رزمایش گسترده ارتش اوکراین در نزدیکی مرزهای روسیه

    کد خبر :434538

ارتش اوکراین نیروهای نظامی خود را به مرز با روسیه اعزام کرده و در مناطق مرزی مستقر کرده است.

بنا بر گزارش سایت وزارت دفاع اوکراین، در شرایطی که تنش‌ها میان مسکو و کی‌یف به شدت افزایش یافته و نگرانی‌هایی در خصوص احتمال وقوع درگیری میان دو کشور وجود دارد، ارتش اوکراین یک بار دیگر مانوری را در مناطق شرقی این کشور برگزار کرده است.

این مانور نظامی با حضور «پترو پروشنکو» رئیس‌جمهور اوکراین در منطقه «چرنیهیو» در نزدیکی مرز اوکراین با روسیه برگزار شده است.

علاوه بر رئیس‌جمهور و فرمانده کل قوای اوکراین، «کریستوفر کاوولی» فرمانده نیروهای ارتش آمریکا در اروپا و «ژان مارک لنتیر» فرمانده نیروهای کانادا نیز در این رزمایش شرکت کردند.

پروشنکو پس از برگزاری این رزمایش از نیروهای ارتش این کشور به دلیل اهتمام در اجرای موفقیت‌آمیز وظایف خود قدردانی کرد و گفت: «این ارزیابی صرفا متعلق به وزارت دفاع و ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین نیست بلکه شرکای کی‌یف از آمریکا، کانادا و کشورهای عضو ناتو نیز چنین عقیده‌ای دارند».

فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین همچنین خطاب به نیروهای نظامی این کشور تأکید کرد: «در این شرایط سخت و دشوار، شما نشان دادید که در دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی کشورتان ثابت قدم ایستاده‌اید».

وی ادامه داد: «این آن چیزی است که ما در چهار سال و نیم گذشته بدست آورده‌ایم و ثابت کردیم که آمادگی کامل برای مقابله با دشمنان کشورمان را داریم.»

فرمانده نیروهای کانادا نیز در ادامه گفت: «کانادا در کنار اوکراین ایستاده است. نیروهای مسلح ما مفتخرند که این فرصت در اختیارشان قرار گرفته تا با شما همکاری داشته باشند، تا از شما بیاموزند و تجربیاتشان را در اختیار شما قرار دهند».

فرمانده نیروهای آمریکا در اروپا نیز ضمن تأکید بر این موضوع که آمریکا در جریان تنش با روسیه از اوکراین حمایت می‌کند، گفت که از مشاهده این سطح از پیشرفت ارتش اوکراین خرسند است.

تنش‌ها میان اوکراین و روسیه پس از آن آغاز شد که سه کشتی نیروی دریایی اوکراین روز یکشنبه 25 نوامبر (4 آذرماه) با عبور از مرز دریایی روسیه وارد آبهای منطقه‌ای روسیه شدند و بدون توجه به هشدارهای نیروهای امنیتی روسیه به مسیر خود ادامه دادند که در ادامه نیروهای روس مجبور به استفاده از سلاح‌ برای متوقف کردن این کشتی‌ها شدند که در تبادل آتش صورت گرفته سه نفر از نیروهای اوکراین اندکی زخمی می‌شوند.

نیروهای امنیتی روسیه در ادامه این سه کشتی را تا بندر کرچ کریمه هدایت کرده و آنها را توقیف‌ می‌کنند و این سه نظامی اوکراینی نیز تحت مراقبت‌های پزشکی قرار می‌گیرند. دادگاهی در کریمه برای خدمه این کشتی‌ها حکم حبس صادر کرده است. در حال حاضر پرونده‌ای جنایی با اتهامات نقض حریم مرزی روسیه به جریان افتاده است.

مسکو این اقدام نیروی دریایی اوکراین را از پیش‌طراحی‌شده و اقدامی تحریک آمیز توصیف کرده است. این در شرایطی است که کی‌یف گفته کشتی‌های اوکراین هیچ اقدام اشتباهی صورت نداده‌اند و روسیه را به تهاجم نظامی متهم کرده است.

رئیس‌جمهور اوکراین اندکی پس از این اتفاق، فرمان اجرای حکومت نظامی در بخش‌هایی از این کشور را به امضا رساند و پارلمان نیز آن را تأیید کرد. ارتش اوکراین دو روز پس از این جریان‌ها در آبهای دریای آزُف که دریای مشترک میان دو کشور است مانور نظامی برگزار کرده بود.

کشورهای اروپایی و غربی به دنبال وقوع این ماجراها در دریای آزُف، در خصوص افزایش تنش‌ها میان اوکراین و روسیه ابراز نگرانی کردند. «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان حتی پیشنهاد داده که برلین به عنوان میانجی میان مسکو و کی‌یف وارد عمل شود تا این نزاع جدید خاتمه یابد اما مسکو تأکید کرده که حل این مسئله نیازمند تغییر رفتار کی‌یف است و به میانجی نیازی ندارد.

با این وجود، روز گذشته وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که وزیر خارجه این کشور به زودی در نظر دارد با همتایان روس و اوکراینی خود دیدار و در رابطه با تنش‌های بوجود آمده بر سر تنگه «کرچ» در دریای آزُف گفت‌وگو کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید