رییس سازمان بورس: بالا رفتن شاخص ربطی به عملکرد سازمان بورس ندارد

    کد خبر :842198

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: آن زمانی که شاخص پایین بود وقتی می‌گفتیم این شرایط شاخص ارتباطی به سازمان ندارد حجمی از انتقادات به ما وارد می‌شد، اما امروز هم که شاخص رو به بالاست با شجاعت می‌گویم بالا رفتن شاخص ربطی به عملکرد سازمان بورس ندارد و نه به آن افتخار می‌کنیم و نه با آن عکس یادگاری می‌گیریم.

به گزارش ایلنا، محمد علی دهقان دهنوی در اولین گردهمایی میز صنعت شرکت‌های سبدگردان با بیان اینکه جدایی بین سازمان بورس و شرکت‌های سبدگردان نیست و مشکل سبد گردان مشکل سازمان بورس محسوب می‌شود، گفت: برای توسعه بازار سرمایه باید مشکلات شرکت‌های سبدگردان حل شود.

وی با اشاره به سهم سرمایه گذاری غیر مستقیم در بازار سرمایه گفت: در حال حاضر سهم سرمایه گذاری غیر مستقیم اعم از سبدگردانی صندوق و … به حد مناسب نرسیده و قابل قبول نیست و به هیچ وجه این میزان سرمایه گذاری غیر مستقیم در بازار را قبول نداریم و باید شرایط به نفع سرمایه گذاری غیر مستقیم تغییر کند.

رییس سازمان بورس ادامه داد: از این رو باید سیاستگذاری‌ها، تسهیلات، امتیازات و … به شکلی باشد که سرمایه گذاری غیر مستقیم به سرمایه گذاری مستقیم ترجیح داده شود.

وی افزود: شرایط بازار سرمایه در سال گذشته شاهد خوبی برای این ماجراست که دیدیم کارمندان دولتی و غیر دولتی در مهمترین ساعات کاری خود بدنبال بررسی پرتفو خود خرید و فروش سهام بودند در حالی که در اوج ساعات کاری باید به ارباب رجوع خدمات ارایه می‌دادند که بروز این پدیده‌ها مناسب نیست و اتفاقا افرادی از شرایط بازار سرمایه در سال گذشته ضربه دیدند که انتخاب استراتژی نامناسبی داشتند.

دهقان دهنوی با تاکید بر اینکه آن‌هایی که نسبت به بورس آگاهی ندارند نباید به صورت مستقیم وارد بازار سرمایه شوند اظهار داشت: تمام تاکید ما برای سهامداران خرد و آن‌هایی که ناآشنا به قواعد بازار سرمایه هستند این است که از طریق سرمایه گذاری غیر مستقیم فعالیت داشته باشند.

رییس سازمان بورس با بیان اینکه بالایا پایین رفتن شاخص ارتباطی به سازمان بورس و اوراق بهادار ندارد گفت: آن زمانی که شاخص پایین بود وقتی می‌گفتیم این شرایط شاخص ارتباطی به سازمان ندارد حجمی از انتقادات به ما وارد می‌شد، اما امروز هم که شاخص رو به بالاست با شجاعت می‌گویم بالا رفتن شاخص ربطی به عملکرد سازمان بورس ندارد و نه به آن افتخار می‌کنیم و نه با آن عکس یادگاری می‌گیریم.

وی افزود: شاخص تابعی از وضعیت اقتصاد کلان و اتفاقاتی است که در صنایع رخ می‌دهد و تابعی از شرایط بنگاه‌هاست که سازمان بورس در هیچ یک از آن‌ها نقشی ندارد بلکه مسوولیت نظارت و کنترل شفافیت را برعهده دارد تا تخلفی رخ ندهد.

دهقان دهنوی با بیان اینکه افرادی که توانایی مدیریت ریسک را ندارند نباید به صورت مستقیم وارد بازار سرمایه شوند گفت: اگر این افراد به صورت مستقیم وارد بورس شوند مسوولیت آن برعهده خودشان است و توسعه ما برای کسانی که آمادگی ندارند این است که از طریق سرمایه گذاری غیر مستقیم وارد این حوزه شوند هرچند که این روش بدون ریسک نیست، اما ریسک را کمتر، محدودتری و قابل کنترل‌تر است.

وی افزود: سیاست ما این است که فضای سرمایه گذاری غیر مستقیم را برای مردم آماده کنیم که بخشی این سرمایه گذاری غیر مستقیم از طریق سبد گردانی و صندوق‌ها انجام می‌شود.

دهقان دهنوی با بیان این اینکه سیاست ما مدیریت ثروت است گفت: مفاهیم مانند مدیریت دارایی و مدیریت ثروت جا نیفتاده است و وظیفه سبدگردان‌ها فقط این نیست که پولی از سهامدار بگیرند و در بخش‌های مختلف سرمایه گذاری و در نهایت سود به سهامدار ارایه کند بلکه سبدگردان باید خدمات مدیریت ثروت به سهامدار ارایه دهد و نسبت به آینده بیزینس سهامدار به او مشاوره دهد.

رییس سازمان بورس تاکید کرد: امروز بازار سرمایه توسعه پیدا کرده و جمعیت قابل توجهی از مردم وارد بورس شدند از این رو اهمیت بازار نسبت به دو تا سه سال گذشته چند برابر شده حال اگر سه سال گذشته تعداد شرکت‌های سبدگردان ۴۰ شرکت بوده امروز باید به ۴۰۰ شرکت می‌رسید و نه ۵۰ شرکت.

وی ادامه داد: برنامه ما این است که از طریق شرکت‌های سبدگردان بتوانیم در این بخش رقابت ایجاد کنیم تا بازار توسعه پیدا کند بنابراین برای صدور مجوز‌ها هر نوع تسهیلاتی که با اصول بازار سرمایه تناقض نداشته باشد و منجر به بروز تعارض منافع نشود همچنین منافع مردم را حفظ کند و برای سازمان اطمینان خاطرایجاد کند را ارایه می‌دهیم و مانعی در این بخش وجود ندارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید