شیلات مامور افزایش سهم محصولات شیلاتی در سبدخانوار شد

    کد خبر :573448

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: ارتقای تراز تجاری محصولات شیلاتی با توسعه صادرات و افزایش مصرف سرانه به موازات هم، از ماموریت های سازمان شیلات است.

به گزارش بازتاب به نقل از سازمان شیلات ایران، نبی الله خون‌میرزایی در نشست تخصصی تنوع زیستی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان در سازمان شیلات ایران، افزود: برای دستیابی به این اهداف باید بهره‌برداری بلندمدت و مسئولانه با احترام به محیط زیست و تنوع زیستی را مد نظر داشته باشیم و از منبع و ذخایری که برداشت می‌کنیم پاسداری و حفاظت کنیم.

وی اظهار داشت: ما مسئولیت و ماموریت داریم که سهم محصولات شیلاتی را در سبد غذایی خانوارها ارتقا و افزایش داده و در امنیت غذایی کشور ایفای نقش کنیم.

رئیس سازمان شیلات ایران، مهمترین راهبردها برای حفاظت از بهره‌برداری مسئولانه و و پایدار از منابع آبزی کشور را بازسازی ذخایر آبزیان به منظور حفظ آبزیان و به منظور پاسداری از محیط زیست، در درجه بعد بهره‌برداری از آن، مدیریت صید با مشارکت بهره‌برداران شیلاتی، اصول بانکی مسئولانه با توجه به روش‌های آزمون و خطایی که در گذشته داشته‌ایم، دانست.

وی در ادامه توسعه صید هدفمند از دریا و حفظ روش‌های مختلف صید، رای‌گیری تشکل‌های شیلاتی در بازسازی ذخایر که تجربه نویی هست که در سال‌های اخیر در سازمان شیلات آغاز شده است و به خوبی به بار نشسته است، تمرکز بر فعالیت‌های آبزی‌پروری به منظور صیانت از ذخایر آبزیان دریایی و به طور کلی متناسب با رویکرد جهانی برنامه‌ریزی و تلاش برای کاهش صید و افزایش رویکرد و تلاش برای آبزی‌پروری و رویکرد جهانی را در برنامه‌های راهبردی سازمان عنوان کرد.

خون‌میرزایی تصریح کرد: حفاظت از ذخایر ژنتیکی ارزشمند آبزیان که نیازمند مطالعه، پژوهش و دقت بیشتری در حوزه کاری ما است، همکاری گسترده مراکز دانشگاهی و علمی کاربردی، معاونت تات و همه دست اندرکاران بخش اجرا و بخش خصوصی را می‌طلبد.

رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به سیاست‌هایی اجرایی که سازمان در این زمینه مهمترین آنها را حفظ توازن در تولید و بهره‌برداری از ذخایر آبزیان، توسعه زیستگاه‌های مصنوعی آبزیان در تکثیر طبیعی آبزیان، بهسازی زیستگاه‌های طبیعی آبزیان، مشارکت بخش خصوصی و تعاونی‌های در رهاسازی آبزیان، برخورد جدی و قانونمند با تخلفات صیادی، تقویت یگان حفاظت از منابع آبزی و توسعه صید گونه‌های کمتر برداشته شده یا برداشت نشده برشمرد.

خون‌میرزایی خاطرنشان کرد: براساس ارزیابی‌ها و آمار سازمان خواروبار جهانی ۵۲ درصد ذخایر آبزیان در دنیا تحت بهره‌برداری کامل هستند، ۲۰ درصد بهره‌برداری ذخایر ملایم و قابل قبول است، ۱۷ درصد تحت فشار صید هستند، ۷ درصد ذخایر دریایی بهره‌برداری عمومی شده‌اند، ۳ درصد کمتر بهره‌برداری شده‌اند و یک درصد ذخایر در حال ترمیم و بازسازی هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید