از روزهای گذشته نام سویه جدید ویروس کرونا به نام اریس (Eris) به گوش می‌خورد، سازمان بهداشت جهانی (WHO) نیز هشدار داده که کشورها به دلیل زیرسویه ویروس اریس، اقدامات پیشگیرانه در مورد ویروس کووید-19 را لغو نکنند

EG.5 یا همان ویروس اریس یکی از سویه‌های ویروس اومیکرون است که اولین بار در آبان 1400 (نوامبر 2021) دیده است.

نوع جدید ویروس امیکرون به نام اریس در حال گسترش در سراسر جهان است با اینکه سازمان بهداشت جهانی آن را به عنوان زیرسویه تحت نظارت دسته بندی کرده اما خطر سلامتی آن را کم ارزیابی می‌کند.

تا حدود 15 روز گذشته، بیش از 7 هزار مبتلای جدید از ویروس اریس در 51 کشور شناسایی شده که بیشترین میزان ابتلا مربوط به چین است.

بعد از چین، کشورهای امریکا، کره جنوبی، ژاپن، کانادا، استرالیا، سنگاپور، انگلیس، فرانسه، پرتغال و اسپانیا بیشترین شیوع سویه اریس را گزارش داده‌اند.

اریس با سهم 17 درصدی بین سویه‌های مختلف کرونا، رایج‌ترین سویه این ویروس در آمریکاست، از طرفی اریس بیشترین سرعت رشد نسبت به دیگر سویه‌های کرونا را در انگلیس دارد.

میزان ابتلای ویروس اریس در فرانسه از 7.6 درصد در ماه خرداد به 17.4 درصد در ماه تیر افزایش یافته است.

با این حال برخی دانشمندان برای پیشگیری از ابتلا به سویه جدید اومیکرون (اریس) استفاده از ماسک را توصیه می‌کنند و برخی دیگر زدن ماسک را بی‌تاثیر می‌دانند.

سویه اریس چقدر خطرناک است؟

با این حال، سازمان جهانی بهداشت پیشنهاد کرد که این نوع تهدید خاصی ایجاد نمی‌کند. این آژانس گفت: «بر اساس شواهد موجود، خطر سلامت عمومی ناشی از EG.5 در سطح جهانی کم ارزیابی می‌شود.»

بنابراین باتوجه به گزارش‌های این سازمان ویژگی های اریس ممکن است باعث شود که در برخی کشورها یا در واقع در سطح جهانی غالب شود.

علائم زیرسویه اریس

علائم اریس تب، خستگی، سرفه، آبریزش بینی، سردرد و درد عضلانی است که این علائم می‌تواند مشابه بیماری‌های سرماخوردگی، آنفلوآنزا و ذات‌الریه باشد.

با این حال شدت نشانه‌های ویروس اریس با دیگر سویه‌های اومیکرون تفاوت زیادی ندارد.

تاثیر واکسن بر شدت بیماری

با این روندی که پیش می‌رود ترکیب واکسن و ایمنی طبیعی بدن می‌تواند تا حدودی از شدت بیماری بکاهد و واکسن‌ها هنوز حفاظت خیلی خوبی در برابر ویروس نسبت به مرگ و بیماری شدید ایجاد می‌کنند.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، اریس افزایش شیوع و ویژگی‌های فرار از سیستم ایمنی را نشان داده اما تا به امروز هیچ تغییری در شدت بیماری گزارش نشده است.

با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا موفق خواهد شد به طور موثر گسترش یابد یا مانند بسیاری از انواع دیگر که به شدت جهش یافته‌اند، از بین خواهد رفت.

سطح خطر سویه جدید اریس متوسط است زیرا واریانت سریع‌ترین رشد را در چندین منطقه WHO دارد و شیوع آن به سرعت در حال افزایش است.

تاکنون هیچ گزارشی از افزایش شدت بیماری مرتبط با اریس منتشر نشده که بر این اساس می‌توان کم خطر بودن آن را گمانه‌زنی کرد.

در مجموع، شواهد موجود نشان نمی‌دهد که EG.5 خطرات سلامت عمومی بیشتری نسبت به دیگر دودمان‌های تازه در حال گردش SARS-CoV-2 دارد.

اکنون دانشمندان مدعی هستند که EG.5 تهدید بزرگی نیست. در عین حال، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که گسترش سویه جدید ویروس کرونا، تحت نظر است.

واکسن مدرنا برای سویه جدید موثر است؟

شرکت داروسازی مدرنا روز پنجشنبه ۲۶ مرداد اعلام کرده که داده‌های حاصل از مطالعات اولیه نشان می‌دهد واکسن به‌روز شده کووید-۱۹ این شرکت در برابر سویه «اریس» کرونا در انسان مؤثر است.

مدرنا انتظار دارد این واکسن به روز شده در هفته‌های آتی برای واکسیناسیون در فصل پاییز به تایید سازمان‌های ناظر سلامت در ایالات متحده، اروپا و جاهای دیگر برسد.

براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، اریس با قدرت واگیر بالا اصطلاحا «توانایی گریز از برابر سیستم ایمنی بدن» را دارد، هرچند خطر آن کم ارزیابی می‌شود.

هنوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به شیوع زیرسویه اریس واکنشی نشان نداده، با این حال باید منتظر برنامه‌های متولی سلامت برای پیشگیری و جلوگیری از همه‌گیری این ویروس باتوجه به در پیش بودن سال تحصیلی جدید بود