اولیانوف:

گلایه‌های غرب درباره غنی‌سازی اورانیوم ایران غیرمنطقی است

    کد خبر :1044446
غرب غنی‌سازی اورانیوم ایران

نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین به بیانیه مشترک آمریکا و تروئیکای اروپایی علیه ایران واکنش نشان داد.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین گفت که تا مارس ۲۰۲۲، ۹۹ درصد با احیای برنامه جامع اقدام مشترک درباره برنامه هسته‌ای ایران موافقت شده بود اما در شرایط کنونی شانس بازگشت به توافق بسیار اندک است.

اولیانوف افزود: در حال حاضر، شانس واقعاً بسیار اندک است، تا مارس ۲۰۲۲ توافق بر سر احیای توافق در واقع تا ۹۹ درصد حاصل شده بود، من در آن دوره در راس هیئت روسیه در آن مذاکرات بودم. همه چیز مورد بحث و توافق قرار گرفت.»

این دیپلمات روس ابراز عقیده کرد که ظاهراً در پاییز ۲۰۲۲ طرف آمریکایی تصمیم خود را مبنی بر عدم لزوم ورود مجدد به معامله با ایران گرفت. بعد‌ها انگلیس، فرانسه و آلمان موضع مشابهی اتخاذ کردند.

اولیانوف معتقد است که ادعا‌های بعدی نمایندگان سه کشور اروپایی مبنی بر عدم پایبندی ایران به برنامه جامع اقدام مشترک «نفاق کامل» است، زیرا سند توافق شده در سال ۲۰۲۲ به وضوح تعهدات تهران در توافق هسته‌ای را ثابت می‌کند.

او گفت: «اکنون گلایه‌های زیادی درباره غنی‌سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد توسط ایران وجود دارد، رویه‌ای که به نظر می‌رسد در حال گسترش است، اما طبق توافقی که غربی‌ها از نهایی کردن آن امتناع کردند، ایران حق غنی‌سازی تا سطح بیش از ۳.۶۷ درصد را داشت.»

نماینده روس خاطرنشان کرد که وی این موضع غرب را کاملاً غیرمنطقی می‌داند، زیرا عدم توافق در مورد پرونده هسته‌ای ایران خطر تشدید تنش را به دنبال دارد.

آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان شامگاه پنجشنبه و در پی انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خبرگزاری رویترز که در آن ادعا شده بود «ایران تولید اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد خود را افزایش داده است» بیانیه مشترکی صادر کردند.

این کشورها، اقدام ایران را که مدعی هستند باعث «تشدید بی‌وقفه برنامه هسته‌ای ایران می‌شود» محکوم کردند. آن‌ها همچنین مدعی شده‌اند یافته‌ها نشان دهنده این است که ایران میزان تولید ماهانه اورانیوم تا ۶۰ درصد را سه‌ برابر کرده است و از ایران خواستند تا فورا این گام‌ها را به عقب بازگرداند و از تشدید تنش در برنامه هسته‌ای خود خودداری کند.

باشگاه خبرنگاران جوان

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید