خطیب‌زاده: تصمیم درباره تمدید توافق با آژانس امروز اعلام می‌شود

    کد خبر :813019
خطیب‌زاده

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه گفت و گوها درباره تمدید توافق ایران و آژانس در شورای عالی امنیت ملی انجام می‌شود،‌گفت: تصمیم درباره این موضوع نهایتا امروز -دوشنبه- اعلام خواهد شد.

سعید خطیب‌زاده پیش از ظهر امروز در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه که به شکل مجازی برگزار شد، با گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: روز دوشنبه هفته گذشته وزیر امور خارجه در نشست اضطراری وزرای امور خارجه سازمان همکاری کشورهای اسلامی مواضع ایران در خصوص تحولات سرزمین‌های اشغالی را مطرح و تاکید کرد که این جنایات باید به عنوان جنایت جنگی و اقدام علیه بشریت شناسایی شود و سازمان‌های بین‌المللی اقدام مسئولانه داشته باشد.

وی با اشاره به سفرهای ظریف به ایتالیا و واتیکان گفت: وزیر امور خارجه در این سفر با پاپ و مسئولان واتیکان و مقامات عالی ایتالیا دیدار کرد. ظریف روز چهارشنبه هم به ایرلند رفت و با وزیر خارجه و رئیس‌جمهور ایرلند رایزنی کرد و صحبت‌های خوبی درباره بازگشایی سفارت ایرلند در تهران صحبت شد.

این دیپلمات ارشد با بیان اینکه چهارشنبه هفته گذشته هیات‌های مذاکراتی به تهران برگشتند و رایزنی‌ها در وین این هفته ادامه می‌یابد، تصریح کرد: نمایندگان ویژه ایران در امور یمن و افغانستان با همتایان خود نیز رایزنی کردند. ظریف با جوسپ بورل نیز صحبت کرده و روز شنبه نیز سرکنسولگری ایران در حلب به شکل برخط برگزار شد.

ظریف به ارمنستان و جمهوری‌ آذربایجان سفر می‌کند

خطیب زاده ادامه داد: وزیر امور خارجه فردا هم به جمهوری آذربایجان و ارمنستان می‌رود.

وی درباره تمدید توافق ایران و آژانس خاطرنشان کرد: درباره تمدید توافق ایران و آژانس باید دو نکته گفته شود. گفت و گو درباره این موضوع در شورای عالی امنیت ملی انجام شده و در پروسه نهایی شدن است. با نهایی شدن، دبیرخانه یا سازمان انرژی اتمی خبر آن را اعلام می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه این توافق دسترسی فراپادامانی به آژانس را نمی‌دهد، ابراز داشت: یک تصمیم بین ایران و آژانس است که فیلم‌برداری‌ها در چارچوب پروتکل الحاقی انجام شود ولی دسترسی به بازرسان آژانس داده نشود. بعد از این هم دسترسی فراپادمانی به بازرسان داده نمی‌شود. تصمیم دراین باره نهایتا اعلام می‌شود.

خطیب‌زاده درباره احتمال توافق درباره احیای برجام و اظهارات دوگانه طرفهای ایرانی و غربی در این خصوص ابراز داشت: دو گانه‌ای وجود ندارد. کاملا روشن است که پیشرفت‌های قابل توجهی داشتیم و فکر می‌کنیم تفاهم در دسترس است. آنچه باقی مانده قابل توجه هستند. آنها باید مورد مداقه قرار گرفته و پیگیری شوند.

وی افزود: اگر تصمیم سیاسی در واشنگتن گرفته شود و از ادبیات و رفتار و منش دولت قبلی فاصله گرفته شود و از کمپین فشار حداکثری دور شوند، آنچه باقی مانده، می‌تواند به راحتی به نتیجه برسد. اگر این اتفاق رخ دهد، توافق با مداقه قابل تفاهم است ولی اگر آمریکا برای حفظ آن میراث شکست خورده به وین برگردد، آنچه باقی مانده، می‌تواند طولانی شود

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه ملاک ما متن برجام است، عنوان کرد: آنچه نوشته باید نعل به نعل اجرا شود و منافع ایران تامین شود. بعد از رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی‌ها ایران آماده متوقف کردن اقدام جبرانی خود است.

خطیب زاده خاطرنشان کرد: کسی فراموش نکند برجام به خاطر صبر راهبردی و اقدامات باتدبیر ایران زنده است و نه اقدامات آنها. آمریکا با تمام توان سعی کرد برجام از بین ببرد و اروپا با بی ‌عملی امکان انتفاع ایران از برجام را از بین برد. بنابراین طرف مقابل از این فرصت استفاده کند. این پنجره فرصت برای همیشه باز نخواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره توافق تهران و دوبلین برای بازگشایی سفارت ایرلند در ایران یادآور شد: درباره این موضوع هم در سفر ظریف به ایرلند و هم سفر وزیر خارجه ایرلند به تهران گفت‌وگو و توافق شده است. گفت‌وگوهای اجرایی آغاز شده است. دوستان در بخش اروپای وزارت خارجه باید با همتایان خود درباره اقدامات اجرایی باید به نقشه راه برسند. این تصمیم گرفته شده و باید اجرا شود.

دقت و مداقه در مذاکرات در اولویت است

وی در پاسخ به سوال دیگر ایرنا درباره مذاکرات وین عنوان کرد: درخصوص آنچه در وین اتفاق می‌افتد، با دقت و رعایت تمامی ابعاد اظهارنظر کردیم. تنها وقتی توافق خواهیم کرد که همه آنچه مدنظر ایران است و همه آنچه که باید توافق شود، درباره آنها توافق شود. ممکن است یک هفته، دو هفته و یک ماه طول بکشد. مداقه و دقت برای ما اولویت است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه اجازه فرسایشی شدن مذاکرات را هم نمی‌دهیم، گفت: اینکه روزانه به مقامات عالی نظام گزارش داده می‌شود هم به خاطر این است تا از مسائل آگاه باشند و هم اگر نظری دارند، مطرح کنند. بنابراین پاسخ اینکه آیا گفت‌وگوها قفل شده، خیر است و پیشرفت قابل توجی شده است.

خطیب زاده اضافه کرد: درباره تحریم‌های بخشی، اقتصادی و موضوعات اصلی توافق شده است. پرانتزها در متن رفع تحریم‌ها تا حد زیادی پاک شده و چند موضوع باقی مانده است.

وی با بیان اینکه درباره اقدامات هسته‌ای متن به توافقات خوبی رسیده است، اظهار کرد: دوستان سازمان انرژی هسته‌ای گفت‌وگوها را پیش بردند و بقیه موضوعات حل شده است. درباره ترتیبات اجرایی از جمله راستی‌آزمایی موضوعاتی باقی مانده ولی آنها هم پیشرفت خوبی داشته است.

توافق در وین نیازمند تصمیم سیاسی در واشنگتن است

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: توافق در وین نیازمند تصمیم سیاسی در واشنگتن است. آمریکا بجای استفاده از وقت و انرژی وین برای دفاع از میراث شکست خورده ترامپ مسیر را عوض کرده و به مسیر تعهدات خود در ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ برگردد. در این صورت مسیر پیشرو طولانی نخواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید