شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستار تحقیق مستقل درباره وقایع غوطه شرقی شد

    کد خبر :237690

شورای حقوق بشر سازمان ملل با اکثریت آرا قطعنامه‌ای را مصوب کرد که به موجب آن زمینه برای آغاز تحقیقات مستقل در زمینه وقایع غوطه شرقی دمشق فراهم می‌شود. این نهاد در عین حال خواستار مواخذه ناقضان قانون بین‌المللی انسانی در غوطه شد.

به گزارش بازتاب، به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده توسط آمریکا و چند کشور دیگر با ۲۹ رای موافق، چهار رای مخالف و ۱۴ رای ممتنع توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل تصویب شد.

در این قطعنامه نقض قانون انسانی بین‌المللی و حقوق بشر از سوی طرف‌های درگیر در سوریه، منع ارسال کمک‌های انسانی، حمله به مراکز درمانی و زیربناها و آنچه مخالف قانون انسانی بین‌المللی است، محکوم شده است.

همچنین قطعنامه مصوب امروز (دوشنبه) شورای حقوق بشر سازمان ملل، استفاده بی‌هدف از سلاح‌های سنگین و شیمیایی در حملات هوایی علیه غیرنظامیان در غوطه شرقی را محکوم کرد.

در این قطعنامه از قطعنامه ۲۴۰۱ شورای امنیت مبنی بر اجرای آتش‌بس ۳۰ روزه در سوریه به منظور ارسال کمک‌های انسانی و خروج بیماران و زخمی‌ها استقبال شده و از مقامات سوریه خواسته شده به مسؤولیت‌هایشان عمل کرده و تمامی حملات به غوطه شرقی را متوقف کنند.

در این قطعنامه از افزایش شمار کشته شدگان در اثر حملات هوایی گروه‌های مسلح به دمشق ابراز نگرانی و تاکید شده است که باید افراد مسؤول نقض آتش‌بس و حقوق بشر و قانون بین‌المللی در غوطه شرقی و تمامی مناطق دیگر سوریه پاسخگوی این اتفاقات باشند.

در قطعنامه مصوب شورای حقوق بشر از تمامی طرف‌ها خصوصا سوریه خواسته شده تا به آژانس‌های سازمان ملل و شریکانش اجازه ارسال کمک به نیازمندان، خروج امن بیماران و زخمی‌ها و غیرنظامیان و محافظت از پرسنل پزشکی و عوامل انسانی در آنجا داده شود.

همچنین در این قطعنامه از کمیته مستقل تحقیقات بین‌المللی که از طرف شورای حقوق بشر مکلف به تحقیق درباره نقض صریح حقوق بشر در سوریه شده درخواست شده تا درباره حوادثی که اخیرا در غوطه شرقی رخ داده، تحقیق کند.

قبل از تصویب این قطعنامه چند کشور خواستار ایجاد تغییراتی در آن بودند که این درخواست پذیرفته نشد و به دنبال آن تعداد کشورهایی که به این قطعنامه رای ممتنع دادند به ۱۴ کشور رسید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید