روحانی: دست سردار ما را قطع کردند، پایشان را از منطقه قطع می کنیم/مجلس باید به این دولت بگوید بارک الله

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۹ ۱۰:۵۵
    کد خبر :773138

رئیس جمهور با اشاره به نزدیک شدن به سالگرد شهادت سردار سلیمانی خطاب به آمریکایی ها تاکید کرد: شما دست سردار ما را قطع کردید و باید پای شما را از این منطقه قطع کنیم، تا پایتان را از منطقه قطع نشود ما انتقام نهایی را نگرفتیم.

 حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در جلسه هیات دولت، اظهار کرد: یکی از آثار این کار وقیحانه و احمقانه آمریکایی ها این بود که دوران ترامپیسم پایان یافت و چند روز دیگر این قاتل وحشی که این همه جنایت کرد حکومتش تمام می شود و به زباله دان تاریخ سپرده خواهد شد.

وی ادامه داد: البته در این موضوع ما نقشی نداشتیم و کار بزرگی بود که مردم آمریکا کردند؛ چرا که ملت آمریکا هم شناختند که این فرد لیاقت قدرت را ندارد و به رقیب او رای دادند. من مطمئنم بعد از ترامپ شرایط بسیار بهتری برای ثبات و امنیت کل منطقه به وجود خواهد آمد.

روحانی با اشاره به اینکه در سال ۲۰۲۰ ما علاوه بر کرونا با غم و درد بسیار بزرگی که شهادت سردار سلیمانی بود مواجه شدیم، تصریح کرد: ما در روزهای اول سال ۲۰۲۰ با ترور وحشیانه شهید سلیمانی توسط مقامات آمریکایی مواجه شدیم که در راس آن ترامپ و پمپئو بودند و این دو مسئولین اصلی این جنایت هستند.

رئیس جمهور اضافه کرد: ملت ما از خون سردارشان دست نمی کشند و این حق مردم عزیز ماست که برای خون عزیزشان انتقام بگیرند. ترور سلیمانی انتقام از جمهوری اسلامی، ملت های منطقه و استقلال کشورهای منطقه بود. این انتقام از ملت های بزرگی بود که مقابل توطئه آمریکا و صهیونیست ها ایستادند؛ چرا که آنها نمی خواستند موضوع داعش اینگونه تمام شود و می خواستند داعش حکومت منطقه را در دست بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه داعش مزدور صهیونیست ها یا آمریکایی ها بود عنوان کرد: کسی که نفع اول را از به هم ریختگی و ناامنی منطقه می برد صهیونیست ها هستند و بعد از آن آمریکایی ها از این ناامنی سود می برند وگرنه کسی از اینکه عراق، سوریه، لبنان، یمن و افغانستان ناامن باشند سودی نمی برد و همه ضرر خواهند کرد. تمام کشورهای منطقه از ناامنی و عدم استقلال ضرر می کنند، اینها می خواستند از یک مرد بزرگی که روبه روی نقشه های آنها با درایت می ایستاد انتقام بگیرند.

روحانی اضافه کرد: بعضی ها فکر می کنند شهید سلیمانی فقط یک شجاع کم نظیر بود، بله این درست است که شهید سلیمانی یک سردار شجاع و کم نظیر بود اما تنها شهامت نیست بلکه درایت او هم مهم بود. من از سال ۶۲ از زمان جنگ با شهید سلیمانی از نزدیک آشنایی داشتم و در دوران دفاع هشت ساله او را می شناختم. بعد از آن هم در این بیست و چند سال او مسئولیت هایی داشت و من هم مسئولیت هایی داشتم و از سال های ۷۶ و ۷۷ که ایشان این مسئولیت های جدید را به عهده گرفت تقریبا یکدیگر را در مقاطعی هفتگی می دیدیم. در دوران ریاست جمهوری هم ملاقات های زیادی داشتیم. او مرد با تدبیری بود و کاملا می فهمید و اهل تحلیل بود و کاملا سیاست منطقه و جهان را درک می کرد.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهور با بیان اینکه شهید سلیمانی به معنای واقعی کلمه معتدل بود خاطرنشان کرد: او نه در خط این و نه در خط آن بود. نه راست بود و نه چپ و هیچ جناحی نمی توانست او را متعلق به خود بداند. شهید سلیمانی یک افتخار ملی است و یک افتخار برای ملت ایران، ملت های منطقه و مسلمان های انقلابی است.

وی ادامه داد: آنها خواستند این قهرمان ملی را از ما بگیرند ولی اشتباه کردند و او قهرمانی ابدی شد که برای همیشه از قهرمان های بزرگ تاریخی ما خواهد بود. او چه در دوران دفاع مقدس و چه بعد از آن در امنیت شرق و مرزها و چه در این اوضاع سوریه و عراق واقعا شبانه روز تلاش می کرد و از کلام و عملش کاملا مشهود بود که برای خودش به دنبال چیزی و موقعیتی نیست.

رئیس جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: یادم نمی رود آن موقعی که داعش آمد و بر موصل مسلط شد و اینها می خواستند برای اینکه به سامرا و کاظمین و کربلا و نجف حمله کنند آماده می شدند، شهید سلیمانی واقعا با همه اخلاص خود به منطقه رفت در حالیکه اصلا معلوم نبود در عراق کی به کی است و چه وضعیتی وجود دارد. خودش برایم تعریف می کرد که شب هایی که به منطقه سبز می رفت خیلی از کسانی که نمی خواهم اسم ببرم از مسئولین عراقی فرار کرده بودند و اصلا کسی در این منطقه نبود اما شهید سلیمانی تک و تنها در این شرایط سخت و با آن نیروهای مخلص در عراق ماند و مردم عراق هم به صحنه آمدند و مرجعیت فتوا داد و همه اینها دست به دست هم دادند تا با داعش مقابله شود.

روحانی در ادامه اظهار کرد: از طرفی در حالیکه اربیل داشت سقوط می کرد و همه آنهایی که در کردستان شعار می دادند فرار کرده بودند کسی که شب و روز در بیابان های کردستان عراق بود و همه جوان ها و نیروها را جمع می کرد سلیمانی بود. شما نمی دانید میدان جنگ این چنینی چقدر سخت است که همه آشفته هستند و مشخص نیست نیروها کجا هستند و فرماندهی کجاست؟ از اسم داعش شهر خالی می شد و در چنین شرایطی شهید سلیمانی رفت و ایستادگی و مقاومت کرد.

وی افزود: او حق بزرگی بر گردن استقلال و ثبات منطقه دارد و البته مضجع شریف و عتبات عالیات ائمه حتما شهید سلیمانی را مورد لطف خاص خودشان قرار داده و خواهند داد. حداقل شش مضجع شریف ائمه ما در آنجا در خطر بود و اینها رحم نمی کردند. داعشی ها همان هایی بودند که سامرا را تخریب کرده بودند. نه اینکه فقط گنبد را تخریب کنند. من خودم از نزدیک دیدم که حتی سنگ قبر هم شکافته شده بود. اینها اینگونه بی رحم بودند و به هیچ اصولی پایبند نبودند. چرا که پرورش یافته استکبار بودند. در این میان شهید سلیمانی نقش بزرگی در دفاع از عتبات داشت.

روحانی همچنین تاکید کرد: آمریکایی ها از اول به شدت از شهید سلیمانی عصبانی بودند و بعد از آن صهیونیست ها و آدم های دیگری در منطقه این عصبانیت را داشتند. آنها در مقابل کسی که نقشه های آنها را در طول این مدت به هم ریخت و از همان سال ۲۰۰۱ در حمله آمریکا به افغانستان و بعد عراق تا ظهور داعش همه جا فعال و در صحنه بود و از این کشور به آن کشور می رفت، عصبانی بودند. شهید سلیمانی شخصیت کم نظیری از لحاظ درک، فهم و تحلیل و هم از لحاظ بلندنظری بود.

رئیس جمهور اضافه کرد: در سال هایی که او را می شناختم هیچ وقت ندیدم به سمت این جناح یا آن جناح برود و همیشه مسیر اعتدال را طی می کرد. مثل شب احیاء یا فصل حج و یا اربعین و عاشورا که هیچ خطی وجود ندارد و همه در این مراسم با شکوه شرکت می کنند سلیمانی هم اینچنین بود. او ملت، منطقه، اسلام و رهبری را می دید و اینگونه نبود که به فکر این جناح و آن جناح باشد.

روحانی با بیان اینکه سلیمانی و شهادتش از افتخارات ما بود گفت: دیدید که مردم به این شهامت، اخلاص و فداکاری چگونه پاسخ دادند. شهادت او منطقه را تکان داد و اولین جواب به جلادان کاخ سفید را مردم عراق در تشییع پیکر او در شهرهای مختلف عراق دادند و دیدید با چه عشقی برای شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس که او هم از فعالان مخلص انقلاب بود مردم حاضر شدند.

روحانی در ادامه با یادآوری تشییع پیکر شهید سلیمانی در ایران اظهار کرد: دیدید که در تمام شهرها چه خبر شد. از اهواز و قم و مشهد گرفته تا اجتماع کم نظیر تهران و البته کرمان که موطن و مدفن شهید سلیمانی بود. واقعا از صبح جمعه ای که به شهادت رسید تا سه شنبه ای که دفن شد از روزهای تاریخی بود و دیدید که حتی در سراسر جهان چه اتفاقاتی افتاد و آمریکایی ها تو دهنی بزرگی خوردند. حمله به عین الاسد و این چیزها سیلی های کوچکی برای آنها بود و در مخیله ترامپ و صهیونیست ها نمی گنجید که به خاطر سردار ما مردم تمام منطقه به خیابان ها بیایند و از او تجلیل کنند. در واقع پاسخ اصلی را به این جنایت مردم ایران و منطقه به بهترین شکل دادند.

وی اضافه کرد: قدم بعدی را هم پارلمان عراق برداشت و با اکثریت آراء طرح خروج آمریکا را تصویب کردند. آمریکایی ها فکر نمی کردند که شهادت سردار ایرانی باعث چنین اتفاقی شود و فکر می کردند در عراق جایگاهی دارند اما پارلمان عراق کار بزرگی کرد.

روحانی ادامه داد: هدف دشمن این بود که با شهادت سردار سلیمانی مقاومت را در منطقه بشکند و مردم بگویند دیگر نمی توان کاری کرد و مایوس شوند، اما درست برعکس شد و خون سلیمانی روحیه مقاومت را بیشتر کرد؛ چرا که خون شهدا ریخته نمی شود بلکه دمیده می شود و انسان ها را می سازد. آنهایی که عزیزان ما را شهید می کنند نمی فهمند آن قهرمان را ابدی می کنند و در واقع شهید سلیمانی را ابدی کردند و او برای همیشه در تاریخ زنده ماند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت های خود با انتقاد از دو قطبی های کاذبی که بعضی ها در جامعه ایجاد می کنند، گفت: واقعا این دو قطبی ها ناصحیح اند. یکی می گوید که خوب است نفت را کم بفروشیم و یکی دیگر می گوید زیاد بفروشیم. یکی می گوید بودجه مان نباید به نفت متکی باشد و یکی حرف دیگری می زند. انسان واقعا دچار حیرت می شود که چرا راجع به مسئله به این سادگی بحث می شود. ما اولا باید نفت مان را تولید و ثانیا باید در حداکثر ممکن صادر کنیم. چرا که این حق ماست. می گویید به جای اینکه حق مان را پس بگیریم آن را پس نگیریم. من اگر یک لحظه بتوانیم زودتر حق مان را پس بگیریم تردید نمی کنم و همین امروز این کار را می کنم.

وی ادامه داد: هر روز که وزیر نفت ما بتواند دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت برای صادرات تولید کند ما همان روز آماده ایم که این کار را انجام دهیم. این کار گرفتن حق ملت ایران است و این چیزی نیست که کسی در آن تردید کند. عده ای می گویند نباید پول نفت را در بودجه خرج کنیم. این حرف درست است اما از لغت آن باید صحیح استفاده کنیم. حتی الامکان نباید آن را در بودجه جاری مصرف کنیم. ولی نفت را باید استخراج کنیم و بفروشیم و بیاوریم سرمایه گذاری کنیم. حالا مقداری به صندوق می رود که برای سرمایه گذاری در کشور استفاده می شود. مقداری از آن باید در صنعت خود نفت که کمی عقب است صرف شود و صنعت نفت مان باید نشاط پیدا کند و فعال شود که سرمایه گذاری نیاز دارد. بقیه ای هم که به دست می آید اگر به بودجه عمرانی برود فبه المراد اصلا چرا ۵۰ هزار و ۱۰۰ هزار و ۲۰۰ هزار و ۳۰۰ هزار میلیارد به بودجه عمرانی اضافه نکنیم؟ اگر داریم چرا نباید به بودجه عمرانی اضافه کنیم.

وی با اشاره به آمار بودجه عمرانی ۹ ماهه ابتدای امسال یادآور شد: در این مدت ۶۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پول برای بودجه عمرانی پرداخت شده که نسبت به پارسال ۷۰ درصد رشد داشته، آنها که می گویند دولت مدیریتش را نشان بدهد، از این بهتر؟ در این دوران جنگ اقتصادی حتی یک روز حقوق هیچ کارمندی دیر پرداخت نشده، ما روزی را که بالاترین پول نفت را داشتیم یادمان نرفته که حقوق کارمندان ۵ روز و ۱۰ روز به تاخیر می افتاد.

روحانی همچنین به سایر اقدامات دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: اوراق در کشور ما ارزشی نداشت اما ما آن را به جایگاه واقعی اش رساندیم. امروز اوراق مانند پول است و همانقدر ارزش دارد. اوراق دولتی در همان روز سود و اصلش پرداخت می شود و یک روز نگذاشته ایم تاخیر داشته باشد. اینها کارهای اساسی و بزرگ دولت بوده که کمتر از آن صحبت می شود.

وی افزود: ما چیزی به اسم اوراق را جایگزین پول نقد کردیم و معنی آن در گرفتن از مردم و بازگرداندن به مردم با سود است. ما به جای اینکه برویم از بانک مرکزی استقراض کنیم. ما یک قران هم از بانک مرکزی نگرفتیم و فقط یک مقدار پولی است که به طور معمول در بودجه می آید و آخر سال تسویه می شود که اینها به معنی استقراض نیست.

رئیس جمهور در ادامه تاکید کرد: ما گفته ایم سال آینده اگر دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم آن مقدار بیشتر صرف توسعه کشور یا حمایت و توانمندسازی اقشار مستضعف خواهد شد. بعد از انقلاب اسلامی هیچ دولتی نمی تواند ادعا کند که مثل دولت های یازدهم و دوازدهم حامی افراد و اقشار کم درآمد بوده است. نمونه اش برق امید و آب و گاز است که هم برای کمک و هم برای کاهش مصرف آن را مجانی کرده ایم.

وی با تاکید بر اینکه ما حتما باید نفت بفروشیم عنوان کرد: مگر در این موضوع تردید داریم که باید نفت بفروشیم. اگر این پول قرار است به بودجه عمرانی و توسعه ای و توانمندسازی برود، بله و اگر قرار است برای بودجه جاری باشد نخیر. این موضوع که دو قطبی ساختن نمی خواهد بلکه نیاز به توضیح دادن دارد. در جلسه دیروز شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی کردیم که بخش نانو تکنولوژی و هایتک ها می توانند کشور را متحول کنند. ما باید نفت را بفروشیم تا اینها را توسعه بدهیم.

رئیس جمهور همچنین اظهار کرد: بحث هایی مطرح می شود که دولت در پایان راه است و می خواهد سال آخر نفت زیادی بفروشد. اصلا اینکه کار خوبی است و باید بگوید بیشتر بفروشید و مجلس بگوید بارک‌الله به دولت. چرا که این تو دهنی به آمریکاست. دولت می گوید می توانم و مجلس باید بگوید باریکلا  آقای دولت تو می گویی به آمریکا سیلی می زنم و ما می گوییم دو تا بزن. توقع دولت از مجلس این است که این کار را تشویق کند. از طرفی می گویند دولت سال آینده نیست که بتواند این کار را بکند. چرا اتفاقا ما در شش ماه ابتدایی سال آینده هم همچنان هستیم و نشان می دهیم که می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

رئیس دولت های یازدهم و دوازدهم در ادامه خاطرنشان کرد: درآمد بخش نانوتکنولوژی از سال آغازین این دولت تا کنون هفت برابر شده و اگر تحریم نبود با روندی که داشتیم در سال ۱۴۰۴ حداقل یک میلیارد دلار محصولات نانو صادر می کردیم. البته الان هم می فروشیم ولی تحریم یک مقدار دست و بالمان را بسته است. ما باید درآمد نفت را در بیوتکنولوژی، ICT و هوافضا صرف کنیم و حتی در بخش کشاورزی در مواردی که مورد نیاز است و باید متحول شود مصرف کنیم. ما باید بتوانیم نفت بفروشیم و غلط این است که با آن پول حقوق بدهیم.

رئیس جمهور همچنین اظهار کرد: بحث هایی مطرح می شود که دولت در پایان راه است و می خواهد سال آخر نفت زیادی بفروشد. اصلا اینکه کار خوبی است و باید بگوید بیشتر بفروشید. چرا که این تو دهنی به آمریکاست. دولت می گوید می توانم و مجلس باید بگوید باریکلا، آقای دولت تو می گویی به آمریکا سیلی می زنم و ما می گوییم دو تا بزن. توقع دولت از مجلس این است که این کار را تشویق کند. از طرفی می گویند دولت سال آینده نیست که بتواند این کار را بکند. چرا اتفاقا ما در شش ماه ابتدایی سال آینده هم همچنان هستیم و نشان می دهیم که می توانیم این کار را انجام دهیم.

روحانی با اشاره به دو قطبی دیگری که این روزها ایجاد شده تصریح کرد: بحثی مطرح می کنند که واکسن کرونا را از خارج وارد کنیم یا در داخل تولید کنیم. مثل این است که در جنگ بگویند اسلحه داخلی باشد یا خارجی، ما در دوران جنگ هم گلوله توپ و خمپاره می ساختیم و هم وارد می کردیم و در اواخر جنگ هم موشک می ساختیم و هم وارد می کردیم. این چه حرفی است که می زنند. خب هر دو کار را باید کرد. بله اگر در چیزی به خودکفایی کامل رسیدیم و نیازی به واردات نبود درست است اما زمانی که هنوز پایان راه مشخص نیست و کسی نمی داند در چه روزی می توانیم به سطح وسیعی برسیم که همه را واکسینه کنیم این چه حرف هایی است که می زند.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر واکسن آماده هست و می توانیم بخریم و بیاوریم و تا دو سه هفته دیگر تزریق کنیم نباید در آن تردید کنیم. البته دولت تردید نمی کند و این کار را خواهد کرد. عده ای هم می گویند ما اطمینان نداریم. معیار ما وزارت بهداشت است و اگر متخصصین گفتند واکسن خارجی مورد اعتماد است وارد می کنیم و درباره واکسن داخلی هم با نظر متخصصین استفاده می کنیم.

روحانی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه بنا بود تا پایان سال ۱۷ طرح پتروشیمی افتتاح شود، گفت: ما در هفته گذشته به ۱۰ افتتاح رسیدیم و تا پایان سال هفت افتتاح دیگر را هم خواهیم داشت که این افتخار خیلی بزرگی است. دیروز در شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی دانم آقای علی عسگری از طریق فضای مجازی با ما بود یا نه؟ ولی دوستان می گفتند چرا این افتخارات شرح داده نمی شود. تولید پتروشیمی در ابتدای دولت ۵۶ میلیون تن بوده و در سال ۱۴۰۰، ۱۰۰ میلیون تن یعنی تقریبا دو برابر می شود. ارزش پتروشیمی در آغاز دولت ۱۱ میلیارد دلار بوده و سال آینده به ۲۵ میلیارد دلار می رسد. اینها افتخارات بزرگی است و مال حسن روحانی نیست که شما نخواهید بگویید. بلکه این افتخار ملت، صنعتگران و جوانان کشور است.

وی اضافه کرد: فردا هم خوشحالم که طرح های مهم آب و برق را افتتاح می کنیم سد کانی سیب که فردا افتتاح می شود ارزش ویژه ای دارد و سالانه ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب را به دریاچه ارومیه می رساند و شعار ما که احیای این دریاچه بود محقق می شود. احیای دریاچه ارومیه که اولین مصوبه دولت یازدهم بود برای ما روز مهمی است و این سد بزرگی که فردا افتتاح می شود این کار را انجام خواهد داد. فردا چهل و هشتمین سد ملی است که در این دولت افتتاح می شود و تا پایان دولت امیدواریم به ۵۷ سد برسد. تمام سدهای از ابتدای انقلاب تا سال ۹۲، ۱۲۵ سد بوده و در این دو دولت نزدیک ۵۰ درصد به کل سدها اضافه شده است.

روحانی در پایان با اشاره به روزهای پایانی سال ۲۰۲۰ و آغاز سال ۲۰۲۱ در روز جمعه اظهار کرد: سالی که گذشت سال سختی برای همه کشورهای جهان بود و سلامت و فرهنگ و روابط مردم و اقتصاد دچار مشکل شد. همچنان این مشکل بزرگ پیش روی ماست و باید تلاش بکنیم از آن فاصله بگیریم. چرا که هنوز پایان کرونا نامشخص است و نمی توانیم بگوییم چه روزی این اتفاق خواهد افتاد اما باید از همه کسانی که برای مقابله با آن تلاش کرده و می کنند تشکر کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید