معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران:

زیرساخت‌های فرهنگی کلانشهر تهران در 12 سال گذشته به 3000 مرکز رسیده است

    کد خبر :67686

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با تاکید بر تلاش شهرداری تهران برای ارتقای حوزه فرهنگی اجتماعی کلانشهر تهران گفت: ظرف 12 سال گذشته زیرساخت‌های فرهنگی تهران به 3000 مرکز رسیده است.

به گزارش ایسنا، مجتبی عبداللهی در پانصد و شصت و پنجمین جلسه شورای شهر تهران با ارائه گزارشی از عملکرد 12 ساله معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران به تشریح جزئیات آنچه که ظرف این سه دوره شهرداری تهران در حوزه اجتماعی و فرهنگی رخ داده است پرداخت و افزود: در طول 12 سال گذشته آقایان نوریان به مدت چهار سال، ایازی پنج سال، امرودی دو سال و بنده نزدیک به یک سال در معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران فعالیت داشته‌ام.

وی افزود: مهمترین خط مشی فرهنگی شهر تهران بر اساس بیانات مقام معظم رهبری و برنامه‌های اول و دوم توسعه شهر تهران است که از جمله مهمترین آنها می‌توان به کاهش فاصله شمال و جنوب کلانشهر تهران و برقراری عدالت در شهر اشاره کرد.

وی ادامه داد: با تاکیداتی که بر ارائه خدمات فرهنگی داشتیم فقط توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی در دستور کار قرار گرفت و بر اساس چشم انداز سعی کردیم تا شهروندان تهران سالم و پویا در کنار یکدیگر زندگی کنند.

معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران تصریح کرد: لازم بود برای تحقق اهداف شهرداری تهران فعالیت‌های خود را در سه حوزه شهر، مدیریت شهری و شهروندان پیگیری کنیم. در بخش شهر ایجاد و توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و ورزشی، ارائه خدمات رفاهی و ایجاد مراکز ویژه بانوان از مهمترین اقدامات شهرداری تهران قلمداد می‌شود.

عبداللهی ادامه داد: از ابتدای کار بلدیه تهران تا سال 1384، 3598 زیرساخت وجود داشت که ظرف 12 سال گذشته این زیرساخت‌ها به تعداد 3565 مورد افزایش داشته است. 18 گرمخانه در سطح شهر تهران وجود دارد که افراد بی خانمان در آنها نگهداری می‌شوند و گنجایش آنها حدود 3000 نفر است. البته در روزهای سرد زمستانی این رقم به 6000 نفر می‌رسد. در همین راستا با فعالیت این گرمخانه‌ها در زمستان سال 1395 هیچ فوتی به عنوان کارتن خواب در سطح شهر تهران توسط پزشکی قانونی گزارش نشد.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران به ساخت 25 مجتمع بهاران و 16 مرکز پرتو اشاره کرد و افزود: 3000 دانش آموز در مراکز پرتو نگهداری می‌شوند. دو مرکز بهبودی نیز در خاورشهر و سعید آباد جاجرود احداث شده که در آنها نیز حدود 7000 نفر نگهداری می‌شود. در مناطق 3 و 7 همراه سراهایی وجود دارد که همراهان بیمار می‌توانند در این مراکز ساکن شوند. همچنین چهار مرکز صبح رویش در شهر تهران احداث شده که افراد بازمانده از تحصیل می‌توانند در این مراکز تحصیل کنند و همچنین دو سامان سرا وجود دارد که بیماران روانی مزمن و بیماران عفونی بی خانمان در آنها نگهداری می‌شوند.

وی افزود: امروز در تهران 20 مرکز فن آموز را ایجاد کرده‌ایم که در این مجموعه‌ها آموزش‌های سلامت خانواده با همکاری وزارت بهداشت ارائه می‌شود.

عبداللهی در رابطه با فعالیت فرهنگی بانوان در شهر تهران نیز تصریح کرد: 23 مرکز شهربانو در شهر تهران احداث شده و طی سال‌های گذشته 78 مرکز کوثر ویژه بانوان سرپرست خانوار در تهران مشغول فعالیت شده‌اند.

وی با اشاره به طراحی 6 بوستان ویژه بانوان تاکید کرد: به منظور تکریم بانوان، 6 بوستان ویژه برای بانوان تهرانی راه اندازی شد تا این افراد بتوانند از این بوستان‌ها بهره مند شوند. تاسیس پارک ویژه بانوان اقدام شایسته‌ای بود که نخستین بار در تهران انجام شد و در حال حاضر تعداد این بوستان‌ها به شش بوستان افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور توسط شهرداری تهران تملک شد و در حال حاضر مراحل بازسازی را پشت سر می‌گذارد.

وی تاکید کرد: در مدیریت شهری کالبد شهر را آماده کرده‌ایم و از یک وضعیت مطلوب برخوردار شدیم. به تمامی پرسنل آموزش‌های فرهنگی ارائه شده است و تقریبا 10 درصد بودجه شهرداری تهران به مسائل فرهنگی اختصاص پیدا کرده است. در بخش شهروندی سعی کردیم شهروندان را در جامعه و فعالیت‌های اجتماعی مشارکت دهیم. به همین منظور شهروندان تهران در فعالیت و آئین‌های مناسبتی مانند 22 بهمن و ماه مبارک رمضان شرکت کردند.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در تشریح اقدامات این معاونت در خصوص نمازخانه‌های ساخته شده در اماکن عمومی گفت: طی 12 سال گذشته نمازخانه‌های شهر تهران از 63 نمازخانه در سال 84 به 492 نمازخانه در حال حاضر افزایش یافته است. در حال حاضر 154 کتابخانه و قرائت‌خانه در سطح شهر تهران دایر است که 70 کتابخانه در تهران به طور شبانه روزی فعالیت می‌کنند.

وی درباره اقدامات توسعه‌ای به منظور افزایش تعداد مجموعه‌های ورزشی کلانشهر تهران نیز تصریح کرد: سال 84 تعداد مجموعه‌های ورزشی شهر تهران متعلق به شهرداری 168 مجموعه بود که اکنون تعداد آنها به 1106 مجموعه رسیده است. حدود پنج درصد مردم تهران در سال 84 در ورزش همگانی مشارکت داشتند که این آمار در سال 95 به 36 درصد افزایش پیدا کرد. سال 84 تعداد سالن‌های سینما و آمفی تئاترهای شهرداری 66 سالن بود که این میزان اکنون به 235 مجموعه رسیده است.

عبداللهی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به افزایش 50 هزار صندلی سینما، ظرفیت سینماهای شهرداری تهران را برشمرد و افزود: سال 84 تعداد صندلی‌های سینمای شهرداری 24 هزار صندلی بود که اکنون این تعداد به 73 هزار صندلی رسیده است. همچنین در سال 84 در بحث خدمات رفاهی و اجتماعی یک مجموعه داشتیم اما در حال حاضر تعداد مراکز کارآفرینی و مددسراهای شهر تهران به 377 مرکز رسیده است.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه در حوزه معاونت فرهنگی اقدامات گسترده‌ای انجام شده است و برای ارائه گزارش کامل این اقدامات زمان زیادی لازم است، افزود: در این گزارش در خصوص میزان اثرگذاری کارها مطلبی عنوان نشد.

وی ادامه داد: در خصوص واگذاری برخی اماکن فرهنگی باید عنوان شود که تمام واگذاری‌ها بر اساس اساسنامه و قانونی بوده است.

وی در تشریح عملکرد مراکز بهاران نیز گفت: 80 تا 90 درصد افرادی که به این مراکز مراجعه می‌کنند مجدد به اعتیاد باز می‌گردند چرا که چرخه درمان در کشور کامل نیست و هیچ کدام از 25 مجتمع بهاران برون سپاری نشدند و فقط برای بهره برداری به مراکز دارای مجوز واگذار شده و هیچ مجموعه ورزشی غیرقانونی واگذار نشده است.

عبداللهی تاکید کرد: قانون به ما اجازه جذب کودکان زیر 15 سال را نمی‌دهد و این کار وظیفه سازمان بهزیستی است. مدتی پیش مجلس از تمام دستگاه‌های مسئول در حوزه آسیب‌های اجتماعی دعوت کرد و گزارشی را ارائه داد که مورد قبول وجود 12 هزار میلیارد تومان بودجه فرهنگی شهرداری تهران بوده است که 8100 میلیارد تومان آن در حوزه کالبدی پیش بینی شده بود اما تمام آن محقق نشد.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید