خودسرها مشغول کارند ، لطفا مزاحم نشوید ؛ بازخوانی مهم‌ترین برنامه‌هایی که گروه‌های فشار برنتابیدند

    کد خبر :44096

خودسرها تنها به چهره‌های سیاسی بسنده نکردند. در مواردی، آنان با رویکردی سیاسی، چهره‌های مذهبی را نیز آماج اقدامات غیرقانونی خود قرار دادند. اخلال در سخنرانی خطبه‌های نمازجمعه یا تجمع مقابل بیوت مراجع، از جمله اقدامات خودسرها در قم بوده است.
نه مردم به خودسری‌ها روی خوش نشان می دهند، نه خودسرها از تکرار اقدامات غیرقانونی خود خسته می‌شوند. در 11 سال گذشته، جمعیت اندکی که «خودسر» خوانده می‌شوند، با اقدام‌های خلاف قانون و اغلب همراه با توهین، چندین بار رویدادهای ملی و مذهبی را به حاشیه کشیدند.

هدف این اقدامات شخصیت‌های ملی یا چهره‌هایی هستند که نزد ایرانیان از احترام شایانی برخوردارند. مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، علی لاریجانی رئیس مجلس، حسن روحانی رئیس جمهوری و حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی تولیت حرم امام خمینی(ره)، گاه یک بار و گاه چندین بار طعم تلخ خودسری‌ها را چشیده‌اند. اینها غیر از تعرض به مقام‌های ارشد سیاسی در روزهای غیرمناسبتی است.

خودسرها تنها به چهره‌های سیاسی بسنده نکردند. در مواردی، آنان با رویکردی سیاسی، چهره‌های مذهبی را نیز آماج اقدامات غیرقانونی خود قرار دادند. اخلال در سخنرانی خطبه‌های نمازجمعه یا تجمع مقابل بیوت مراجع، از جمله اقدامات خودسرها در قم بوده است. آنچه امروز از مرور این رویدادها می‌توان دریافت، این واقعیت است که خودسرها بر خلاف برخی ادعاها ، نه نیروهای مردمی خودجوش بلکه مستظهر به برخی حمایت های پشت پرده و سازماندهی شده هستند که با وجود محکومیت های کلامی همچنان به حاشیه سازی ادامه می دهند .

15 خرداد 1385: توهین به مرحوم هاشمی در قم

اگر برخورد فیزیکی با وزیران ارشاد و کشور دولت اصلاحات، در حاشیه نمازجمعه یکی از روزهای سال 77 را ندیده بگیریم، اخلال در سخنرانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در حرم مطهر حضرت معصومه(س) را می‌توان نقطه آغاز فاز جدید خودسری‌ها دانست. زین پس، تندروها چهره‌هایی را مورد هجمه قرار می‌دهند که پیش از آن، تصور چنین هجمه‌هایی غیرممکن بود. مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی 15 خرداد 1385 به قم رفته بود تا از زمینه‌های شکل‌گیری انقلاب اسلامی بگوید، اما جمعی اندک که برخی رسانه‌ها آن را سازماندهی شده توصیف کردند، با سردادن شعار و توهین، در سخنرانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام اخلال کردند.

در همان زمان مقام‌های قضایی استان اعلام کردند که اخلالگران دستگیر شدند، اما 7 سال بعد، برخی رسانه‌ها گزارش دادند که عامل اصلی این حادثه، در مراسم سخنرانی اسفندیار رحیم مشایی دیده شد.

14 خرداد 1389: سخنرانی ناتمام سیدحسن خمینی

«آقایان هنوز 20 سال از رحلت امام(ره) نگذشته است.» این واکنش حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی به عده محدودی بود که با شعارهای خاص، در سخنرانی نوه امام خمینی(ره) در سالروز ارتحال او اخلال کردند. سید حسن خمینی پس از سخنرانی طولانی و غیرمعمول احمدی‌نژاد پشت تریبون رفت، اما اندکی از سخنرانی او نگذشته بود که برخی با شعارهای «مرگ برمنافق» و «مرگ بر ضد ولایت فقیه» مانع ادامه سخنرانی او شدند. تلاش‌های سیدحسن خمینی برای آرام کردن این جمعیت اندک بی‌فایده بود، تا جایی که وی با گفتن اینکه «قطعاً در این صحن کسانی هستند که از گروه اندکی که شلوغ می‌کنند بیزارند» یا «شأن سالگرد مراسم امام(ره) چنین نیست که برخی چنین انجام می‌دهند» به سخنرانی خود پایان داد.

21 مرداد 1391: توهین به ناطق نوری در حرم امام رضا(ع)

21 مردادماه 1391، سخنرانی حجت‌الاسلام ناطق نوری در مراسم شب قدر حرم مطهر امام رضا(ع) به تشنج کشیده شد. مطابق گزارش برخی رسانه‌ها، وقتی ناطق نوری در بحث از عدالت اجتماعی از سیاست‌های اقتصادی دولت وقت انتقاد کرد، شعارهای «مرگ بر ضد ولایت فقیه» «خواص بی‌بصیرت نمی‌خواهیم» از سوی برخی جوانان حاضر در مراسم علیه او سر داده شد.
رسانه ها همچنین نوشتند که هنگام خروج ناطق از حرم در پایان سخنرانی، تعدادی از خودسرها به سمت او بطری آب معدنی پرتاب کردند. این اتفاق که در حضور صدها زائر و مجاور حرم صورت گرفت، در چنین شب و در چنین مکانی بی‌سابقه بود.

۲۲ بهمن 1391: پرتاب مُهر نماز به رئیس مجلس

علی لاریجانی، رئیس مجلس نهم، 22 بهمن 1391 به قم رفت تا به دعوت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی که ریاست آن را آیت‌الله جنتی برعهده دارد، برای راهپیمایان سخنرانی کند. اما اندکی پس از آغاز سخنان او، عده اندکی که بعدها، گزارش مجلس نشان داد از قبل سازماندهی شده بودند، علیه رئیس مجلس شعار دادند. اخلالگران وقتی دیدند تنها با سردادن شعار نمی‌توانند مانع سخنرانی او شوند، مهر نماز و کفش به سمت رئیس مجلس پرتاب کردند که در نهایت موجب شد لاریجانی به توصیه تیم حفاظت خود سخنرانی را ناتمام بگذارد. برخی تحلیلگران، این حادثه را با ماجرای یکشنبه سیاه مجلس مرتبط دانستند.

مجلس شورای اسلامی در گزارشی از «غائله» 22 بهمن قم، با تأکید بر اینکه «وقوع غائله همراه با سازماندهی بوده» مقصران و عوامل مختلف درگیر در آن، «در سطوح تولید ادبیات خشونت، ایجاد انگیزش و در سطح عملیاتی» را شناسایی کرد. مجلس همچنین در بخش «سابقه موضوع» گزارش خود، با اشاره به اینکه «سابقه اینگونه اقدامات متأسفانه در شهرستان قم وجود داشته و به کرات جریانات تند و افراطی خودسر با دریافت‌های شخصی یا محفلی حوادثی در قم یا مناطق دیگر را ایجاد نموده‌اند» به برخی از این اقدامات اشاره کرد: «حضور در نمازجمعه قم و دادن شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه در هنگام ایراد خطبه توسط حضرات آیات: امینی، جوادی آملی و استادی که باعث تکدر خاطر این عزیزان و وهن استادان حوزه علمیه قم شده است… غائله حضور در مراسم روز قدس استان قم و دادن شعار علیه دکتر لاریجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، غائله تجمع در مقابل بیت حضرت ‌آیت‌الله جوادی آملی و دادن شعار علیه ایشان و تعرض به ایشان، غائله تجمع مقابل دفتر حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی و دادن شعار علیه ایشان با مضامین: مرگ بر ضد ولایت فقیه و مرجع بی‌بصیرت.»

6 مهر 1392: توهین به رئیس جمهوری در مهرآباد

6 مهرماه 1392، 3 ماه بعد از انتخابات ریاست جمهوری بود که حجت‌الاسلام حسن روحانی از نخستین سفر خود به سازمان ملل متحد بازگشت. او در بازگشت از این سفر، نخستین خودسری‌ها در دوران ریاست جمهوری را تجربه کرد. روحانی که در این سفر به صورت تلفنی با رئیس جمهوری امریکا گفت‌و‌گو کرده بود، هنگام خروج از فرودگاه با جمع محدودی از خودسرها مواجه شد که با شعار «مرگ بر امریکا» از او استقبال کردند. هنگام عبور خودروی روحانی از میان آنان، یکی از مخالفان کفش خود را به سمت خودرو پرتاب کرد.

18 اسفند 93: حمله به مطهری در شیراز

علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس نهم، 18 اسفند 94 به شیراز رفت تا در جمع دانشجویان این شهر سخنرانی کند. اما لحظاتی پس از خروج تاکسی حامل او از فرودگاه، مهاجمان با چوب، آجر، گوجه و تخم مرغ به او حمله کردند.

شدت حمله به حدی بود که خسارت‌های جدی به خودرو وارد شد و شیشه‌های آن شکست و در نهایت راننده مجبور شد برای حفظ جان خود و مطهری، در کلانتری میدان گل شیراز که در نزدیکی فرودگاه قرار داد، پناه بگیرد. عاملان این حمله محاکمه و مجرم شناخته شدند. هرچند به باور مطهری، حکم نهایی برای آنان خفیف بود، اما این احکام نشان داد که این حمله مطابق ادعای برخی، خودجوش و مردمی نبوده، بلکه سازمان یافته بوده است. چنانکه اکنون پرونده آمران این حمله در دادسرای نظامی شیراز در جریان است.
منبع: روزنامه ایران

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید