ایران به بیانیه مشترک شورای حقوق بشر درباره مرگ مهسا امینی پاسخ داد

  • سیاسی
  • سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ ۰:۰۰
    کد خبر :944590
مهسا+امینی (1)

سفیر و نماینده دائم کشورمان روز دوشنبه مورخ ۱۱ مهرماه ۱۴۰۱ در پاسخ به بیانیه مشترک گروهی از کشورها ذیل بحث عمومی ماده ۸ نشست ۵۱ شورای حقوق بشر گفت: از همان لحظه اول درگذشت مهسا امینی، مقامات عالی رتبه ایران از جمله مقام معظم رهبری و رئیس جمهور دستور بررسی جزئیات این حادثه ناگوار را با «فوریت و دقت» صادر کردند.

علی بحرینی در این رابطه افزود: رئیس جمهور شخصا در تماس مستقیم با خانواده وی ابراز همدردی کرد و اطمینان داد که یک بررسی جدی، شفاف و کامل در مورد این موضوع انجام خواهد شد. مجموعه‌ای از اقدامات انجام شده است، از جمله ایجاد مکانیسم‌های تحقیقاتی زیر نظر دولت و قوه قضاییه، یافته‌های تحقیقات در حال انجام  به زودی با شفافیت کامل منتشر خواهد شد.

بحرینی در سخنرانی خود گفت: بر اساس چند اصل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دولت موظف است از حق آزادی بیان و اجتماعات مسالمت آمیز حمایت کند. با این حال، همانطور که رئیس‌جمهور ما نیز تاکید کرد، خشونت و بی‌نظمی مخل امنیت و آسایش مردم بوده حقوق ملت را نقض کند.
بحرینی در این نشست، گفت: در حالی که دولت در تلاش برای برقراری نظم عمومی و بررسی روند است، درخواست داریم تا از صدور اعلامیه یا بیانیه عجولانه توسط دیگران خودداری به عمل آید.

نماینده دائم کشورمان در ادامه گفت رویکرد دوگانه و گزینشی و انتشار اطلاعات نادرست، جعلی و گمراه‌کننده یکی از تهدیدهای جدی برای ارتقای حقوق بشر است. تحریک به خشونت، سخنان نفرت‌انگیز، بی نظمی عمومی و تروریسم در هیچ جامعه‌ای پذیرفته نیست.

وی‌ گفت: ما از تلاش‌های واقعی برای حمایت از حقوق زنان و دختران قدردانی و استقبال می‌کنیم. ایران یکی از موفق‌ترین و بهترین نمونه‌های ارتقاء حقوق زنان است و شاخص‌های مختلف، به خوبی، پیشرفت چشمگیر زنان ایرانی در حوزه‌های آموزش، بهداشت، صنعت، اقتصاد و سیاست را نشان می‌دهند.

بحرینی در پایان سخنرانی حق پاسخ خود گفت: جمهوری اسلامی ایران به طور جدی به تعهدات بین المللی خود در زمینه حقوق بشر متعهد بوده و برای ارتقای حقوق بشر مردم خود به ویژه زنان و دختران، فعالانه با شورای حقوق بشر، دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر و  سازوکارهای حقوق بشری تعامل خواهد داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید