دیپلمات‌های ایران اسناد سفارت را در آلبانی سوزاندند

    کد خبر :938733
دیپلمات‌های ایران اسناد سفارت آلبانی

خبرگزاری رویترز با انتشار خبری مدعی شد که دیپلمات‌های ایرانی در ساعات اولیه صبح روز پنج‌شنبه، ۱۷ شهریور، پس از قطع روابط دیپلماتیک آلبانی با ایران و متهم شدن جمهوری اسلامی به حملات سایبری در ماه ژوئیه، اسناد خود را قبل از ترک آلبانی سوزاندند.

یکی از شاهدان در محل به رویترز گفته است که مردی را در داخل سفارت دیده است که کاغذها را به داخل بشکه زنگ‌زده‌ای پرتاب می‌کرد و شعله‌های آتش، دیوارهای سفارت سه طبقه را روشن می‌کرد.

پلیس ضد تروریسم آلبانی روز پنج‌شنبه سفارت خالی ایران در تیرانا را ساعتی پس از آن که دیپلمات‌های ایرانی اوراق را در داخل ساختمان سوزاندند، بازرسی کردند.

خبرنگار رویترز گزارش می‌دهد که پلیس، با ماسک و کلاه ایمنی و مسلسل، پس از خروج دو خودرو با پلاک دیپلماتیک وارد این سفارتخانه شدند که در ۲۰۰ متری دفتر نخست‌وزیر آلبانی قرار دارد. بنابر این گزارش، سی دقیقه بعد پلیس هنوز داخل این ساختمان بود.

ادی راما، نخست‌وزیر آلبانی روز چهارشنبه در یک سخنرانی ویدئویی کم‌سابقه گفت که به دیپلمات‌ها و کارکنان ایرانی دستور داده‌است سفارت خود را تغطیل کرده و ظرف ۲۴ ساعت کشور را ترک کنند.

نخست‌وزیر آلبانی ضمن اعلام قطع روابط دیپلماتیک با ایران گفت: «این واکنش شدید… کاملاً متناسب با شدت و خطر حمله سایبری است که تهدید به فلج کردن خدمات عمومی، پاک کردن سیستم‌های دیجیتال و هک کردن سوابق دولتی، سرقت ارتباطات الکترونیکی داخلی دولت و ایجاد هرج و مرج و ناامنی در کشور کرده بود».

یک شرکت امنیت سایبری آمریکایی روز ۱۳ مرداد گفته بود که حملات سایبری اواخر تیرماه که فعالیت سامانه‌های اینترنتی چندین نهاد دولتی آلبانی را به طور موقت قطع کرد به احتمال زیاد توسط هکرهای وابسته به حکومت ایران انجام شده و هدف آن مختل کردن برگزاری اجتماع مجاهدین خلق در این کشور بوده است.

آمریکا و بریتانیا نیز حملات سایبری ایران به آلبانی را به‌شدت محکوم کرده و کاخ سفید هشدار داده است که تهران با عواقب آن مواجه خواهد شد.

کاخ سفید در این رابطه حتی از مطرح بودن تصمیم‌گیری در مورد استفاده از ماده ۵ پیمان ناتو علیه ایران سخن گفته است.

در ماده ۵ پیمان تاسیس ناتو آمده است که حمله به یک یا چند کشور عضو ناتو، حمله علیه تمامی آنها تلقی شود.

استفاده از این ماده از آن رو محتمل است که آلبانی از سال ۲۰۰۹ میلادی از اعضای ناتو محسوب می‌شود.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز پنج‌شنبه در واکنش به این تحولات «نسبت به هرگونه ماجراجویی سیاسی … با این بهانه‌های مضحک» هشدار داد و گفت که جمهوری اسلامی «برای مقابله قاطع و فوری و پشیمان‌کننده با هرگونه دسیسه احتمالی» آمادگی کامل دارد.”

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید