درخواست آمریکا را از طریق سوئیس دریافت کردیم

    کد خبر :531801

وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با یک رسانه غربی در خصوص موضوعاتی چون مبادله زندانیان با آمریکا، شیطنت های دولت ترامپ برای تحریک ایران و … سخن گفت.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با سایت «لوبلاگ» آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بعد از اعلام آمادگی تهران برای مبادله زندانیان با ایالات متحده، ایران با مقامات آمریکایی ارتباطی داشته یا خیر گفت: ما این موضوع را در سپتامبر گذشته در پاسخ به درخواست آمریکا که از طریق سوئیس در اختیار ما قرار گرفته بود اطلاع دادیم اما پاسخی دریافت نکردیم. بیانیه‌ای از سوی وزارت خارجه آمریکا منتشر شد مبنی بر آنکه ایران می‌تواند به طور یکجانبه آزادی زندانیان را انجام دهد که این نمایانگر رویکرد آنها به مسائل است و آن رویکرد این است که آنها فقط می‌خواهند خواسته‌های خود را مطرح کنند و از طرف مقابل انتظار دارند که بدون آمادگی برای مشاهده اقدام متقابل، خواسته‌های آنها را بپذیرد. این امر، مشکل این دولت است.

تحریک ایران از سوی آمریکا

لوبلاگ در ادامه این پرسش را مطرح کرده که «آیا فکر می‌کنید، دولت ترامپ عمداً سیاست تحریک را با هدف وادار کردن ایران به انکار برجام دنبال می‌کند یا اینکه تفسیر متفاوتی از اقدامات تنش‌زای کنونی آنها دارید؟»

وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سوال گفت: قطعاً فردی (عنصری) در دولت ترامپ وجود دارد که به دنبال تحریک ایران به امید وضع انواع تحریم‌ها است. یکی از این اقدامات وادار کردن ایران به ترک برجام است اما سناریوهای شوم دیگری نیز وجود دارد از جمله ایجاد یک حادثه به منظور آنکه بتوانند برنامه و طرح‌های خود را پیش ببرند.

شیطنت اعراب خلیج فارس

ظریف در بخش دیگری از مصاحبه به تلاش‌های عربستان سعودی، امارات عربی متحده و رژیم صهیونیستی برای ترغیب واشنگتن به تقابل آشکار با ایران اشاره کرد و در پاسخ به این سوال که در صورت موفقیت این کشورها در تحقق چنین هدفی، واکنش ایران به کشورهای نامبرده چه خواهد بود؟، گفت: «من نمی‌خواهم در خودنمایی‌ها یا تهدیدات یا این فرضیات وارد شوم، اما اگر خصومتی در این منطقه وجود داشته باشد، فکر نمی‌کنم، کسی بتواند از آن مصون باشد».

ظریف در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی چه کشورهایی نزدیکترین همپیمانان ایران محسوب می‌شوند گفت: سیاست ما، حفظ نزدیک‌ترین روابط با همسایگانمان است و تاکنون، نزدیک‌ترین شرکای ایران، همسایگانش از جمله عراق، ترکیه، پاکستان، افغانستان، روسیه، ارمنستان و آذربایجان است. همسایگان ما در بخش آسیای مرکزی و همچنین چین نیز بسیار حائز اهمیت هستند. و در این رابطه باید به هند نیز اشاره کرد. اینها اولویت‌های ما هستند و همچنان اولویت‌های ما باقی خواهند ماند. ما امیدواریم که همین روابط خوب را با کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس داشته باشیم. ما روابط بسیار خوبی با برخی از آنها داریم، و روابط با برخی از آنها چندان خوب نیست اما می‌خواهیم روابط عالی با تمامی آنها داشته باشیم.

ظریف در مورد فشارهای آمریکا بر هند برای دوری از ایران نیز گفت: هند و کشورهای دیگر به ما اطلاع داده‌اند که به بهترین نحو در تلاش برای ادامه روابط خود با ایران هستند. ما بر اساس سیاست‌های واقعی و نه اعلامیه‌های عمومی تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

ظریف به مواضع عراق در خصوص تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران اشاره کرد و گفت: «عراقی‌ها موضع ما را می‌دانند. آنها انتظارات ما را نیز می‌دانند. آنها یک کشور مستقل هستند اما امیدواریم که این مسئله را در نظر داشته باشند که سرنوشت‌های ما به هم گره خورده است».

وعده‌های نامزدهای دموکرات و اقدامات اروپا

وزیر خارجه ایران در خصوص وعده‌های نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در خصوص پذیرفتن مجدد برجام و واکنش احتمالی ایران به اینگونه پیشنهادات گفت: «این یک موقعیت فرضی است که تا ۲۰ ماه دیگر ممکن است عملی شود یا عملی نشود و به تحولات حال و آن زمان بستگی دارد. مسئله مهم، این است که ما به آمریکا بعنوان یک دولت دموکرات یا جمهوری‌خواه نگاه نمی‌کنیم بلکه بعنوان دولتی نگاه می‌کنیم که باید جدی باشد و از خود حسن نیت نشان دهد. هرکس در واشنگتن قبل از پذیرش مجدد برجام، باید نشان دهد که این اقدام آنها برای یک رویه جدی و نه یک توجیه سیاسی است».

لوبلاگ در ادامه به سراغ موضع اروپا رفت و سوال کرد: در حالیکه اروپا فقط به ۱۰ درصد از تعهدات خود عمل کرده چه چیزی از برجام باقی مانده است؟ آیا نباید ایران نیز همانند آنها اقدام کرده و زمین بازی را ترک کند؟

وزیر خارجه ایران در پاسخ گفت: همانطور که به درستی اشاره کردید اروپا کمتر از ۱۰ درصد از تعهدات خود در قبال برجام را ایفا کرده است. در حقیقت در اظهارنظرات عمومی بیش از ۱۰۰ درصد به تعهداتشان عمل کرده‌اند) ولی در حقیقت کمتر از یک درصد از تعهدات خود را عملی کرده‌اند. من معتقدم که اگر اروپا می‌خواهد در جایگاه مطرح کردن خواسته‌هایش قرار گیرد، باید به جای حرف زدن سرکیسه را شل کند (باید به همان میزان که حرف می‌زند عمل نیز کند) تا زمانیکه آنها چنین نکنند خطر از بین رفتن کل برجام وجود دارد.

ظریف در پاسخ به این پرسش که تا چه زمانی این رویکرد یک طرفه ادامه دارد، گفت: ساده بگویم که من به رئیس مجمع عمومی که کنفرانسی درباره چندجانبه‌گرایی برگزار کرده است، گفتم: به صورت یکجانبه نمی‌توانید چندجانبه‌گرا باشید.

احتمال جنگ آمریکا و ایران

لوبلاگ در ادامه به سراغ مواضع ترامپ رفت و سوال کرد: شما گفته‌اید که ترامپ شخصاً به دنبال جنگ با ایران نیست. اما این فقط ترامپ نیست که فشارهای همه جانبه را به کار بسته تا روابط ایران و آمریکا را وارد بحران و جنگ کند.

وزیر خارجه ایران در این رابطه گفت: خود رئیس‌جمهور ترامپ گفته است که خواستار آغاز یک جنگ نیست. من چیزی را تفسیر نمی‌کنم. وی در حین و بعد از مبارزات انتخاباتی گفته بود که جنگ‌های آمریکا در منطقه فاجعه‌بار بوده است و به همین دلیل معتقدم که مشاوران وی و آنهایی که از بیرون به وی نفوذ دارند، به او در جهتی که موجب تنش‌های بیشتر می‌شود، فشار می‌آورند و این واقعیت امر است.

ظریف سپس به موضع نخست وزیر رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: نتانیاهو گفته است که پیشنهاد درج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمانهای تروریستی خارجی را به ترامپ داده است. رئیس‌جمهور ترامپ، وقتی تصمیم عدم صدور معافیت‌ها را اتخاذ می‌کرد، اعلام کرد که از عربستان سعودی و امارات عربی متحده تضمین دریافت کرده است که نفت ایران را جایگزین می‌کنند. این به مفهوم مشارکت در یک تروریسم اقتصادی است. وزارت خارجه (آمریکا) و جان بولتون مشاور امنیت ملی آشکارا اعلام کرده‌اند که می‌خواهند تا جای ممکن فشار به مردم ایران را افزایش دهند تا آنها را به پذیرش سیاست‌های آنها وادار کنند. این نیز به مفهوم اعتراف به اقدام به نسل‌کشی است زیرا آنها می‌خواهند (مردم) ایران را محروم کنند. همانطور که وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتش اعلام کرد، درآمدهای نفتی ایران بنا بر برآوردهای آنها ۱۰ میلیارد دلار کاهش داشته است، و برای وارد کردن غذا و داروی مورد نیاز ایران از خارج کافی نیست. او (برای نسل کشی در ایران) تلاش می‌کند و گرچه موفق نبوده است اما تلاش می‌کند، بنابراین در فرهنگ لغت حقوقی، وزارت خارجه، مشاور امنیت ملی، رئیس‌جمهور آمریکا و همدستان آنها به خاطر توطئه برای ارتکاب نسل‌کشی مجرم هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید