نهایی شدن قرار داد ساخت واکسن اسپوتنیک وی در ایران

    کد خبر :784052

کیانوش جهانپور بهداشت می گوید ایران زودتراز بسیاری از کشورها می تواند واکسیناسیون عمومی را در کشور تکمیل کند.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: واکسن روسی اسپوتنیک وی در جهان مورد تائید قرار گرفته است و اکنون، ده ها کشور در حال انعقاد قرار داد خرید آن و تزریق به مردم برای ایجاد ایمنی در مقابل ویروس کرونا هستند.

کیانوش جهانپور در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه، روند واکسیناسیون عمومی با استفاده از واکسن روسی اکنون در کشور آغاز شده است، افزود: بیش از یک میلیون و 500 هزار دوز از این واکسن در کشور مبدا استفاده شده است و علاوه بر آن، 400 هزار دوز از آن در آرژانتین به مردم این کشور تزریق شده است. قرارداد خرید این واکسن از سوی ایران، مجارستان، مکزیک، پاناما، الجزایر، امارات و ده ها کشور دیگر امضا شده است.

وی با بیان اینکه محموله های بعدی واکسن روسی و نیز سهمیه ایران از سبد واکسن کوواکس وارد کشور می شود، گفت: در هفته های آتی تولید انبوه واکسن اسپوتنیک در هفته های آینده در کشور آغاز می شود و در کنار آن موضوع واکسن های خریداری شده از سبد کوواکس در اختیار ما قرار می گیرد.

به گزارش همشهری آنلاین، جهانپور اضافه کرد: برای ادامه واکسیناسیون و علاوه بر آن بخش عمده ای از واکسن های تولید داخل که اکنون در مرحله کارآزمایی بالینی هستند نیز آماده بهره برداری خواهد شد و امیدواریم در سال 1400 بتوانیم خیلی زودتر از کشورهای دنیا و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، کار واکسیناسیون را در کشور آغاز کنیم.

جهانپور با اشاره به زمانبر بودن اجرای واکسیناسیون عمومی در کشورها و پیش بینی طولانی بودن این روند، افزود: در بسیاری از کشورها میانگین زمانی که برای اتنجام واکسیناسیون عمومی در نظر گرفته اند بین 4 تا 7 سال است اما امیدواریم بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در داخل، بتوانیم در مدت یک سال کار واکسیناسیون عمومی را به سرانجام برسانیم.

وی با تاکید بر اولویت بندی گروه ها و اقشار مختلف برای دریافت واکسن بر اهمیت توجه به این اولویت بندی ها تاکید کرد و گفت: واکسیناسیون با استفاده از واکسن روسی در مرحله اول برای گروه های خط مقدم مقابله با کرونا در بخش های مراقبت ویژه، گروه های اورژانس و پیش بیمارستانی و سالمندان و جانبازان و ساکنان در آسایشگاه ها است.

وی ادامه داد: سالمندان بالای 65 سال، افراد دارای بیماری های زمینه ای و نیز گروه های دارای بیماری های صعب العلاج در اولویت های بعدی تزریق واکسن هستند.

ساخت واکسن اسپوتنیک با مشارکت بخش خصوصی

جهانپور در ادامه با اشاره به اخبار منتشر شده درباره ساخت مشترک واکسن اسپوتنیک وی در ایران نیز با تائید این خبر افزود: آنچه امروز می توانیم با قاطعیت درباره آن حرف بزنم این است که مذاکرات ساخت واکسن نهایی و تفاهم نامه و قرارداد چگونگی ساخت واکسن قطعی شده است. معتقدم در هفته های آینده شاهد تولید مشترک این واکسن در کشور با همکاری بخش خصوصی باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید