شروط سفر‌های نوروزی اعلام شد

    کد خبر :782095

معاون گردشگری می‌گوید: برقراری سفر‌های نوروزی به حاد نشدن ویروس کرونا در کشور مشروط شده است. ضمن این‌که سفر به شهر‌های قرمز و نارنجی در تعطیلات نوروز ممنوع خواهد بود و سفر به نقاط دیگر کشور به ارائه «رزرو اقامتگاه» منوط خواهد شد.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا پس از آخرین جلسه این ستاد به مصوبه‌های مربوط به سفر‌های نوروزی اشاره‌ای کلی کرد و رفع محدودیت‌ها و برقراری سفر در تعطیلات نوروزی را مشروط به این دانست که «در یک و نیم ماه باقی‌مانده تا پایان سال، شرایط را مناسب نگه داریم». ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ با درنظر گرفتن این ملاحظات درباره آخرین تصمیم‌های گرفته‌شده برای سفر در تعطیلات نوروز به ایسنا گفت: بیش از یک ماه است که طرح سفر ایمن و هوشمند در مراجع مختلف، از وزارت بهداشت تا قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا و کمیته امنیتی و اجتماعی وزارت کشور مطرح شده و با نیروی انتظامی و وزارت راه و شهرسازی نیز رایزنی‌هایی صورت گرفته، به هر حال موضوع حمل و نقل در سفر‌های نورزی بسیار اثرگذار است. جلسات مختلفی نیز برای رفع ابهام و پرسش و پاسخ برگزار شد تا در نهایت، طرح را پذیرفتند و تایید کردند و قرار شد مدیریت سفر ایمن در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشد، هرچند که دغدغه‌هایی از بابت حاد شدن شرایط ویروس کرونا در کشور وجود دارد.

به گزارش دانشجو، او افزود: بنابر مذاکرات و توافق‌هایی که تا این مرحله صورت گرفته است، فعالیت‌ها و خدمات مرتبط با سفر و گردشگری در تعطیلات نوروز به صورت محدود و کنترل‌شده خواهد بود و برقراری سفر‌های نوروزی نیز مشروط بر این است که در روز‌های پیش رو وضعیت ویروس کرونا در کشور فوق‌العاده و یا بحرانی نشود.

تیموری گفت: کلیت طرح سفر ایمن در ستاد ملی مبارزه با کرونا تصویب شده و پیش از آن نیز در قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا تایید شده است. قرار است سفر‌ها طبقه‌بندی شوند که این فرایند در اختیار و مدیریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است. بخشی از این سفر‌ها به صورت برنامه‌ریزی‌شده و با تور خواهد بود که از طریق دفاتر خدمات مسافرتی دارای مجوز اجرا می‌شود؛ این بخش را از طریق سامانه ثبت تور می‌توان مدیریت و کنترل کرد. این سامانه مدت‌ها است که راه‌اندازی شده و فقط نیروی انتظامی باید به آن اضافه شود تا از طریق کد رهگیری که برای هر تور صادر می‌شود، سفر‌های گروهی رصد شود. در این کد که روی وسلیه نقلیه نصب می‌شود، نام راهنما، آژانس و اتومبیل نیز مشخص است. اگر توری این کد را نداشته باشد، پلیس اجازه حرکت نمی‌دهد. این اقدام نه تنها از فعالیت تور‌های بدون مجوز جلوگیری خواهد کرد که نظارت بر تور‌های دارای مجوز را نیز آسان می‌کند.

او در ادامه بیان کرد: دغدغه بیشتر مربوط به سفر‌هایی است که مستقل و بدون برنامه‌ریزی انجام می‌شود که برقراری این نوع سفر‌ها به ارائه رزرو محل اقامت مشروط شده است، در این صورت می‌توان این سفر‌ها را مدیریت کرد. اطلاعات تمام مراکز اقامتی مجاز نیز در سامانه «جانا» موجود است و مردم می‌توانند از این طریق محل اقامت مناسب خود را پیش از سفر، انتخاب و سپس رزرو کنند. در واقع ما از این طریق روی وضعیت ایمنی و بهداشت اقامتگاه‌ها نظارت می‌کنیم.

تیموری درباره چگونگی کنترل این دسته از مسافران که درصد بیشتری را حتما به خود اختصاص خواهند داد، توضیح داد: طرح سفر ایمن از طریق ستاد خدمات سفر پیش خواهد رفت که در هماهنگی کامل با ستاد ملی مبارزه با کرونا برای شناسایی و معرفی مقاصد ایمن و کم‌خطر خواهد بود. از طریق همین ستاد با نیروی انتظامی هماهنگی می‌شود تا ضمن جلوگیری از سفر به مناطق پرخطرِ قرمز و نارنجی، در مبادی ورودی مجوز اقامت مسافران کنترل شود که در صورت نداشتن تاییدیه رزرو، اجازه ورود به شهر یا استان داده نمی‌شود.

معاون گردشگری گفت: در کنار این گروه‌ها، افرادی هم هستند که شخصی، اما با وسایل نقلیه عمومی سفر می‌کنند که پیش‌شرط فروش بلیت به آن‌ها مثل حالا، استعلام از ابتلا به کرونا و داشتن رزرو محل اقامت است، به همین منظور هم رایزنی‌هایی با وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته است.

تیموری بیان کرد: انگیزه ما از تاکید برای داشتن رزرو محل اقامت این است که مردم از مکان‌های قابل نظارت و کنترل‌شده استفاده کنند. همه تاسیسات گردشگری ملزم هستند از طریق سامانه ماسک اطلاعات بیماران را رصد و از پذیرش مبتلایان که دوران نقاهت ۱۴ روزه آن‌ها تمام نشده است، خودداری کنند.

او همچنین گفت: براساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، فعالیت مدارس و کمپ‌های ورودی شهر‌ها در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ ممنوع خواهد بود و امکان پذیرش مسافر در این مراکز وجود ندارد. قرار شده از هرگونه تجمع‌آفرینی و استقرار چادر‌های مسافرتی در محل‌های عمومی نیز جلوگیری شود.

معاون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره شیوه نظارت بر سفر‌های نوروزی با توجه به محدودیت تعداد ناظران در سال‌های گذشته، اظهار کرد: قرار است نظارت‌ها از طریق دستگاه‌های عضو ستاد هماهنگی خدمات سفر به صورت تلفیقی و ترکیبی صورت گیرد. در این فاصله همه پروتکل‌ها و راهنمایی‌های سفر در کرونا برای تاسیسات گردشگری، راهنماها، سایت‌های گردشگری و موزه‌ها یادآوری می‌شود و همزمان کلاس‌های آموزشی برای شاغلان و فعالان گردشگری برگزار می‌شود. سرفصل‌های این آموزش آماده و اعتبارات آن گرفته شده است که قرار بود بعد از تصویب طرح سفر ایمن در ستاد کرونا، اجرا شود. نظارت، آموزش و اطلاع‌رسانی ضمیمه این طرح شده است.

تیموری لازمه اجرای درست این طرح در تعطیلات نوروز را همکاری همه دستگاه‌ها، فعالان گردشگری و بویژه مردم دانست و گفت: این یک ماه زمان طلایی است؛ اگر خوب مدیریت شود و با پیک کرونا مواجه نشویم، نوروز کم‌دغدغه‌ای خواهیم داشت.

او در پاسخ به این که آیا همراه داشتن گواهی منفی تست کرونا از شروط سفر است، گفت: گواهی منفی تست PCR در سفر‌های داخلی شرط نیست، اما برای سفر‌های خارجی بنابر پروتکل‌های توافق‌شده بین کشور‌ها ضروری و الزامی است.

تیموری در پاسخ به این سوال که با توجه به دغدغه‌های مطرح‌شده درباره کنترل سفر‌های انبوه و بی‌برنامه، ظرفیت محدودی برای تورها، هتل‌ها و شهر‌ها تعیین شده است، اظهار کرد: این ظرفیت براساس پروتکل‌هایی که ستاد ملی مبارزه کرونا مشخص کرده، تعیین شده است.

معاون گردشگری با اعتقاد به این‌که ازسرگیری فعالیت‌های مرتبط با گردشگری در تعطیلات نوروز پس از یک سال تعطیلی و رکود، بیشتر جنبه حمایتی دارد، اظهار کرد: فعالان گردشگری نوروز سال ۹۹ را به خاطر کرونا و نوروز ۹۸ را به خاطر سیل از دست داده‌اند، اگر فرصت عید امسال هم از دست برود خسارت آن‌ها جبران‌ناپذیر می‌شود، برای همین دولت همراهی کرد، اما طبیعی است که دغدغه‌هایی از بابت خارج شدن کنترل سفر‌ها و بحرانی شدن وضعیت ویروس کرونا در کشور داشته باشد. نگاه دولت بر این است که اگر گشایشی ایجاد می‌شود با هدف حمایت از کسب و کار‌ها باشد. از طرف دیگر، یک سال است که بیشتر مردم سفر نرفته‌اند یا تفریحی نداشته‌اند، حفظ نشاط اجتماعی دغدغه دیگر دولت بود که در تایید طرح سفر ایمن در تعطیلات نوروز تاثیر داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید