واکنش آمریکا به گزارش جدید آژانس درباره ایران

    کد خبر :1043951
آمریکا آژانس درباره ایران

یک مقام شورای امنیت ملی آمریکا با مطرح کردن ادعای مرتبط بودن فعالیت‌های اخیر نیروهای مقاومت منطقه به ایران، گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران را «نگران‌کننده» توصیف‌ کرد.

یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز سه‌شنبه گفت که این کشور «تا حد زیادی نگران» گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تولیدات اورانیوم با خلوص بالا توسط ایران است.

طبق گزارش روزنامه صهیونیستی جروزالم پست، این مقام کاخ سفید با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران گفت: «تنش‌زایی هسته‌ای ایران در موقعیتی که نیروهای نیابتی تحت حمایت ایران به فعالیت‌های خطرناک و ثبات‌زدایشان در منطقه، از جمله حمله پهپادی مرگ‌بار اخیر و دیگر حملات انجام‌شده در عراق و در سوریه و حملات حوثی‌ها (نیروهای مسلح یمن) علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ نگران‌کننده‌تر است.

واکنش این مقام آمریکایی در پی این مطرح می‌شود که خبرگزاری رویترز روز گذشته مدعی شد بیانیه‌ای درباره خلاصه گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اعضای خود را رویت کرده که درآن آمده است ایران کاهش سرعت تولید اورانیوم‌ غنی‌شده خود تا خلوص ۶۰ درصد در چند ماه گذشته را پایان داده و به حالت قبلی بازگردانده است.

خبرگزاری رویترز با استناد به این بیانیه همچنین گزارش داد که ایران «تولید اورانیوم با خلوص بالای خود را افزایش داده و رویه پیشین کاهش تولیدات خود از اواسط ۲۰۲۳ را به پایان رسانده است.»

در این بیانیه همچنین آمده است که از زمان کاهش این تولیدات، تاسیسات نطنز و فردو اورانیوم را تا ۶۰ درصد و با سرعت ۳ کیلوگرم در ماه تولید می‌کردند.

طبق توضیحات آژانس، ایران تا کنون، مقادیر کافی اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۶۰ درصد برای تولید سه بمب هسته‌ای و مقادیر بیشتری اورانیوم با غنای پایین در اختیار دارد.

ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم تا خلوص ۶۰ درصد در تاسیسات نطنز و فردو است.

دراین بیانیه همچنین آمده است: «آژانس تایید می‌کند که از پایان نوامبر ۲۰۲۳، سرعتی که ایران تولید اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد را انجام می‌داد، در این دو تاسیسات تا حدود ۹ کیلوگرم در هر ماه افزایش یافته است.»

طبق توضیح آژانس، حدود ۴۲ کیلوگرم از اورانیوم غنی‌شده تا خلوص ۶۰ درصد توسط ایران، مقداری است که نمی‌توان ساختن یک بمب هسته‌ای را با آن نادیده گرفت.

رویترز در ادامه نوشت: «بازرسان آژانس در ابتدا، تغییراتی را در ۲۵ نوامبر در تولیدات فردو مشاهده کردند که پس از اعلام این تغییر از سوی ایران در ۲۲ نوامبر بود و سرعت تولید در آن محل‌ها نیز در حال بازگشت به سطح قبل از کاهش دادن آن بود.»

این بیانیه می‌افزاید: «بازرسان همچنین افزایش سرعت تولید در نطنز در ۲۷ نوامبر را نیز گزارش کردند. آژانس سپس مقدار تولیدات در نطنز را در ۱۹ دسامبر و در فردو را در ۲۴ دسامبر راستی‌آزمایی کرد. آژانس به طور رسمی به اعضای خود درباره کاهش سرعت تولید تا سه‌شنبه گزارشی نداده بود.»

به گزارش ایسنا، ادعای این مقام آمریکایی درباره مرتبط بودن فعالیت گروه‌های مقاومت منطقه به ایران که در پی جنگ غزه و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه مواضع این رژیم و آمریکا، متحد اصلی آن در منطقه افزایش یافته در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران بارها تاکید کرده‌اند گروه‌های مقاومت در کشورهای منطقه، کاملا مستقل، و بنا بر صلاحدید و تصمیم خود در ارتباط با امنیت کشورهای‌شان و یا حمایت از ملت مظلوم فلسطین عمل می‌کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید