افزایش قیمت شیرخام و حذف محصولات لبنی از سبد خانوار/ آیا تغذیه خانواده‌های کم درآمد بی کیفیت‌تر خواهد شد؟

    کد خبر :825646

درحالی که اوایل ماه جاری، رئیس دفتر رئیس جمهور از منتفی شدن افزایش قیمت شیر خام خبر داد، روز گذشته وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که براساس تصمیم شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک، قیمت هر کیلوگرم شیرخام با 47 درصد افزایش، 6 هزار و 400 تومان تعیین شده است.

«بازتاب»؛ زهره علامی- افزایش قیمت شیر خام در شرایطی انجام می شود که طی چند ماه گذشته رییس جمهوری بارها اعلام کرده است که قیمت کالاهای اساسی تا پایان دولت ثابت می ماند اما حالا وزیر جهاد کشاورزی از رشد نزدیک به 50 درصدی قیمت شیرخام خبر می دهد.

در حال حاضر شیرخام بستگی به چربی شیر به قیمت 4800 تا 5500 تومان فروخته می شود اما با اجرای مصوبه شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک، قیمت تضمینی خرید شیرخام به 6 هزار و 400 تومان می رسد.

افزایش قیمت شیرخام به دلیل گرانی نهاده های دامی

در نخستین روزهای خرداد سالجاری، زمزمه هایی از درخواست دامداران برای افزایش قیمت شیرخام از 4500 تومان به 6500 تومان را به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان شنیده شد اما با توجه به وعده های مسوولان دولتی مبنی بر ثبات قیمت ها انتظار می رفت که با این درخواست موافقت نشود.

با این وجود در اوایل تیر ماه رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران از تصمیم ستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمت شیرخام خبر داد و پس از آن هم سخنگوی انجمن صنایع لبنی اعلام کرد که همگام با افزایش قیمت شیرخام، قیمت لبنیات هم احتمالاً 70 درصد رشد می کند.

حالا سوال این است که دلیل افزایش قیمت شیر خام و تلاش ها برای تصویب این مصوبه با وجود تبعاتی که بر میزان مصرف لبنیات توسط خانوارها دارد، چیست؟ به گفته رئیس اتحادیه سراسری مرکزی دامداران، همه نهاده‌ها در ماه های اخیر گران شده و همه اقلام مصرفی خوراک دام و لبنیات افزایش پیدا کرده است، اما قیمت شیرخام را افزایش نداده‌اند و تولید برای دامدار به صرفه نیست.

البته فرهاد اکبری می گوید که دامداران به دنبال گرانی در بازار نیستند اما انتظار دارند که دولت خوراک دام مورد نیاز دامداری ها را به موقع و به قیمت مناسب بدهد.

تلاش ها برای افزایش یا متعادل سازی قیمت شیرخام فقط مربوط به اتحادیه سراسری مرکزی دامداران نیست، رئیس انجمن صنفی گاوداران هم معتقد است که قیمت شیر خام باید افزایش یابد چون همه هزینه‌های دامداران با قیمت‌های جدید بوده، مثل کاه از 800 تومان به 4 هزار تومان، یونجه از 2500 تومان به 5800 تومان رسیده و ذرت علوفه‌ای هم از 600 تومان به 1800 تومان افزایش یافته است.

در این میان، دبیر انجمن صنایع فراورده‌های لبنی ایران، در گفت وگو با بازتاب درباره افزایش قیمت شیرخام می گوید: رقم اعلام شده در نامه وزیر جهاد کشاورزی، قیمت خرید تضمینی شیرخام است و هنوز به کارخانه ها تکلیف نشده که شیر را با قیمت 6 هزار و 400 تومان خریداری کنند.

رضا باکری می افزاید: قیمت خرید تضمینی در شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک تصویب شده و باید با صنایع جلساتی برگزار شود تا توافقات لازم انجام شده و اجرایی شود.

او درباره تاثیر افزایش قیمت شیرخام بر کاهش مصرف محصولات لبنی توسط خانواده ها اظهار می کند: افزایش قیمت شیرخام و به تبع آن فرآورده های لبنی بستگی به سیاست های وزارت جهاد دارد که برنامه این وزارتخانه افزایش قیمت شیرخام باشد یا پرداخت یارانه.

به گفته دبیر انجمن صنایع فراورده‌های لبنی ایران ، با توجه به اینکه وزارت جهاد کشاورزی تمامی جوانب افزایش قیمت تضمینی شیرخام را بررسی کرده، بنابراین حتما وضعیت دامدار، کارخانه دار و مصرف کننده را در نظر گرفته است.

باکری تصریح می کند: امیدواریم راهی برای اجماع منافع تمامی ذینفعان فراهم شود تا هیچ کدام از آن ها با افزایش قیمت شیرخام متضرر نشود.

به نظر می رسد که افزایش قیمت شیر خام بیش از همه خواسته انجمن صنفی گاوداران ایران و رئیس اتحادیه سراسری مرکزی دامداران است و انجمن صنایع غذایی و مصرف کنندگان از این تصمیم استقبال نمی کنند چون افزایش قیمت شیر، رشد قیمت فرآورده های لبنی را به همراه دارد و همین موضوع موجب کاهش مصرف لبنیات و کم رنگ شدن آن در سبد محصولات غذایی خانوار می شود.

بنابراین انتظار می رود که پس از حذف گوشت قرمز و گوشت سفید از سفره‌های اقشار آسیب پذیر به علت گرانی این محصولات، شاهد حذف شیر و لبنیات نباشیم چون موجب تغییر الگوی مصرف و بی‌کیفیت شدن تغذیه خانوارهای کم‌درآمد می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید