خونسردی بازارها پس‌از شلیک ۱۵ موشک

    کد خبر :671696

برخلاف بازارهای جهانی که بعد از خبر حمله موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکایی در عراق واکنش هیجانی نشان داده بودند، در بازارهای داخلی، معاملات نوسان زیادی نداشت. روز چهارشنبه سکه در همان ابتدای روز بالای ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورد، ولی این قیمت‌ها پایدار نبودند و به سرعت این فلز گرانبها در مسیر کاهشی قرار گرفت. حدود ساعت ۴ بعدازظهر عنوان می‌شد که سکه به قیمت ۵ میلیون و ۵۰ هزار تومان رسیده است.

 

به گزارش دنیای اقتصاد، این قیمت ۱۱۰ هزار تومان کمتر از روز سه‌شنبه بود و منجر به ثبت اولین افت این فلز ارزشمند در هفته جاری شد. در بازار ارز، دلار به افزایش خود ادامه داد ولی میزان نوسانات آن بسیار محدود بود. شاخص ارزی دیروز عصر با قیمت ۱۴ هزار و ۵۰ تومان در بازار آزاد به فروش می‌رسید که ۱۰۰ تومان بالاتر از روز چهارم هفته بود. دلار دیروز نتوانسته بود به بالای محدوده ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومانی قدم بگذارد.

 

به گفته فعالان، سه دلیل مهم وجود داشت که بازارهای داخلی در مجموع واکنش خونسردانه‌ای نسبت به حمله موشکی ایران داشتند.

 

به باور برخی بازیگران باتجربه بازار ارز، دیروز برخی افراد عادی از همان ابتدای روز تمایل زیادی به فروش سکه نشان دادند و همین موضوع موجب شد که سمت عرضه در این بازار تقویت شود. در مورد علت اینکه چرا مردم تمایل به فروش سکه داشتند، دیدگاه‌های متفاوتی در بازار وجود داشت، ولی بسیاری از فعالان رسمی اشاره می‌کردند سطح قیمتی فلز گرانبهای داخلی به گونه‌ای بود که افراد را وسوسه به فروش می‌کرد. سطح قیمتی ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی یکی از سقف‌های تاریخی بازار سکه است و فلز گرانبهای داخلی روزهای بسیاری کمی را بالای این مرز به سر برده است. در این میان، عده‌ای از معامله‌گران اعتقاد داشتند، فروکش التهاب در بازارهای جهانی عامل دیگری بود که موجب شد، قیمت‌ها در بازار داخلی نیز واکنش جدی نسبت به اتفاقات بامداد چهارشنبه نداشته باشند.

 

به دنبال حمله موشکی ایران به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق، طلای جهانی به سرعت به بالای مرز مهم هزار و ۶۰۰ دلاری رفت؛ عاملی که نشان می‌داد فضای بازار جهانی تا چه میزان نسبت به این اتفاق حساس بوده است. با این حال، زمانی که چنین تصوری در بازارها شکل گرفت که واکنش متقابلی از سوی آمریکا صورت نخواهد گرفت و احتمال وقوع جنگ تمام‌عیار پایین آمد، طلای جهانی از مرز روانی عقب‌نشینی کرد. بازارهای داخلی در ابتدای روز هیجانی کار خود را آغاز کردند، ولی مشخص بود که این نوسان بیشتر تحت‌تاثیر سودگیری نوسان‌گیران است، چرا که فضای بازار به سرعت آرام شد و همسو با بازارهای جهانی قرار گرفت. به گفته فعالان، در صورتی که اتفاق جدیدی مبنی بر افزایش تنش‌ها رخ ندهد، احتمال پایین آمدن بیشتر قیمت‌ها وجود دارد.

 

در این میان، عامل سومی نیز وجود داشت که زمینه‌ساز آن شد که نوسان بازارهای داخلی قابل توجه نباشد و آن هم عرضه بازارساز بود. به گفته فعالان، دیروز صرافی‌های بانکی با قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به بازار آزاد همچنان به عرضه خود ادامه دادند. این عرضه موجب شد کسانی که برای تهیه دلار به بازار آمده بودند، با مشکل خاصی مواجه نشوند. عده دیگری از معامله‌گران نیز عنوان می‌کردند که عرضه حواله درهم دیروز بالا رفته بود تا از سوی کشور همسایه نیز شوکی به بازار داخلی وارد نشود.

 

در مجموع نوسان محدود دیروز برای بسیاری از معامله‌گران غیرمنتظره بود و تحت تاثیر آن عده‌ای این دیدگاه را مطرح می‌کردند که بازار گویا ظرفیتی برای رشد بیشتر قیمت‌ها ندارد. در صورتی که این دیدگاه در میان معامله‌گران تقویت شود، احتمال فروش‌های بیشتر به خصوص در معاملات فردایی وجود دارد. با این حال، برخی معامله‌گران عنوان می‌کردند از آن جا که ریسک حمله آمریکا همچنان وجود داشت، عده‌ای نیز ترجیح می‌دادند در موقعیت خنثی باقی بمانند، نه ارز بخرند و نه ارز بفروشند. در این میان، روند معکوس سکه و دلار نیز دیروز برای برخی معامله‌گران جالب بود. به گفته فعالان، یکی از دلایلی که سکه و دلار روند معکوسی را در پیش گرفتند، رشد نامتناسب روزهای قبل بود. فلز گرانبهای داخلی تا هفدهم دی ماه بیش از ۱۱ درصد افزایش را به ثبت رسانده بود، ولی دلار به بازدهی حدودا ۵ درصدی کفایت کرده بود.

 

بانک مرکزی اجازه نوسان ارز را نمی‌دهد

 

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که بانک مرکزی در بازار حضور دارد و اجازه نوسان زیاد در بازار را نمی‌دهد. از سوی دیگر تغییرات نرخ ارز ماندگار نیست و بازار تعدیل می‌شود. به گزارش «ایسنا» عبدالناصر همتی در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با تشکر و قدردانی از اقدام اخیر سپاه پاسداران در پاسخ موشکی به رفتارهای خصمانه آمریکا اظهار کرد: از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشکر می‌کنیم که به درخواست حماسه آفرینان کشور و مردم عزیزمان پاسخ مثبت دادند. ان‌شاءالله در آینده شاهد آثار مثبت این اقتدار جمهوری اسلامی خواهیم بود. وی در ادامه با تاکید بر حضور بانک مرکزی در بازارهای مالی خاطرنشان کرد: اوضاع در بازارهای مالی خوب است و همان‌طور که قبلا قول دادیم بانک مرکزی در بازار حضور دارد و اجازه نوسان زیاد در بازار را نمی‌دهد. وی افزود: امیدواریم با تدابیری که در بانک مرکزی اتخاذ کردیم و اقداماتی که در حال انجام است، شاهد ثبات خوب و تعدیل شده نرخ ارز در بازار باشیم.

 

رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه، نوسان‌ اخیر در بازار ارز را ناشی از شوک‌های سیاسی دانست و گفت: تغییرات اخیر نرخ ارز در اثر شوک‌های سیاسی بوده و ماندگار نیست، در صرافی‌های رسمی نرخ ارز از آنچه در فضای مجازی نوشته می‌شود بسیار پایین‌تر است و در حال تامین تقاضای واقعی از طریق صرافی‌ها هستیم. همتی در پایان تصریح کرد: البته آثار شوک‌های روانی ناشی از تنش‌های سیاسی در جای خود باقی است اما به‌تدریج پایان خواهد یافت و تلاش می‌کنیم نرخ ارز به ارزش ذاتی خود نزدیک شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید