی کنوانسیون جهانی مقابله با بیابان‌زائی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی مقابله با بیابان‌زائی نامگذاری گردیده که شعار امسال این روز نیز تحت عنوان «سرزمین ما، خانه ما، آینده ما» در نظر گرفته شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید