رانت ۵۰هزارمیلیارد تومانی ارز دولتی واردات به جیب چه‌کسانی می‎رود؟

    کد خبر :488366
ارز دولتی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اختلاف ارز نیمایی و ارز آزاد گفت: در واردات کالاهای اساسی با استفاده از ارز نیمایی بیش از ۵۰هزار میلیارد تومان رانت وجود دارد که مشخص نیست در جیب چه‌کسی می‌رود.

به گزارش تسنیم، علی اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: نظام توزیع کشور دچار اختلالاتی است که بخشی از آن ساختاری و بخشی دیگر مدیریتی است.

کریمی افزود: در حالی که ارز 4200تومانی برای واردات 25 قلم گروه کالای اساسی اختصاص می‌یابد سازوکارهایی که بتواند کالاهای واردشده را با قیمت مناسب به جامعه هدف برساند دچار اختلال است.

وی گفت: امسال 14 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی به کشور اختصاص یافت و در بودجه سال آینده هم همین مقدار در نظر گرفته شده است.

کریمی با اشاره به اختلاف ارز نیمایی و ارز آزاد گفت: در واردات کالاهای اساسی با استفاده از ارز نیمایی بیش از 50هزار میلیارد تومان رانت وجود دارد که مشخص نیست در جیب چه‌کسی می‌رود.

وی گفت: سازوکار خرید تضمینی گوشت قرمز می‌تواند در افزایش تولید آن مؤثر باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: با وجود هشدارها برای جلوگیری از قاچاق دام زنده در چند ماه اخیر متأسفانه اقدام جدی برای جلوگیری از این پدیده نشده است.

کریمی با اشاره به ظرفیت بالای مرغداری‌های کشور برای تولید مرغ گفت: انبوه مرغداری‌ها به‌علت مشکلات مختلف در کشور تعطیل هستند، اگر این واحدهای تولیدی مورد حمایت قرار گیرند می‌توان به افزایش تولید مرغ در کشور امیدوار بود.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی کشور هم در این برنامه گفت: گشت‌های این سازمان برای نظارت بر توزیع گوشت و مرغ در تهران 10 برابر شده است.

سید یاسر رایگانی افزود: شاهد افزایش 63درصدی گشت‌های مشترک در روزهای تعطیل هستیم.

وی گفت: 22 هزار و 534 گشت نظارتی در حوزه پیشگیری از وقوع تخلف صورت گرفته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید