شوری آب در آبادان و خرمشهر کاهش یافت

    کد خبر :316300

اهواز – پس از تمهیدات اتخاذ شده و احداث سد خاکی مارد توسط سازمان آب و برق خوزستان، شوری آب در مناطق آبادان، خرمشهر و مارد ۶ هزار واحد کاهش پیدا کرد.

اقدامات مجموعه وزارت نیرو در استان و همکاری مسئولان محلی به منظور کاهش شوری آب در شهرهای آبادان و خرمشهر موجب شد تا نتایج عملیات اجرایی و ستادی طی روزهای گذشته شتاب بیشتری به خود گرفته و وضعیت نسبت به قبل بهبود یابد.

برنامه ریزی ها به گونه ای است که نوسانات کیفی آب در روزهای آینده تحت کنترل بوده و شرایط کمی و کیفی رودخانه کارون بویژه در مناطق انتهایی رودخانه بهبود یابد.

با تشدید خشکسالی و کاهش ورودی آب به سدهای استان و حوضه کارون بزرگ، به رغم تمامی اقدامات انجام شده، روند کیفی رودخانه کارون طی روزهای گذشته دستخوش تغییرات شدید و نوسانات شد که این شرایط در حال حاضر کنترل شده و بهبود نسبی حاصل شده است.

ورودی آب به مخازن سدهای استان تا انتهای دوره بارشی، ۶۰ درصد نسبت به شرایط طبیعی کاهش داشته و فقط ۱۹ درصد منابع آب قابل برنامه ریزی در سدها ذخیره سازی شد؛ با این حال تمهیدات و برنامه ریزی های صورت گرفته بگونه ای بود که تامین آب شرب با کیفیت در اولویت قرار گیرد.

سازمان آب و برق خوزستان به منظور حل مشکلات اخیر آب در مناطق خرمشهر و آبادان، در سه محور نسبت به اجرای طرح های فوری اقدام کرد که می توان به تکمیل بند مارد به منظورکنترل شوری و نوسانات جزر و مدی دریا، افزایش میزان خروجی سدها و تسریع در تکمیل خط آبرسانی غدیر اشاره کرد.

مجموعه این فعالیت ها که به صورت مستمر و شبانه روزی در حال انجام است، با اثر گذاری و کاهش شوری آب در حال حاضر، شرایط مناسب تری را برای روزهای آینده رقم خواهد زد.

به گزارش مهر:بر اساس نظر کارشناسان، رعایت سهمیه های تعیین شده آب، جلوگیری از برداشت های غیرمجاز و همکاری همه مصرف کنندگان آب به منظور کنترل این روند به منظور تسریع در دستیابی به شرایط مساعدتر ضروری است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید