سفر هیئت مذاکره‌کننده ایرانی به وین؛ آیا تلاش‌های جدید ایران برای مذاکره ثمربخش خواهد بود؟

    کد خبر :864667
از سرگیری مذاکرات هسته ای

تیم مذاکره‌کننده ایران با ترکیبی گسترده از مقام‌های دستگاه‌های درگیر تحریم‌ها به وین سفر کرده است. قرار است مذاکرات اصلی میان هیئت‌های ایران و 1+4 از روز دوشنبه آغاز شود. ترکیب اعضای هیئت ایران، نشان‌دهنده تمرکز مذاکرات بر تحریم‌ها و جدیت ایران در گفتگوها تفسیر شده است.

«بازتاب»؛ آرش صفار- هیئت ایرانی به سرپرستی «علی باقری کنی»، معاون سیاسی وزیر امور خارجه، شنبه وارد وین شد؛ قرار است 8 آذر مذاکره‌کنندگان ایران، سه کشور اروپایی، روسیه و چین بر سر میز مذاکره حاضر شوند. هیئت مذاکره‌کننده آمریکا به سرپرستی «رابرت مالی»، نماینده این کشور در امور ایران نیز در وین حضور دارد.

در آستانه از سرگیری گفتگوها، علی باقری تأکید کرد که این مذاکرات در مورد تحریم‌ها صورت می‌گیرد و در صورتی که آمریکا حاضر با لغو تمامی تحریم‌ها نباشد، نمی‌توان نسبت به موفقیت گفتگوها امیدوار بود.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه دو ماه پیش با ارسال نامه‌ای به دستگاه‌های درگیر تحریم‌ها، از آن‌ها خواسته بود که برای تقویت تیم مذاکره‌کننده، کارشناسانی را معرفی کنند که ضمن تسلط بر حوزه کاری خود از پیچیدگی‌های تحریم‌ها و حقوق بین‌الملل آگاهی داشته باشند.

در نتیجه این درخواست نهادهایی که تحریم‌ها عموما حوزه کاری آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده، از جمله وزارتخانه‌های اقتصادی و دارایی، نفت، صمت و راه و شهرسازی و بانک مرکزی، کارشناسان خود را به وزارت امور خارجه معرفی کرده‌اند.

اخبار غیررسمی، تعداد اعضای هیئت ایرانی در وین را بین 30 تا 40 نفر اعلام کرده‌اند؛ ظاهرا «غلامرضا پناهی»، معاون ارزی بانک مرکزی، «مهدی صفری»، معاون اقتصادی وزارت خارجه، «محمدهادی سبحانیان»، معاون بین‌الملل وزارت اقتصاد، «رضا نجفی»، معاون حقوقی وزارت خارجه، «احمد اسدزاده»، سرپرست معاونت امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت و «علی فکری»، معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک های اقتصادی از جمله اعضای هیئت ایرانی در وین هستند.

این نخستین بار از زمان آغاز مذاکرات منتهی به برجام و پس از آن مذاکرات وین برای احیای برجام است که هیئت ایرانی با این تعداد بالا در مذاکرات شرکت می‌کند.

«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی و سرپرست هیئت مذاکره‌کننده این کشور، ضمن اشاره به ترکیب تأثیرگذار هیئت ایرانی، اعلام کرده است که این ترکیب باید به عنوان اثباتی بر نیات جدی ایران تفسیر شود.

تأکیدات باقری بر در دستور کار نبودن گفتگو در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران و تمرکز مذاکرات بر موضوع تحریم‌ها -اگر صرفا مصرف داخلی نداشته باشد- طبیعتا باید مورد پذیرش طرف‌های ایران نیز قرار گرفته باشد.

با این فرض، پرسش این است که در صورت حصول توافق اولیه در مورد مراحل و گام‌های برداشته شدن تحریم‌ها، موضوعات مد نظر 1+4 و ایالات‌متحده در خصوص پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران به دور بعدی گفتگوها موکول می‌شود یا تهران توافقات شش دور گذاشته مذاکرات را -در صورت توافق در مورد تحریم‌ها- در دستور کار خواهد داشت.

این موضوع فارغ از تأکیدات ایران در خصوص ارائه تضمین عدم خروج مجدد توسط آمریکا است که هیچ نشانه‌ای از امکان پذیرش آن از سوی آمریکا مشاهده نمی‌شود.

به هر حال این دور از مذاکرات رویکرد تهران به مسئله هسته‌ای و تحریم‌ها را نشان خواهد داد و احتمالا دورنمای زندگی روزمره مردم ایران در سال‌های پیش رو را مشخص خواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید