ریزش قیمت خودروهای داخلی در بازار ادامه دارد/ خیز خودروهای خارجی با رشد نرخ ارز

  • اقتصادی
  • سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۷:۰۰
    کد خبر :714210

بازگشت شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو و تاکید دستگاه های مختلف بر برخورد با محتکران خودرو طی روزهای اخیر باعث ریزش قیمت های نجومی در بازار شده هرچند هنوز هم اختلاف میان قیمت کارخانه و بازار خودرو ارقام بالایی است.

در این شرایط که قیمت خودروهای داخلی در بازار روندی کاهشی را طی می کند، فعالان بازار خودرو می گویند: اوج گرفتن نرخ ارز چشم انداز افزایش قیمت خودروهای خارجی و مونتاژی را به همراه داشته است.

پورحسنی، فعال بازار خودرو در این مورد به خبرنگار فارس گفت: رشد نرخ ارز باعث بال ارفتن قیمت سراتو در بازار شده به طوری که این خودرو هم اکنون با قیمت 495 میلیون تومان به خریداران عرضه می شود.

به گزارش فارس،وی ادامه داد: قیمت پژو 2008 نیز در بازار به 520 میلیون تومان رسیده است. این در حالی است که قیمت این خودرو در بازار شب عید به 440 میلیون تومان رسیده بود.

به گفته پورحسنی در حال حاضر هر دستگاه النترا در بازار با قیمت 770 میلیون تومان و هر دستگاه تویوتا روفور با قیمت یک میلیارد و 250 میلیون تومان عرضه می شود.

وی افزود: قیمت سوناتا هیبرید نیز در بازار به یک میلیارد و 100 میلیون تومان رسیده است.

* اگر مردم خرید نکنند، حباب قیمت ها می شکند

علی یوسف آبادی، یکی دیگر از فعالان بازار خودرو نیز به خبرنگار فارس گفت: تا هفته پیش که قیمت ها در بازار خودرو سیر صعودی داشت، مردم معاملاتی را برای خرید انجام می دادند زیرا تصور می کردند قیمت ها باز هم بالاتر رود. اما طی دو سه روز اخیر حجم معاملات کاهش یافته و تقریباً معامله ای در بازار خودرو انجام نمی شود.

وی با بیان اینکه با شیوع کرونا در اکثر کشورهای دنیا قیمت خودرو کاهش زیادی داشته است، گفت: در ایران این روند برعکس بوده و قیمت ها رشد زیادی داشته اند.

وی تأکید کرد: اگر مردم مدتی برای خرید خودرو دست نگه دارند، قیمت خودرو افت قابل توجهی خواهد داشت و دلالان مجبور به ترک بازار می شوند.

* ریزش قیمت داخلی ها در بازار

بررسی بازار خودروهای داخلی نشان می دهد قیمت هر دستگاه پراید در بازار به 70 میلیون تومان رسیده و تیبا معمولی با قیمت 78 میلیون تومان به خریداران عرضه می شود. قیمت تیبا هاچ بک نیز به 86 میلیون تومان رسیده است.

همچنین قیمت پژو 405 مدل جی ال ایکس در بازار به 115 میلیون تومان رسیده و 206 تیپ 2 به قیمت 118 میلیون تومان به مشتریان عرضه می شود.

فعالان بازار پیش بینی می کنند قیمت خودروهای داخلی در بازار همچنان کاهشی باشد. در این وضعیت نهادهای نظارتی باید علاوه بر کنترل بازار خودروهای داخلی به فکر کنترل بازار خودروهای خارجی نیز باشند تا حباب این قیمتها نیز هرچه زودتر از بین برود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید