صرفه جویی ۷ میلیون یورویی با بومی سازی مخازن ذخیره گاز

  • اقتصادی
  • یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۵:۴۸
    کد خبر :532592

ایران توانست با تکیه بر توان داخل مخازن دو جداره اتان و متان را که پیش از این سفارش واردات داشت، با ۷ میلیون یورو صرفه جویی ارزی، بومی کند.

امیرابراهیم افروز، رئیس هیأت مدیره یک شرکت دانش بنیان در نشست خبری با اشاره به اینکه از سال ۸۶ و در دوران تحریم‌های نخست، مخازن ذخیره اتان و متان را در پالایشگاه‌های گازی ساختیم، گفت: به جز پالایشگاه‌های فاز ۱ تا ۵ پارس جنوبی بقیه مخازن دو جداره ذخیره اتان و متان پالایشگاه‌های پارس جنوبی را با تکیه بر توان داخلی ساختیم.

وی با اعلام اینکه فاز ۱۹ پارس جنوبی دارای ۴ مخزن ذخیره است که این مخازن تا پایان شهریور سال جاری به بهره برداری می رسند، ادامه داد: درباره فاز ۲۱-۲۰ نیز ۳ تانکر به بهره برداری رسیده و یک تانکر دیگر تا خرداد ماه سال جاری به بهره برداری می‌رسد. به طور کلی حدود ۴۰ ذخیره سازی متان و اتان در پارس جنوبی ساختیم.

به گزارش مهر ،به گفته افروز، دوشنبه گذشته نخستین محموله تانکر ۴۵ هزار مترمکعبی ال. پی. جی از فاز ۲۱-۲۰ بارگیری و صادر شد. هزینه ساخت هر مخزن دوجداره داخلی معادل ۱۸ میلیون یورو است در حالی که هزینه ساخت همین مخزن توسط خارجی‌ها ۲۵ میلیون یورو است. به این ترتیب با بومی سازی چنین تجهیز کلیدی توانستیم ۷ میلیون یورو صرفه جویی ارزی داشته باشیم.

رئیس هیأت مدیره این شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه در برخی از تجهیزات که لازم به راه اندازی توسط تولیدکننده آن بود، با آغاز شدن تحریم‌ها خود به آن ورود کردیم، اظهار داشت: فرانسه، انگلستان و ژاپن موظف به راه اندازی تجهیزاتی بودند که از آنها خریداری شده که با وجود آغاز تحریم‌ها از راه اندازی آن سرباز زدند به همین دلیل با کمک توان داخلی به این مقوله ورود کردیم و با موفقیت به انجام رساندیم.

وی تصریح کرد: با توجه به تحریم‌های موجود طبیعتاً بخشی از تولیدات فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیازمند ذخیره سازی هستند؛ بنابراین نیاز به این مخازن دوجداره وجود خواهد داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید