درآمد نجومی چهره‌ها در شبکه‌های اجتماعی

    کد خبر :336009

اگرچه هنرمندان را به هنرشان می‌شناسیم و طبعا در ذهن خیلی از ما منبع درآمد هنرمندان، حقی است که بابت هنرشان دریافت می‌کنند، ولی خب این تمام ماجرا نیست! این سکه در فضای مجازی روی دیگری دارد! شاید در نگاه اول صفحات شبکه‌های اجتماعی هنرمندان و چهره‌های سرشناس تنها تریبونی شخصی دیده شود.

این روزها شاهد این هستیم که بخش زیادی از چهره‌های سرشناس ایرانی، به سیاق سلبریتی‌های کشورهای دیگر از شبکه‌های اجتماعی‌شان، بهره مالی و تبلیغاتی می‌برند و به نوعی شاهد روش‌های جدیدی در حوزه تبلیغات و برندینگ هستیم.

مظنه چند است؟!

از طریق چند دوست رسانه‌ای درباره قیمت تبلیغات هنرمندان پرس‌وجو کردیم و به اطلاعاتی رسیدیم که هرچند منابع آنها محفوظ است، اما طبیعتا با این صراحت تا به حال به آن پرداخته نشده است. تبلیغات در میان سلبریتی‌ها سه نوع و سه قیمت متفاوت دارد. اصلی‌ترین نحوه تبلیغ در صفحات هنرمندان پست یا استوری است.

هر پست بسته به میزان فالوور هنرمند مذکور از پنج تا 15 میلیون تومان هزینه برمی‌دارد. البته کمتر هنرمند مشهوری است که پست اینستاگرامی را قبول کند و به‌خصوص این اتفاق در میان تازه به شهرت رسیده‌هایی مثل خواننده‌های جوانی که یک شبه معروف شدند؛ خیلی بیشتر از بازیگران دیده می‌شود.

مثلا یکی از خواننده‌هایی که این روزها خیلی پرطرفدار هم هست و جزء پدیده‌های موسیقی سال گذشته به حساب می‌آید برای یک پست اینستاگرامی که 24 ساعت منتشر کند، حدود پنج تا هفت میلیون تومان پول می‌گیرد. اما تبلیغات در میان بازیگرانی که دارای محبوبیت بیشتر و قدیمی‌تری در جامعه ایرانی هستند، کمی متفاوت‌تر است.

این هنرمندان بیشتر در قالب استوری اینستاگرامی تبلیغات می‌کنند و استوری‌های اینستاگرامی بین سلبریتی‌ها از پنج تا 20 میلیون تومان قیمت دارد که بازیگران درجه‌یک اصولا بالای 12 میلیون تومان، برای یک استوری قیمت‌گذاری می‌کنند که البته می‌شود با کمی چانه زدن یکی دو تومان هم از آنها تخفیف گرفت!

مدل دیگری که کمی شیک‌تر هم هست، قرارداد تبلیغاتی است. مثلا یک فروشگاه برند در مناطق شمالی تهران وقتی می‌خواهد برای افتتاحیه‌اش دعوت کند، تعداد زیادی از هنرمندان درجه‌یک و دو را دعوت می‌کند و آنها برای حضور در این مراسم و انتشار یک عکس از خودشان با قید صاحب برند مبلغی را هدیه می‌گیرند. مبلغی حدود هفت تا 20 میلیون تومان که بسته به میزان شهرت و فالوور هنرمند است.

البته به تازگی ملی‌پوشان والیبال و فوتبال هم به این جمع پیوسته‌اند. آنها هم برای کارهای تبلیغاتی چیزی مشابه و البته کمی کمتر از بازیگران درجه‌یک مطالبه می‌کنند و با دریافت هدیه مذکور حاضر به حضور در یک مراسم افتتاحیه، رونمایی از یک اثر یا انتشار پست درباره آن می‌کنند. دقت کنید! ما صرفا درباره بازیگران حرف نمی‌زنیم. این مدل بیزینس، متعلق به سلبریتی‌ها اعم از حوزه فعالیت‌شان است.

رسانه‌های اینستاگرامی هم در انتشار اخبار خیلی زیاد تبلیغاتی عمل می‌کنند. یعنی هرچند که تعدادی از اخبار، بسته به اهمیت و نگاه رسانه‌ها منتشر می‌شود، ولی اگر دیدید راجع به یک فیلم سینمایی که روی پرده است، در پیج‌های سینمایی زیاد صحبت می‌شود بدانید که پشت سر این همه خبر‌رسانی که ظاهرا حرفه‌ای و بی‌طرفانه است یک قرارداد چندمیلیون تومانی رپورتاژ بسته شده است.

فیلم نیوز

شاید بتوان این پیج اینستاگرامی را مهم‌ترین رسانه اینستاگرامی سینمایی دانست. پیجی که با داشتن حدود 800 هزار فالوور این روزها مهم‌ترین رسانه سینمایی در فضای مجازی است که هنرمندان آن را دنبال می‌کنند و حتی درجه چندمی‌های سینما هم برای شناخته شدن سراغ این صفحه شبکه اجتماعی می‌روند. «فیلم نیوز» روزانه حدود پنج، 6 پست منتشر می‌کند و اگر فیلمی بخواهد برای انتشار اخبارش با «فیلم نیوز» همکاری کند باید چیزی حدود پنج تا 7 میلیون تومان هزینه کند. البته «فیلم نیوز» هوای بچه‌های تئاتر را هم دارد و برای تبلیغات آنها قیمت‌های کمتری را برآورد می‌کند.

یکی از ویژگی‌های مهم «فیلم نیوز» این است که تمام هنرمندان درجه‌یک و دوی سینمایی کشور آن را دنبال می‌کنند و به نوعی رسانه‌ای با مخاطبان خاص و مخاطبان عام است. ادمین پیج هم جوانی است به نام «آریان امیرخان» که پیش از این پیج سابقه رسانه‌ای نداشته و از وقتی در اینستاگرام به تخته خورد و پیجش به چند هزار فالوور رسید پشتکار به خرج داد و «فیلم نیوز» را به یک تریبون رسمی تبدیل کرد. این روزها لوگوی «فیلم نیوز» را می‌شود در برخی ایونت‌ها و اسم ادمین پیج را در تیتراژ برخی آثار به‌عنوان «تبلیغات فضای مجازی» هم دید.

سینما

سینما مهم‌ترین رسانه تلگرامی سینمایی است. این رسانه بیشتر به اخبار داغ و شنیده نشده‌اش شناخته می‌شود. هرچند بسیاری مواقع هم خبر اشتباه می‌زند و اخباری منتشر می‌کند که بعدا کاشف به‌عمل می‌آید که اساسا کذب بوده است! کانال«سینما» در ابتدا کانال روزنامه سینمایی فریدون جیرانی بود که بعد از تعطیلی این روزنامه، کانال به‌طور مستقل فعالیتش را ادامه داد.

یکی از ادمین‌های اصلی کانال سعید حسینی است که سابقه خبرنگاری داشته و این‌طور که شنیده‌ایم با مجله «دنیای تصویر» هم همکاری داشته است. به هرحال وقتی ادمین این کانال سابقه روزنامه‌نگاری سینمایی در کارنامه خود دارد، در قیاس با سایر همکارانش، یک حُسن به حساب می‌آید. اگر فیلمی بخواهد با «سینما» همکاری کند هم باید چیزی حدود چهار تا 6 میلیون تومان هزینه کند.

فیلم آنلاین

پیج تلگرامی و اینستاگرامی «فیلم آنلاین» هم از آن رسانه‌های مجازی است که نشان می‌دهد برای داشتن یک تریبون مهم مجازی لازم نیست سابقه رسانه‌ای داشته باشید! این پیج که از لحاظ اهمیت یک جورهایی در رده سوم رسانه‌های مجازی قرار دارد دراختیار دو جوان دانشجو است که هردو در رشته‌های فنی تحصیل می‌کنند. یکی دانشگاه تهران درس می‌خواند و دیگری دانشگاه شریف. این دوجوان علاقه‌مند به حوزه سینما و هنر، کانال و پیج اینستاگرامی زده‌اند و کارشان گرفته است و الان اگر بخواهید برای تبلیغ یک پروژه، سفارش دهید، حدود سه تا پنج میلیون تومان پول می‌گیرند.

حاشیه

روزنامه فرهیختگان: شاید در نگاه اول پیج اینستاگرامی «حاشیه» یک پیج کاملا سرگرمی و فان به نظر بیاید، ولی جالب است که بعضی از پست‌های این پیج کاملا تبلیغاتی است و درآمدی هم برای صاحبانش دارد. صاحبان پیج «حاشیه» که ظاهرا چند جوان مشهدی هستند، کمتر از صاحبان بقیه رسانه‌های مجازی شناخته شده هستند و هرچند که بین مردم بسیار دیده می‌شوند و حدود یک‌ونیم میلیون مخاطب دارند ولی کم سروصدا‌تر از بقیه کار خود را ادامه می‌دهند و شاید کم‌هزینه‌تر از بقیه هم تبلیغ می‌کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید