سفیر سابق آمریکایی به 40 سال جاسوسی متهم شد

    کد خبر :1038692
سفیر سابق آمریکایی به 40 سال جاسوسی متهم شد

ویکتور مانوئل روچا، سفیر سابق آمریکا در بولیوی رسما به حدود ۴۰ سال جاسوسی برای کوبا متهم شده است.او که اکنون ۷۳ سال دارد متهم است که از سال ۱۹۸۱ به بعد برای دولت کوبا اطلاعات جمع‌آوری می‌کرده است.

در اسنادی که دادستان‌ها علیه او به دادگاه برده‌اند آمده که او ایالات متحده، یعنی کشوری که به عنوان دیپلمات ارشد آن در بولیوی حاضر بوده را، «دشمن» خطاب کرده و مدعی شده که فعالیت او به عنوان مامور مخفی به «قدرتمندتر شدن انقلاب کمونیستی (کوبا)» کمک خواهد کرد.

این دیپلمات ارشد سابق دولت آمریکا روز جمعه گذشته در میامی فلوریدا بازداشت شد. بازداشت او پس از آن روی داد که یک مامور مخفی دولت آمریکا از حدود یک سال پیش عملیاتی را برای به دام انداختن او ترتیب داده بود.

مریک گارلند، وزیردادگستری آمریکا، امروز – دوشنبه ۴ دسامبر – گفت این پرونده «به نفوذ اطلاعاتی در بالاترین حد و طولانی‌ترین مدت» توسط یک جاسوس خارجی می‌پردازد

وزیر دادگستری آمریکا گفت: «برای بیش از ۴۰ سال، ویکتور امانوئل روچا، به عنوان یک جاسوس دولت کوبا کار می‌کرده و با حفظ این منصب (عالی رتبه) در دولت آمریکا که به او دسترسی به اطلاعات غیرعمومی را می‌داده می‌توانسته بر سیاست خارجی آمریکا اثر بگذارد».

آقای روچا که متولد کلمبیا و بزرگ شده شهر نیویورک است، تحصیلات خود را در دانشگاه‌های جورج تاون و هاروارد آمریکا به پایان رسانده است.

او در فاصله سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲ سفیر آمریکا در بولیوی بود و برای ۲۵ سال هم در کمیته امنیت ملی کاخ‌سفید سابقه کار دارد.

آمریکا و کوبا بیش از ۶۰ سال پیش و در پی انقلاب کمونیستی کوبا به رهبری فیدل کاسترو، روابط خود با این کشور را قطع کرد و حتی تا سرحد جنگ نظامی با این همسایه جنوب شرقی خود پیش رفت.

دو کشور در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما (۲۰۱۵) مجددا روابط دیپلماتیک را از سر گرفتند هر چند با روی کار‌آمدن دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷، این روابط مجددا سرد شد و آقای ترامپ بسیاری از اقدامات باراک اوباما را لغو و متوقف کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید