دانستنی‌های پزشکی؛

سلطان دانه‌های مغذی را بشناسید

    کد خبر :676751

دانه‌های شاهدانه دارای خواص تغذیه‌ای فراوان و منبع خوبی از اسیدهای چرب ضروری است.

شاهدانه یکی از مغذی‌ترین دانه‌های غذایی بوده که سرشار از نشاسته و چربی‌های اشباع شده، پروتئین، اسید‌های چرب، کلسیم، فیبر، ویتامین E و کلروفیل بالا است. این دانه‌های سبز و زرد رنگ را معمولا در سالاد و از حالت خام آن در شکلات، به جای تخم آفتابگردان استفاده می‌کنند.

زمانی که احساس گرسنگی کردید حتما کمی شاهدانه بخورید، زیرا موجب سیری موقتی فرد می‌شود، به طوری که بعد از مصرف مقداری شاهدانه، نیازی به خوردن میان وعده نخواهید داشت. مصرف شاهدانه راهی برای کنترل میل به مصرف نشاسته و کربوهیدرات‌های نامناسب است. میزان فیبربالا موجود در این دانه‌ها برای مقابله با یبوست نیز مفید است.

معمولا در دوران بارداری از شاهدانه برای جلوگیری حالت تهوع شدید می‌توان استفاده کرد. این گیاه در بهبود درد‌های پس از زایمان مؤثر است و آن‌ها را التیام می‌بخشد. البته زیاده روی در مصرف آن در دوران بارداری خطرناک است. ترکیبات شیمیایی که در شاهدانه وجود دارد سبب جلوگیری از گسترش سلول‌های سرطانی به ویژه سرطان سینه می‌شود، درواقع سیستم ایمنی بدن را تقویت خواهد کرد.

شاهدانه مسهل است و در درمان یبوست کاربرد دارد. به طور کلی دانه‌های کامل شاهـدانه حاوی فیبر محلول و نامحلول هستند که باعث سلامت دستگاه گوارش می‌شوند.

استفاده از روغن شاهدانه برای درمان اگزما و بهبود سطوح خون موجود در بدن به دلیل وجود اسید‌های چرب ضروری و مفید است. مواد موثر موجود در این دانه باعث رفع خشکی پوست می‌شود.

شاهدانه برای رفع اضطراب، اختلالات خواب، افسردگی، صرع، پارکینسون و ام اس مفید است. همچنین مصرف شاهدانه باعث می‌شود خواب آرام تری در شب داشته باشید . افرادی که از درد‌های عصبی رنج می‌برند، می‌توانند از شاهدانه به عنوان تسکین دهنده درد و کاهش آن استفاده کنند.


درکنار خواص شاهدانه به مضرات آن توجه کنید!

افرادی که دارای بیماری‌های قلبی هستند باید قبل از مصرف این گیاه با پزشک مشورت کنند. زیرا مصرف بیش از اندازه‌ آن باعث افت فشار خون، افزایش ضربان قلب و خطر‌های بعد از آن می شود. همچنین مصرف بیش از حد این گیاه سبب تاری دید، درد معده و سر درد می‌شود. مصرف بیش از اندازه و دراز مدت این دانه، بی تفاوتی و اختلال شخصیت می‌آورد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید