دردسرهای ترامپ برای حزب جمهوریخواه در انتخابات 2024

    کد خبر :966720
دردسرهای ترامپ برای حزب جمهوریخواه

خبرگزاری “الجزیره” در گزارشی با اشاره به تلاش های گسترده ترامپ جهت معرفی خود به عنوان نامزد اصلی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا، به این نکته اشاره می کند که چه ترامپ و چه حامیان افراطی وی، اگر با پاسخ منفی حزب جمهوریخواه در این زمینه رو به رو شوند، هیچ بعید نیست که نابودیِ کلیت حزب جمهوریخواه و ایجاد هزینه های سنگین برای آن را در دستورکار قرار دهند. مساله ای که حزب جمهوریخواه را در یک معمای پیچیده و البته خسارت‌بار گرفتار کرده است.

بازتاب– «دونالد ترامپ هنوز همچون تلاش هایش در سال های 2016 و 2020، مایل است برای به دست گرفتن کرسی ریاست جمهوری آمریکا در سال 2024 نیز رقابت کند. اگرچه، او چندان علاقه ای به اینکه فعالیت ها و وظایف ریاست جمهوری کشورش را انجام دهد، ندارد. از این رو، در مورد جاه طلبی های وی از همین حالا نیز نگرانی های جدی وجود دارد.

سال 2016، ترامپ کارزار ریاست جمهوری خود را جهت ناامید سازی منتقدانش و تبلیغ به اصطلاح موفقیت‌هایش در عالم تجارت، راه اندازی کرد. البته که در نهایت همه از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آن سال شگفت زده شدند(حتی شاید خود ترامپ هم تعجب کرد). وی نه تنها پیروز انتخابات آن سال شد بلکه حزب جمهوریخواه آمریکا را هم تا حد زیادی به دست گرفت و در کنترل خود قرار داد.

سال 2020، ترامپ بار دیگر بخت خود را برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا امتحان کرد. زمانی که در این انتخابات شکست خورد، از اقرار به شکست خودداری کرد و بدون هرگونه مدرکی ادعا کرد که نتیجه انتخابات، حاصل تقلب بوده و کاملا نامشروع است. با این حال، وی اکنون بار دیگر به صحنه بازگشته و می خواهد به گمان خودش آن چیزی را که از او دزدیده شده، بازپس گیرد.

با این همه، هنوز این احتمال که ما شاهد رقابت مجدد میان ترامپ و بایدن در قالب انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهیم بود، چندان قطعی نیست. دلیل اصلی این مساله نیز این است که حزب جمهوریخواه در کلیت خود اطمینان عمومی قوی و فراگیری درباره اینکه ترامپ نامزد نهایی آن باشد ندارد.

ترامپ در سال 2016 نامزد اصلی حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور شد و مخالفان خود (در حزب مذکور) را به حاشیه راند. با این حال، این دسته از مخالفانش که به هر نحو ممکن از او انتقاد کرده و با وی مخالفت می نمودند، با پیروزی ترامپ در انتخابابت ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016، یا بازنشسته شدند و یا به تدریج نفوذ و جایگاه خود را در دوران قدرت ترامپ در آمریکا از دست دادند. این موضوع موجب شد تا ترامپ در شرایطی به پیشواز کارزاز انتخاباتی خود در سال 2020 برود که موقعیتی کاملا مستحکم را در حزب جمهوریخواه جهت حمایت از خود شاهد بود. اگرچه که از آن زمان تاکنون، بسیاری از مولفه ها و مسائل تغییر کرده‌اند.

پس از نمایش ضعیف جمهوریخواهان در انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا در سال 2022 ، بسیاری از چهره های سرشناس جمهوریخواه از جمله برخی از حامیان جدی وی در انتخابت سال 2020، به صف منتقدان و مخالفان او پیوستند. البته که بسیاری از دیگر جمهوریخواهان نیز به دلیل رسوایی های متعدد سیاسی ترامپ، خواستار اقدام حزب جمهوریخواه جهت معرفی فرد و چهره ای جدید جهت جایگزین شدن با ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا شدند. در عین حال، حامیان مالی اصلی ترامپ نیز دور و برِ او را خالی کردند و اساسا دیگر فضایی برای دفاع موثر از ترامپ باقی نمانده است.

در این شرایط، رقبای ترامپ به تدریج ظاهر شدند و موقعیت او نیز تضعیف شد. چهره اصلی در این رابطه “ران دی سانتیس” فرماندار ایالت فلوریدا است. در سال های اخیر، دی سانتیس مواضعی را اتحاذ کرده که تا حد زیادی همسو با مواضع ترامپ بوده اند و همین مساله رشد و ارتقا وی در دورن حزب جمهوریخواه را به همراه داشته است. او اکنون نه متحد ترامپ، بلکه رقیب اصلی وی است کما اینکه دو نظرسنجی که به تازگی انجام شده اند نشان می دهند که دی سانتیس به احتمال زیاد ترامپ را در جریان انتخابات دورن حزبی حزب جمهوریخواه برای معرفی نامزد نهایی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا شکست خواهد داد.

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری امریکا

در این راستا، چهره های دیگر حزب جمهوریخواه نظیر مایک پنس، مایک پمپئو، و نیکی هیلی نیز به دنبال آزمایش بخت خود هستند. از این منظر، بسیاری از رای دهندگان و چهره های متنفذ حزب جمهوریخواه به دنبال آن هستند تا فرد مناسبی پیدا شود و شعارِ “بار دیگر عظمت و شکوه را به آمریکا برگردان” که ترامپ خود را به مثابه منادی آن معرفی کرد، به صورت میدانی عملیاتی کند و از فراموش شدنِ آن جلوگیری کند.

خیلی ها معتقدند که ترامپ باید از رقابت های انتخاباتی کنار بکشد و از فردی خاص نظیر دی سانتیس حمایت کند و سپس هم تا حدی آرام بگیرد. با این حال، آن هایی که ترامپ را می شناسند به خوبی می دانند که وی چنین شخصیتی ندارد.

برخی نیز معتقدند که چالش ها و مشکلات حقوقی فزاینده دونالد ترامپ در نهایت موجب خواهد شد تا وی از تداوم کارزار خود برای اتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا باز بماند. با این همه، حتی اگر این سناریو نیز محقق شود باز هم دلیل و سندی بر پایان مشکلات ایجاد شده از سوی ترامپ برای حزب جمهوریخواه نخواهد بود.

در این راستا، هم بایدن و هم خودِ ترامپ جنگ روانی گسترده ای را به راه خواهند انداخت و نامزد اصلی حزب جمهوریخواه را وادار خواهند کرد تا نسبتِ خود را با افکار و دیدگاه های ترامپ اعلام کند. موضوعی که در نهایت موجب خواهد شد تا فرد مذکور یا خود را متحد، و یا دشمن ترامپ معرفی کند. مساله ای که مخصوصا با توجه به حمایت های هواداران افراطی ترامپ از وی، می تواند تبعات و پیامدهای خاصی را با خود به همراه داشته باشد.

این ها همگی مصائب و مشکلاتی هستند که حزب جمهوریخواه در مسیر انتخاب هر فردی غیر از ترامپ برای رقابت در چهارچوب انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 با آن ها رو به رو است.

اگر این حزب ترامپ را نامزد نکند، بخش قابل توجهی از رای دهندگان وفادار به این حزب این حس را خواهند داشت که به سیاستمدار مورد علاقه آن ها از سوی حزب جمهوریخواه خیانت شده و این مساله می تواند آن ها را از حزب جمهوریخواه جدا و به حامیان سرسختِ فقط و فقط شخصِ ترامپ تبدیل کند.

شخصیت ترامپ هم در گذر تاریخ نشان داده که او اگر از سوی حزب جمهوریخواه جواب منفی بشنود، با جنجال‌های خود این حزب را تا سرحد نابودی پیش خواهد برد. حتی این گزاره نیز مطرح می شود که اگر حزب جمهوریخواه او را به عنوان نامزد اصلی خود برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 معرفی نکند، کاملا محتمل است که او یک حزب جدید در آمریکا تاسیس کند و به نمایندگی از آن در انتخابات شرکت کند.

البته که هنوز زمان زیادی تا سال 2024 باقی مانده و خیلی چیزها نیز می توانند در این دوره زمانی تغییر کنند. شاید ترامپ به کل بی اعتبار شود و حتی در سال 2023 به زندان بیفتد و موقعیتش نیز در حزب جمهوریخواه و در میان رای دهندگان این حزب به کل مخدوش شود.

حداقل در شرایط کنونی، این انتظار وجود دارد که شکاف هایی که ترامپ در حزب جمهوریخواه ایجاد کرده، بیش از پیش تعمیق و تشدید شوند. تا زمانی که ترامپ از اراده خود جهت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 صحبت کند، تقریبا بعید است که حزب جمهوریخواه بتواند در پسِ یک سیاستمدار دیگر بسیج شود و چشم اندازهای انتخاباتی تازه ای را برای خود تعریف کند.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید