ریزش چند تار مو طبیعی است؟

    کد خبر :975362
ریزش چند تار مو طبیعی است؟

فوق تخصص غدد و متابولیسم دلایل ریزش مو و رویش موی زائد در بانوان را تشریح کرد.

سعید کلباسی در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما درباره ریزش مو اظهار کرد: هر فرد به طور طبیعی در معرض فرآیند فیزیولوژی طبیعی رشد و ریزش مو قرار دارد؛ از نظر علمی اگر ریزش مو به طور غیرطبیعی بیشتر از قبل شود و روزانه بیش از 100 تار موی فرد بریزد، فرد دچار ریزش مو است.

وی گفت: ریزش مو در صورتی مهم است که قبلاً نبوده و اخیراً ایجاد شده است، پزشک با انجام تست Pulling(کشیدن انگشتان روی موی فرد) متوجه ریزش موی فرد می‌شود؛ اگر در انجام این تست بیش از 10 عدد مو بریزد، ریزش غیرعادی و غیرفیزیولوژیک نامیده می‌شود.

کلباسی افزود: استرس از عوامل تاثیرگذار بر ریزش مو است که از طریق اثر بر هورمون‌های بدن ایجاد می‌شود، همچنین به دنبال ابتلا به بیماری‌های عفونی مانند آنفلوانزا و کرونا، ریزش مو شدید می‌شود.

فوق تخصص غدد و متابولیسم، ریزش موی خانم‌ها به خصوص از جلوی سر را “آندروژنیک” عنوان و بیان کرد: در بدن زنان مقداری هورمون مردانه وجود دارد که از تخمدان‌ها و غدد فوق کلیوی ترشح می‌شود؛ در خانم هایی که این هورمون به صورت بیماری‌زا افزایش می یابد، موهای جلوی سر به شدت می‌ریزد و به سرعت چرب میشود که در این افراد باید به دنبال دلایل هورمونی بگردیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا موهای کرکی زیر چانه، موی زائد محسوب می‌شوند؟ گفت: این کرک‌ها موی زائد محسوب نمی‌شود و بعد از بلوغ برطرف می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: “هیرسوتیسم” رشد موی زمخت مردانه در بدن خانم‌هاست که زیر چانه، زیر گوش، روی سینه، روی لب فوقانی، بین دو کتف، قسمت داخلی بازو و داخل ران، زیر ناف و پشت کمر، دیده می‌شوند که در این صورت نیاز به بررسی‌های بیشتر وجود دارد.

کلباسی در پاسخ به این سوال که علل افزایش موی زائد در خانم‌ها چیست؟ گفت: عوامل ژنتیکی، سندروم تخمدان پلی کیستیک، بیماری‌های فوق کلیوی و برخی علل ناشناخته چهار علت اصلی افزایش موی زائد در بانوان است.

وی ادامه داد: غده فوق کلیوی دو غده کوچک مثلثی شکل روی کلیه‌ها هستند که انواعی از هورمون‌ها را ترشح می‌کنند. هورمون های مربوط به فشار خون، قند خون، آندروژن، کورتیزول و… همه از غده فوق کلیوی ترشح می‌شوند. اگر غده فوق کلیوی در ناحیه‌ای که هورمون مردانه ترشح می‌کند دچار پرکاری شود این علائم برای خانم‌ها ایجاد می‌شود.

وی افزود: وقتی خانمی با موی زائد مراجعه کند، ابتدا سابقه خانوادگی فرد مورد بررسی قرار می‌گیرد و درباره بیماری‎های تخمدان و فوق کلیوی سوال می‎شود.

کلباسی درباره روش تشخیص این مشکل گفت: در مرحله اول آزمایش هورمونی درخواست می‌شود؛ این آزمایش دو ساعت بعد از بیدار شدن از خواب و در شرایط کاملاً آرام و همچنین در روز دوم تا پنجم قاعدگی انجام می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی زمان تجویز داروها را پس از تشخیص بیماری امکان‌پذیر دانست و بیان کرد: در درجه‌ اول، داروهای ضد هورمون مردانه مانند اسپیرونولاکتون تجویز می‌شود، بعد از آن داروهای هورمونی مانند قرص‌های ضدبارداری از جمله سیپروترون کامپاند تجویز می‌شود که هورمون مردانه را کنترل می‌کند.

وی تأکید کرد: تشخیص و انتخاب دارو تنها با پزشک متخصص غدد و در نهایت با همکاری متخصص پوست انجام می‌شود. مصرف داروهای هورمونی در بانوان، با خطر توده‌ها و کیست های پستانی همراه است و تجویز آنها به دقت و ملاحظات بیشتری نیازمند است.

او تاکید کرد: زنان مصرف کننده داروهای هورمونی به محض عقب افتادن قاعدگی سریعاً داروها را قطع و برای آزمایش بارداری اقدام کنند زیرا مصرف این داروها در بارداری باعث ایجاد اختلالاتی در جنین می‌شود.

کلباسی در پاسخ به این سوال که بانوان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCO) تا چه زمانی باید از دارو استفاده کنند؟ گفت: بیماری‌های هورمونی مانندPCO، بیماری های مزمنی هستند و دوره درمان طولانی دارند این افراد حتی تا زمان ازدواج و قبل بارداری، به درمان مستمر نیاز دارند و تنها در زمان بارداری این داروها قطع می‌شوند.

فوق تخصص غدد و متابولیسم در پاسخ به این سوال که آیا لیزر به تنهایی می‌تواند در درمان موهای زائد موثر باشد؟ تصریح کرد: درمان موی زائد، کار تیمی متشکل از متخصص غدد و متخصص پوست است. باید داروهای هورمونی و کارهای پوستی در کنار هم انجام شوند. لیزر در درمان موهای زائد ضخیم، بهتر جواب می‌دهد.

به گزارش تسنیم، وی در پاسخ به این سوال که علت ریزش بیشتر مو در خانم‌های یائسه چیست؟ خاطرنشان کرد: در دوران یائسگی به دلیل افت هورمون زنانه با افزایش ریزش مو مواجه هستیم، اگرچه این خانم‌ها نیاز به درمان دارند اما به دلیل خطر پوکی استخوان در دوران یائسگی، باید از تجویز داروهایی که خطر پوکی استخوان و سرطان‌ها را بالا می‌برند، پرهیز کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید