صدور « اعلامیه بالفور» نشانگر مکر و نیرنگ انگلیس علیه مردم فلسطین است

    کد خبر :137552

شیخ «عکرمه صبری» معتقد است باید به فلسطینی‌ها و غیرفلسطینی‌ها اجازه داده شود تا با برگزاری همایش‌ها علاوه بر محکوم کردن اعلامیه بالفور، جنایت انگلیس علیه مردم فلسطین را برای جهانیان تشریح کنند.

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) رهبر معظم انقلاب همواره در بیانات خود در مناسبت های مختلف بر عدم فراموشی مسأله فلسطین و اولویت دار بودن آن برای جهان اسلام تاکید می کنند. یکی از مقاطع مهم در روند اشغال سرزمین فلسطین روز 2 نوامبر سال 1917 میلادی است که دولت وقت انگلیس اعلامیه ای را در حمایت از تشکیل کشوری برای ملت یهود در سرزمین فلسطین صادر می کند و سنگ بنای اشغال فلسطین را بنا می نهد. بر همین اساس نیز خبرنگار گروه بین الملل خبرگزای تسنیم همزمان با صدمین سالگرد صدور اعلامیه بالفور در روز 2 نوامبر مصادف با پنجشنبه 11 آبان جاری با شیخ «عکرمه صبری» خطیب مسجد الاقصی گفت‌وگو کرده که شرح آن در ادامه می آید.

شیخ «عکرمه صبری» درباره ریشه تاریخی اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی و عوامل پشت پرده این اقدام اظهار داشت: در این رابطه باید به اعلامیه بالفور اشاره کنم که از سوی انگلیس صادر و در حقیقت مکر و نیرنگی علیه مردم فلسطین محسوب می شود. صدور این اعلامیه موجب حضور یهودی ها در سرزمین فلسطین با هماهنگی انگلیس و صهیونیسم جهانی شد. از همان زمان تا الان مردم و ملت فلسطین از نتایج آن اعلامیه شوم رنج می برند. این در حالی است که علاوه بر فلسطینی ها، جهان عرب و اسلام نیز درگیر مصائب صدور این اعلامیه هستند.

وی در ادامه بیان داشت: صد سال از صدور این اعلامیه گذشته است و دولت استعمارگر و جنایتکار انگلیس باید به خاطر صدور آن عذرخواهی کند. همچنین باید به فلسطینی ها و غیرفلسطینی ها نیز اجازه داده شود تا با برگزاری همایش ها و جشنواره ها علاوه بر محکوم کردن این اعلامیه، جنایتی را که انگلیس در حق مردم فلسطین مرتکب شد، برای جهانیان تشریح کنند.

خطیب مسجدالاقصی در ادامه سخنان خود درباره محاکمه عوامل ایجاد و تشکیل رژیم اشغالگر قدس در دادگاه های بین المللی نیز تصریح کرد: بعید است که محاکمه این گروه ها در دادگاه های بین المللی نفع و نتایج قابل قبولی داشته باشد. زیرا دولت یهودی پابرجاست و عذرخواهی فقط در بُعد روحی و معنوی دارای فایده است. انگلیس در قبال ملت فلسطین خطا کرده است اما قصد ندارد به خطای خود اعتراف کند. همین موضوع نیز بیانگر این است که انگلیس همچنان دشمن اعراب و مسلمانان است.

وی به یکپارچه سازی و متحد کردن گروه های فلسطینی برای مقابله با رژیم اشغالگر قدس از طریق توافقات آشتی ملی اشاره کرد و گفت: ما با هرنوع توافقی همراه هستیم و آن را تایید می کنیم. پیش از این نیز علاوه بر درخواست وفاق ملی، عبور از اختلافات میان فلسطینی ها و همچنین میان اعراب و مسلمانان و تمام جهان را خواستار شده بودیم. زیرا این نوع اختلافات تاثیرات منفی بر ما دارد و فضا را برای اشغالگران اسرائیل فراهم می کند تا نقشه های خصمانه خود علیه قدس و الاقصی را به مرحله اجرا بگذارند.

شیخ عکرمه صبری افزود: ما نیازمند مصالحه میان فلسطینی ها هستیم. زیرا به نفع ما و به ضرر اشغالگران اسرائیلی است. علما نیز باید به وظیفه خود عمل کنند و باید همراه مردم و ملت خود باشند تا بدین صورت جامعه را هدایت و رهبری نمایند. از علما می خواهیم که در صحنه حاضر و دارای جرأت باشند و حق را بگویند نه اینکه منافقانه رفتار کنند.

وی در پایان در خصوص تشکیل اسرائیل دوم در شمال عراق از طریق جدایی طلبی مقامات اقلیم کردستان نیز تاکید کرد: ما با جدایی طلبی مخالف و خواهان وحدت امت عربی و اسلامی هستیم. اتحاد ماموریت همه است و در صورت داشتن وحدت می توانیم پیروزی را کسب کنیم. کُردها نیز حق حفظ زبان و آداب و رسوم خود را دارند اما نباید از چارچوب کلی کشور خارج شوند. کُردها در سوریه، ایران، عراق و ترکیه منعی برای حفظ حقوقشان ندارند. به صورت کلی حقوق اقلیت ها اعم از شیعه و سُنی و غیره در هر کشوری باید حفظ گردد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید