روش های درمان گلودرد در خانه

    کد خبر :932288
گلودرد

یکی از دردهای ناراخت کننده در بدن، گلو درد است که نتیجه التهاب گلو است و عموما با علائمی مانند درد، خارش و سوزش در هنگام بلعیدن خود را نشان می دهد.

بازتاب گلو درد که اکثر افراد در طول زندگی آن را تجربه می کنند در بسیاری از مواقع با علائم سرماخوردگی همراه است. راه حل‌های خانگی بسیاری برای درمان گلو‌درد وجود دارد، که در اینجا سعی کرده ایم به برخی از آن ها اشاره کنیم.

علل اصلی گلودرد

گلو درد ،نتیجه التهاب گلو است، لوله ای که از پشت دهان به مری ادامه می یابد، بعضی از علل اصلی این بیماری عبارتند، از عفونتهای ویروسی، باکتری یا عفونت های قارچی، مانند؛ آلودگی، سیگار کشیدن، اسید رفلاکس، و یا هوای خشک، فریاد بیش از حد و یا نوعی واکنش آلرژیک. گلو درد ،اغلب همراه با سردرد، درد معده، سرماخوردگی معمولی و تورم غدد گلو ،همراه است.

برخی دیگر از عوامل گلودرد عبارت‌اند از:

– بازگشت اسید از معده؛
– حساسیت به کپک، گردوغبار، موی حیوانات و گرده گیاهان؛
– کشش عضلات به‌دلیل فریادزدن یا بلند صحبت‌کردن در دوره‌های طولانی؛
– محرک‌هایی مثل آلودگی هوا، مواد شیمیایی، دود سیگار، غذاهای تند و نوشیدنی‌های الکلی؛
– ویروس اچ. آی. وی (HIV)؛
– سرطان گلو.

بیشتر بخوانید

 درمان های طبیعی گلو درد در خانه

روش‌های  خانگی مختلفی برای کاهش علائم گلودرد ویروسی وجود دارد که برای دردهای خفیف مناسب است. در ادامه، به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

آب نمک

یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن گلو درد، قرقره کردن با آب نمک است.نمک ،مانند یک ضد عفونی کننده عمل می کند و باعث می شود آب از غشاء مخاط در گلو بیرون برود. خلط را قطع می کند و التهاب را نیز کاهش می دهد و به شما کمک می کند، تا فوری خوب شوید. نصف قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید. اگر طعم شورش را دوست ندارید، مقدار کمی عسل به آن اضافه کنید. این محلول را قرقره کنید.آن را قورت ندهید. پس از آن، آب را بیرون بریزید. این کار را 4 بار در روز انجام دهید.

آب نمک برای تسکین گلودرد

لیمو

لیمو برای گلودرد بسیار مفید است زیرا می تواند به شکسته شدن مخاط و تسکین درد کمک کند. علاوه بر این ، لیمو حاوی ویتامین C هستند که می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و قدرت بیشتری برای مقابله با عفونت می دهد. یک قاشق چایخوری آب لیمو را درون یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و برای تسکین سریع بنوشید.

سرکه سیب

سرکه سیب به علت خواص ضد باکتریایی اش برای درمان گلودردچرکی مفید است. یک قاشق غذاخوری سرکه سیب سرخ و یک قاشق چای خوری از آب لیمو و عسل را در یک فنجان آب گرم اضافه کنید و آن را به آرامی بنوشید. این نوشیدنی را دو یا سه بار در روز بنوشید. به زودی شما از درد و التهاب، رهایی خواهید یافت.همچنین، می توانید محلول سرکه سیب را در گلویتان قرقره کنید.یک قاشق چای خوری نمک و یک قاشق غذا خوری سرکه سیب را در یک فنجان آب گرم مخلوط کنید.آن را چند بار در روز ،در گلو قرقره کنید.

ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان مدت طولانی است که برای درمان گلودرد استفاده می شود . تحقیقات اخیر نشان می دهد که مخلوط کردن ریشه شیرین بیان با آب و غرغره یک داروی گلودرد است. با این حال ، طبق این ، زنان باردار و شیرده باید از این روش درمانی خودداری کنند.

آب بدن را حفظ کنید

هیدراته ماندن، نقش مهمی در درمان گلودرد دارد. هنگام کمبود آب، بدن نمی‌تواند بزاق و مخاط کافی تولید کند تا گلو را به طور طبیعی روغن کاری کند. این کار تورم و التهاب را بدتر می‌کند. چای گرم یا سوپ گرم انتخاب خوبی هستند. اما مراقب باشید؛ زیرا چای داغ یا سوپ داغ ممکن است گلوی شما را بسوزانند و مشکل را بدتر کنند. از مصرف کافئین و الکل خودداری کنید؛ زیرا باعث خشک شدن بیش‌تر گلو می‌شود. مایعات سرد نیز می‌توانند در درمان سرفه موثر باشند.

عسل 

عسل تقویت کننده‌ی طبیعی محسوب می‌شود و برای تقویت بدن ایده‌آل است. برخی تحقیقات نشان می دهد که عسل در تسکین گلودرد بهتر از ، برخی داروهای بدون نسخه است. نه تنها یک پوشش محافظ به گلو می بخشد بلکه خاصیت ضد باکتریایی نیز دارد. عسل حاوی ترکیبی است که علاوه بر سایر ترکیبات ضد میکروبی به پراکسید هیدروژن تبدیل می شود. عسل «تقویت کننده‌ی» طبیعی محسوب می‌شود و برای تقویت بدن ایده‌آل است. زمانی که بدن شما قوی‌تر باشد بیماری‌تان زودتر بهبود می‌یابد. لیموترش را در آب داغ بچکانید و به آن عسل اضافه کنید، هم بزنید و میل کنید.

مرطوب نگه داشتن مسیر تنفسی

تنفس در هوای مرطوب می‌تواند باعث تسکین بافت متورم بینی و گلو شود. یک دستگاه بخور می‌تواند میزان رطوبت اتاق شما را افزایش دهد.

استنشاق بخار بابونه باعث تسکین علائم سرماخوردگی از جمله گلو درد می شود.

چای شنبلیله

چای شنبلیله یک درمان طبیعی برای گلودرد است. شنبلیله فواید درمانی زیادی دارد. همچنین اشکال مختلفی دارد . می توانید تخم شنبلیله بخورید ، از روغن موضعی استفاده کنید یا چای شنبلیله بنوشید . چای شنبلیله یک درمان طبیعی برای گلودرد است.

تحقیقات نشان دهنده قدرت درمانی شنبلیله است. این می تواند درد را تسکین دهد و باکتری هایی که باعث تحریک یا التهاب می شوند را از بین ببرد. شنبلیله همچنین یک ضد قارچ موثر است.

چای بابونه

چای بابونه به طور طبیعی تسکین دهنده است. مدت هاست که برای اهداف دارویی استفاده می شود ، مانند تسکین دهنده گلودرد. این غالباً از خواص ضد التهابی ، آنتی اکسیدانی و قابض استفاده می شود.

استنشاق بخار بابونه باعث تسکین علائم سرماخوردگی از جمله گلو درد می شود. نوشیدن چای بابونه می تواند همان مزیت را ارائه دهد. همچنین می تواند سیستم ایمنی بدن را تحریک کند تا به بدن شما در مقابله با عفونتی که در وهله اول باعث ایجاد گلودرد شما می شود، کمک کند.

دوش بخار 

اگر دستگاه بخور ندارید، می‌توانید زیر دوش آب گرم نفس بکشید تا بخار موجود به کاهش تورم و تسکین درد گلو کمک کند. همچنین می‌توانید با ریختن آب بسیار داغ درون ظرفی، بخار ایجاد کنید. یک حوله را روی سر خود بکشید و بخار را نفس بکشید. چند دقیقه نفس عمیق بکشید و در صورت لزوم این کار را تکرار کنید تا گلودردتان تسکین یابد.

سیر

سیر برای رفع گلودرد

مصرف سیر به طور منظم می تواند به جلوگیری از ابتلا به ویروس سرماخوردگی کمک کند سیر همچنین دارای خواص ضد باکتری طبیعی است. این ماده حاوی آلیسین است ، یک ترکیب ارگانوسولفر که به دلیل توانایی آن در مبارزه با عفونت ها شناخته شده است.

مصرف سیر به طور منظم می تواند به جلوگیری از ابتلا به ویروس سرماخوردگی کمک کند. اضافه کردن سیر تازه به رژیم غذایی نیز راهی برای به دست آوردن خواص ضد میکروبی آن است. 

بالا نگه داشتن سر

هنگامی که گلودرد با احتقان و گرفتگی همراه است، یک یا دو بالش اضافی زیر سر خود قرار دهید. ارتفاع اضافی کمک می‌کند احتقان راحت‌تر برطرف شود و دیگر نیازی به خوابیدن با دهان باز نخواهید داشت که باعث خشکی دهان و آسیب بیش‌تر می‌شود.

دارچین 

دارچین، می تواند برای درمان گلودرد ناشی از سرماخوردگی مورد استفاده قرار گیرد. یک قاشق چای خوری از پودر دارچین و پودر فلفل را در یک لیوان آب گرم، مخلوط کنید. همچنین، می توانید هل نیز اضافه کنید. محلول را فشار دهید تا صاف شود و آن را دو تا سه بار در روز قرقره کنید.یک گزینه دیگر این است که، چند قطره روغن دارچین و یک قاشق چای خوری عسل را باهم مخلوط کنید.این ترکیب را دو بار در روز بخورید ،تا از درد و التهاب همراه با گلودرد رهایی پیدا کنید.

زردچوبه

یکی دیگر از درمان های بزرگ برای گلو درد، زردچوبه است، دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی قوی می باشد.یک چهارم قاشق چای خوری پودر زردچوبه را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید.

این نوشیدنی را به آرامی در صبح و با معده خالی بنوشید.این کار را یک بار در روز برای سه یا چهار روز متوالی انجام دهید. به طور منظم، می توانید یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه و یک قاشق چایخوری پودر فلفل سیاه را به یک لیوان شیر گرم اضافه کنید، و قبل از رفتن به رختخواب آن را بنوشید.همچنین، می توانید برای داشتن گلویی صاف و نرم زردچوبه را در گلویتان قرقره کنید. نصف قاشق چای خوری پودر زردچوبه و نیم نصف قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب گرم ریخته و آنها را باهم خوب مخلوط کنید، سپس به خوبی در گلویتان قرقره کنید.دو بار در روز، از این مخلوط مصرف کنید.

سوپ مرغ

سوپ شیر برای درمان گلودرد

خوردن سوپ مرغ یک روش قدیمی برای درمان سرماخوردگی است که البته درمان گلودرد هم محسوب می‌شود. همچنین غذایی است که اجازه دریافت مایعات بیشتر در زمان بیماری را می دهد. سوپ مرغ غذایی است که به تسکین گلو درد کمک می کند. افزودن سیر به آن، مزایای بیشتری را ایجاد می کند. زیرا سیر حاوی ترکیبات بیواکتیوی است که می تواند در زمان بیماری مفید باشد. سدیم موجود در آب مرغ دارای خواص ضدعفونت است و گلودرد را نیز درمان می‌کند.

از طرفی، زمانی که گلویتان ورم کرده، غذا خوردن برای‌تان دشوار است، خوردن سوپ بسیار راحت‌تر است و همچنین، مواد غذایی لازم برای مبارزه با باکتری‌ها را نیز می‌توان در سوپ مرغ یافت.

اسطوخودوس

اسطوخودوس ضددرد و ضدالتهاب است و برای درمان بیماری‌های تنفسی مثل برونشیت، رینیت و غیره بسیار موثر است. این گیاه گلودرد و سرفه را درمان می‌کند و به عنوان یک شربت سرفه خانگی مورد استفاده قرار می گیرد.

 20 گرم اسطوخودوس را با یک لیتر آب جوش به مدت 10 دقیقه بجوشانید. محلول را از صافی رد کنید و روزانه 3 فنجان بنوشید. این کار را حداکثر 5 تا 7 روز تکرار کنید. توجه داشته باشید که از روغن ضروری این گیاه بدون نظر پزشک استفاده نکنید.

زغال اخته

دو قاشق غذاخوری از دانه های زغال اخته را به 6 فنجان آب اضافه کنید.حدود نیم ساعت آن را بجوشانید. اجازه دهید تا به دمای اتاق برسد و سپس آن را فشار دهید، تا صاف شود. سه تا چهار بار در روز این محلول را در گلویتان قرفره کنید.

ماساژ

ماساژ برای رفع گلودرد

برخی از ماساژهای خانگی می‌توانند باعث ریلکس کردن و آزادشدن گرفتگی‌ها شوند. استفاده از روغن می‌تواند با ایجاد گرما، انرژی درونی ماساژ را بالاتر ببرد و باعث تسکین درد شود. ماساژ از روش‌های درمانی نیست اما می‌تواند تسکین‌دهنده‌ای عالی باشد.

داروهای مسکن بدون نسخه

با استفاده از اسپری‌های بی‌حسی گلو یا مسکن‌های بدون نسخه مثل ایبوپروفن‌، استامینوفن یا ناپروکسن می‌توانید از درد و التهاب ناشی از گلودرد خلاص شوید و استراحت بهتری داشته باشید. اگر گلودرد شما به‌دلیل حساسیت است، استفاده از آنتی هیستامین برای ازبین‌بردن احتقان و آبریزش از عقب بینی گزینه مناسبی است.

بیشتر بی‌حس‌کننده‌های موجود در اسپری‌های بدون نسخه حاوی فنول و بنزوکائین‌اند که گلو را بی‌حس می‌کنند. ‌این اسپری‌ها در درمان گلودرد و کاهش دوره سرماخوردگی نقشی ندارند؛ اما به‌طور موقت درد گلو را از بین می‌برند.

استراحت

استراحت کردن ممکن است سریع‌ترین روش نباشد، ولی شاید بهترین وسیله برای مبارزه با عفونتی باشد که موجب گلودردتان شده است. اکثر گلودردها ناشی از ویروس‌های سرماخوردگی هستند و می‌دانیم که وقتی سرما می‌خورید، کار زیادی برای درمانش نمی‌توانید انجام بدهید تا آنکه دوره‌ی سرماخوردگی تمام شود. ولی اگر استراحت کافی داشته باشید، حداقل بدن‌تان راحت‌تر می‌تواند با ویروس مقابله کند.

نکته

هرچند این روش‌ها به کاهش درد و علائم بیماری کمک می‌کنند، به یاد داشته باشید بعضی از انواع گلودرد مثل گلودرد استرپتوکوکی باید با آنتی‌بیوتیک درمان شوند تا عفونت کاملا از بین برود و از عوارض جانبی بلندمدت جلوگیری شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید