ساخت سلول های خورشیدی 24 ساعته

    کد خبر :899872

یکی از روش‌‎های تولید انرژی الکتریکی استفاده از سلول‎های خورشیدی یا به صورت پایه، با استفاده از فوتودیودهاست. عمده مشکل این قطعات عدم تولید برق در شب و تاریکی محیط است؛ مشکلی که به نظر با راهکار جدید دانشمندان مرتفع شده است.

«بازتاب»یکی از بهترین روش‎های تولید انرژی الکتریکی استفاده از خورشید و اصل تبدیل نور به الکتریسیته در قطعاتی موسوم به فوتودیودهاست. این قطعات با تابش انرژی الکتریکی، زمینه حرکت الکترون‎ها را فراهم می‎کنند که به معنای تولید برق است.

در دنیای امروز ما این قطعات در داخل سلول‎ها یا پنل‌‎های خورشیدی مورد استفاده قرار می‎گیرند ولی همانطور که عنوان شد، تنها باید طی مدت زمان مشخصی در طول روز از آنها برای تولید برق استفاده کرد. علت این امر خروج از آستانه عملکردی، با کاهش نور محیط و شب هنگام است.

اما به تازگی محققان دانشگاه استنفورد به روشی جدید دست پیدا کرده‎اند که با استفاده از آنها می‎توان انرژی الکتریکی را حتی در هنگام شب نیز با سلول‌های خورشیدی تولید کرد. این فناوری جدید به صورت پایه مانند یک پنل خورشیدی کلاسیک عمل می‌کند و نور خورشید را در طول روز به برق تبدیل می‌کند. بر اساس مقاله منتشر شده در Applied Physics Letters، در شب، یک ژنراتور ترموالکتریک تعبیه شده (TEG) «الکتریسیته را از اختلاف دمای بین سلول PV و محیط اطراف تولید خواهد کرد» که در این حالت به دستگاه اجازه می‌‎دهد در 24 ساعت شبانه روز برق تولید کنند.

در این تکنیک، هنگام روز، گرمای محیط از طریق یک قطعه گرماگیر (هیت سینک) جذب شده و پس از آن، هنگامی که این انرژی به طور طبیعی به فضا بازتاب می‌شود، مقداری از آن می‌تواند توسط TEG و یک ماده منحصربه‌فرد که می‌تواند طول موج‌های حرارتی را جذب کند، دریافت گردد.

البته باید گفت که این فناوری چندان جدید نیست و پیش از این در دستگاه‎هایی موسوم به پنل‎های ضد خورشیدی به کار گرفته شده بود. با این حال، مقدار انرژی جمع‌آوری‌شده در شب به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از ایده‎های قبلی است که این فناوری را یک قدم به مفید بودن و قابل استفاده بودن در دنیای واقعی نزدیک‌تر می‌کند.

با این حال، چالش‌های زیادی در این زمینه باقی مانده است. در وهله اول، توان تولید شده در شب تنها 50 میلی‌وات بر متر مربع در مقایسه با 1000 وات بر متر مربع برای یک پنل خورشیدی استاندارد است (توجه داشته باشید که فناوری جدید از میلی‌وات به وات رسیده است). ثانیاً، گرمای دریافت شده توسط هیت سینک‎ها نسبتاً سریع‌تر خنک می شود که به تولیدکننده اجازه استفاده از قطعات ارزان‎تر و کاهش قیمت نهایی تولید را می‎دهد.

در نهایت باید گفت که با توجه به ابعاد و نوع فناوری، احتمال در آینده نه چندان دور بتوان از این راهکار برای تولید صفحات خورشیدی بدون نیاز به کار در روز، استفاده کرد. البته شاید تا بیش از 10 سال زمان برای رسیدن به محصول تجاری نیاز باشد ولی توسعه فناوری‎هایی از این نوع موجب امیدواری بیشتری جهت حصول انرژی تجدیدپذیر از منابع پاک خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید