روز جهانی قدس از نگاه رئیس فقید کمیته اسلامی روسیه

    کد خبر :42376

حیدر جمال رئیس فقید کمیته اسلامی روسیه که از شناخته شده ترین حامیان آزادی فلسطین در روسیه و کشورهای روس زبان بود، پاسداشت روز جهانی قدس و پایان دادن به اشغالگری سرزمین فلسطینیان را ضروری ترین اولویت جهان اسلام می دانست.
[روز جهانی قدس از نگاه رئیس فقید کمیته اسلامی روسیه]

به گزارش ایرنا، مرحوم حیدر جمال رئیس کمیته اسلامی روسیه فیلسوف آذربایجانی تباری که 15 آذرسال 95 در مسکو و سن 69 سالگی درگذشت، از سال 1979 با رهبران مسلمانان به ویژه در جمهوری های آسیای میانه شوروی وقت ارتباط برقرار کرد و پس از فروپاشی سال 1991 نیز در برنامه های سیاسی-اجتماعی اسلامی منطقه قفقاز و روسیه هم مشارکت داشت تا اینکه سال 1995 به پاس خدمات خود به همگرایی اسلامی به عنوان رئیس سازمان کمیته اسلامی روسیه انتخاب شد.
کارشناس فقید روس در سخنرانی ها و مصاحبه های خود با رسانه های مختلف از جمله ایرنا بر لزوم حمایت از ملت مظلوم فلسطین و آزادی بیت المقدس تاکید داشت و در اجتماعات روز جهانی قدس و میزگردهایی که به این مناسبت در روسیه و برخی جمهوری های شوروی سابق برگزار می شد، حضور پیدا می کرد.
حیدر جمال که به عنوان یک شخصیت خبری و کارشناس مورد توجه رسانه ها و همچنین نشست های فکری، فلسفی و سیاسی در داخل و خارج روسیه بود، مواضع روشنگرانه ای در باره اوضاع خاورمیانه به ویژه فلسطین داشت.
مهم ترین دیدگاههای حیدر جمال مخالفت صریح با اقدام های ضدفلسطینی رژیم صهیونیستی، شرم آور خواندن سکوت جهان عرب در باره اشغال فلسطین و همچنین تاکید بر حق فلسطینیان برای داشتن حکومت مستقل بود.
یکی از آخرین مصاحبه های خبرنگار ایرنا در مسکو با این شخصیت فقید روسی که تیر ماه سال گذشته انجام شد و بازتاب گسترده ای یافت در باره مساله فلسطین و روز جهانی قدس بود.
رئیس فقید کمیته اسلامی روسیه گفت: مشکل اصلی مردم فلسطین که اقدام های رژیم صهیونیستی را تشدید کرده، بی توجهی کشورهای عربی است که تل آویو از آن سود می برد.
وی افزود: در حالی که ایران توجه حداکثری به مساله فلسطین و حمایت از مردم مظلوم این سرزمین دارد، بسیاری از کشورهای عربی مسائل را نادیده گرفته و فقط به منافع زودگذر توجه می کنند.
رئیس کمیته اسلامی روسیه گفت: این وضعیت باعث شده است تا فقط چند کشور اسلامی به مشکلات ملت فلسطین توجه کنند، در حالیکه با توجه به فرمایشات نبی اکرم (ص) و نص صریح قرآن کریم، بی توجهی به مشکلات مسلمانان غیرقابل قبول است.
وی ادامه داد: متاسفانه فقط ایران مساله فلسطین را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده و از مقاومت فلسطین حمایت می کند.
این کارشناس مسلمان با بیان اینکه حمایت ایران از مساله فلسطین کاملا مطابق اصول اسلامی است، اظهار کرد: امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی با توجه به مسئولیت مسلمانان در برابر فلسطین، روز جهانی قدس را اعلام کرد.
جمال تصریح کرد: در حالیکه بسیاری از مسلمانان جهان آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس برگزار و صدای اعتراض خود را به نسبت به جنایات ضد انسانی رژیم صهیونیستی بلند می کنند، بیشتر دولت های اسلامی بویژه کشورهای عربی توجه کافی به آرمان های مردم فلسطین نمی کنند.
وی ادامه داد: این وضعیت تاثیرهای ناگواری بر روند حل مساله فلسطین داشته و خواهد داشت و رژیم صهیونیستی نیز به سیاست اشغالگری، کشتار و ظلم و ستم ادامه می دهد.
جمال افزود: در چارچوب این بی توجهی، ساخت شهرک های صهیونیست نشین در اراضی تاریخی فلسطین داغ ننگی بر پیشانی کشورهای عربی است که با رژیم صهیونیستی سازش و همچنین پنهان و آشکار همنشینی می کنند.
جمال ادامه داد: این کشورها نه فقط هیچ کاری برای آزادی قدس شریف و ملت فلسطین از زیر یوغ اشغالگران صهیونیست نمی کنند، بلکه در حد امکان به جبهه مقاومت هم ضربه می زنند.
وی خاطرنشان کرد: رژیم هایی مانند عربستان سعودی که برای ضربه زدن به مقاومت رژیم صهیونیستی از هیچ کوششی فروگذار نیستند، با ایران و سوریه حامی فلسطین دشمنی دارند و با دشمنان اسلام علیه این کشورها ائتلاف تشکیل داده اند.
کارشناس مسلمان روس اضافه کرد: امروز ملت سوریه بدترین ضربه ها را از رژیم های عربی حامی رژیم صهیونیستی خورده و ده ها هزار نفر از مردم مسلمان این کشور در حملات تروریست های تکفیری مورد حمایت ریاض و متحدانش جان خود را از دست داده اند و همچنین میلیاردها دلار نیز خسارت دیده است.
وی ادامه داد: رژیم سعودی برای ضربه زدن به ایران هم همواره برنامه ریزی کرده و برای جلوگیری از امضای برجام و لغو تحریم ها در مورد این کشور از هیچ کوششی دریغ نکرد.
رئیس کمیته اسلامی روسیه گفت: اما این تلاش ها و توطئه ها هیچ نتیجه ای برای مبتکران آن نخواهد داشت و پیروزی مردم فلسطین و حامیان آنو در وهله اول جمهوری اسلامی ایران دور نخواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید