ظرفیت سرمایه‌گذاری چین در ایران باید ایجاد شود

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۷ ۱۱:۴۰
    کد خبر :459310

سفیر اسبق ایران در چین گفت:در حوزه سرمایه گذاری باید این ظرفیت ایجاد شود که ایران و چین بیشتر به یکدیگر نزدیک شده و همکاری هایی داشته باشند.

علی خرم سفیر اسبق ایران در چین در گفتگو با مهر، در خصوص اهمیت ارتباط با چین به عنوان قدرتی سیاسی و اقتصادی برای ایران در دوران تحریم های آمریکا و وظیفه سنگین سفیر جدید ایران در پکن برای توسعه هر چه بیشتر تعاملات تجاری با آن کشور اظهارداشت: چین برای ایران در ابعاد مختلف بین المللی، سیاسی، اقتصادی و نفتی دارای اهمیت است و به این دلیل به نظر من سفیر ایران در آن کشور باید از ویژگی هایی از جمله تجربه، خلاقیت و پشتکار برخوردار باشد.

وی با بیان اینکه در خصوص سفیر جدید ایران در چین که از سوی وزارت خارجه معرفی شده، اطلاعی ندارم و قضاوتی هم نمی توانم داشته باشم، گفت: به دلیل حجم بالای کار در کشوری مثل چین، سفیری که از جمهوری اسلامی ایران برای چین انتخاب می شود باید فردی بسیار پخته باشد، کار بین المللی را بداند، با فعالیت اقتصادی آشنا باشد، آگاه به مشکلات مالی تجاری ایران و مسیرهای افزایش همکاری های اقتصادی با چین باشد و در نهایت اینکه پیچیدگی های روابط با چین را به خوبی درک کند.

خرم با بیان اینکه چینی ها در حال ورود به قرن ابرقدرتی خود هستند که این می تواند برای ما هم فرصت و هم تهدید به حساب آید، اظهارداشت: به نظر من تا زمانی که چین با آمریکا چالش دارد، ارتباط خود را با ایران حفظ می‌کند، زیرا ایران هم چالش هایی مشابه با آن کشور دارد، به عبارتی امروز در شرایط مشابهی از تحریم های تجاری از سوی آمریکایی ها قرار داریم.

سفیر اسبق ایران در چین ادامه داد: چینی ها هنوز وارد کننده عمده نفت از کشورهای خلیج فارس هستند و ایران هم باید نفت خود را همچنان به کشورهای مختلف جهان صادر کند تا درآمد خود را داشته و منافع اقتصادی کشور تامین شود.

وی تصریح کرد: ایران در دوران تحریم های جدید مجبور به همکاری با چین، روسیه و هند هست تا بتواند از این شرایط به خوبی عبور کند. از طرفی چینی ها در دوران اخیر تقابل جدی با آمریکایی ها دارند که این می تواند برای ایران بهترین فرصت باشد.

خرم با بیان اینکه چینی ها بزرگترین واردکننده نفت از کشورهای غرب آسیا به حساب می آیند، افزود: هر چند چینی ها به دنبال راهکاری هستند تا کالاهای دیگری را جایگزین نفت کنند اما تا ۳۰ سال آینده استراتژیک ترین کالایی که چین وارد کشور خود می کند، نفت است.

سفیر اسبق ایران در چین بیان کرد: حوزه های همکاری مختلفی میان ایران و چین وجود دارد که یکی از آنها حوزه تکنولوژی است، شاید در این حوزه در مقایسه با آمریکا و کشورهای اروپایی ها رتبه بالایی نداشته باشند اما می توانند شریک تجاری خوبی برای ایران به حساب آیند. همچنین در حوزه سرمایه گذاری هم باید این ظرفیت ایجاد شود که دو کشور به یکدیگر نزدیک شده و همکاری هایی داشته باشند.

وی ادامه داد: چینی ها تا کنون از سرمایه گذاری در ایران خودداری کردند اما در کشورهای همسایه ایران از جمله پاکستان و دیگر مناطق سرمایه گذاری کردند که این به نوع نگاه آنها به ایران بازمی‌گردد و اینکه آنها ایران را به عنوان شریک تجاری یا متحد خود نمی بینند و این علی رغم سرمایه گذاری هند، ژاپن، کره جنوبی و برخی کشورهای خارجی در ایران است.

خرم در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین کار سختی پیش روی شخص سفیر کشورمان در چین قرار دارد و حداقل شرط لازم برای وی می تواند آگاهی به مسائل اقتصادی و تجارت جهانی باشد و اینکه بداند از چه راه هایی می تواند در چین منافع اقتصادی ایران تامین کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید