حمله تند عیسی کلانتری به محمود حجتی، به‌عنوان تیم رقیب

    کد خبر :43600

در آستانه تعیین وزیر جدید جهادکشاورزی، کشمکشهای دوقطبی جریانهای «کارگزاران ــ اصلاحات» در این وزارتخانه کار را به جایی رساند که طرفین مشکلات یکدیگر را رسانه‌ای کنند، در این میان حمله تند عیسی کلانتری به رانت‌خواری و فساد زیرمجموعه حجتی قابل توجه است.

به گزارش  خبرگزاری تسنیم، عیسی کلانتری تنها وزیر کشاورزی پس از انقلاب است که خودکفایی در تولید غذای کشور را صراحتاً ایده‌ای «مزخرف» می‌داند، ذهنیتی که از سوی هیچ‌یک از وزرای این حوزه ــ از عباسعلی زالی تا محمود حجتی ــ مورد پذیرش قرار نگرفت. (اینجا (+) را ببینید).

در آستانه مهره‌چینی و تعیین وزیر جهادکشاورزی دولت آینده، کشمکشهای دوگانه جریانهای «مشارکت ــ کارگزاران» کار را به آنجا رساند که روز شنبه سوم تیرماه 1396، کلانتری، به‌عنوان سرتیم کشاورزی کارگزاران، انتقادات تندی نسبت به محمود حجتی را در خبرگزاری ایسنا، منتشر و رسانه‌ای کند. او حتی به رانت و فساد تیمهای خاص زیرمجموعه حجتی در حوزه کشاورزی نیز حمله صریحی داشت و زیرمجموعه حجتی را ــ به‌عنوان سرتیم اصلاحات ــ از دم تیغ گذراند.

کلانتری در خلال صحبتهایش از «عباس کشاورز» ــ معاون امور زراعت حجتی، با گرایش کارگزاران ــ نیز به‌عنوان مدیری موفق تقدیر کرد. این مطلب به‌روشنی نشان از جدی بودن کشاورز به‌عنوان گزینه‌ کارگزاران برای تصدی مسئولیت وزارتخانه است. کلانتری از سوی دیگر تندترین انتقادها را نسبت به «مدیرانی که ذیل حجتی، در شرکتهای خصوصی تجارت می‌کنند» روا داشت، اما نگفت که چرا از عباس کشاورز، به‌عنوان فعال شناخته‌شده اتاق بازرگانی، تقدیر کرده است، به این ترتیب به نظر می‌رسد گزینه‌های طرفین، با ملاحظات تجاری انتخاب می‌شوند.

در این مصاحبه کلانتری حمله به خودکفایی داخلی در محصولات کشاورزی، به‌بهانه کمبود منابع آب، تکرار شده است.

کل شماره‌های پرونده «مزرعه پدری» در خبرگزاری تسنیم را اینجا (+) پی بگیرید.

*شاید هیچ‌وقت عیبی در آیت‌الله هاشمی ندیدم/ مراد من بود

کلانتری در ابتدا با بیان اینکه «نمی‌توانم قضاوت درستی درباره آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی داشته باشم، چرا که شخصاً ایشان را به‌عنوان مراد خودم می‌شناختم و شاید هیچ وقت عیبی در ایشان ندیدم» ادامه داد: همیشه نسبت به ایشان از ابتدای آشنایی‌ام غبطه می‌خوردم و آیت‌الله را به‌عنوان یک پیشوا می‌شناختم؛ بنابراین شاید قضاوت من نسبت به ایشان چندان صحیح نباشد اما آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به تمام معنا انسان بی‌نظیری بود که در دهه‌های ابتدایی انقلاب برخی نگذاشتند مردم او را بشناسند اما در سال‌های پایانی عمر ایشان شناخت خوبی از این شخصیت بزرگ پیدا کردند.

وی ادامه داد: هاشمی رفسنجانی شخصیتی به تمام معنا انقلابی، وطن‌پرست و مردم‌دار بود و به هیچ وجه حاضر نبود منافع ملی ایران را با چیز دیگری عوض کند به‌گونه‌ای که مشاهده کردید در زندانی شدن فرزندانش کوچک‌ترین شکایتی نکرد و اعلام کرد که اگر مصلحت کشور و انقلاب باشد، آن را به جان می‌خرد.

وی افزود: می‌توانم بگویم که در زمان ایشان مانند هاشمی رفسنجانی وجود نداشت و پس از او نیز بعید می‌دانم کسی مانند او برای ایران و انقلاب بیاید.

* حجتی موفق بوده، اما وزارتخانه چرا بزرگ شده است؟

مشاور در امور آب، کشاورزی و محیط زیست، در پاسخ به این که «آیا عیسی کلانتری وزیر جهاد کشاورزی دولت دوازدهم می‌شود؟» تأکید کرد: قطعاً این گونه نیست و من وزیر جهاد کشاورزی نخواهم شد.

وی با بیان اینکه «مهندس حجتی وزیر موفقی در دولت یازدهم بود، چرا که برخی از همکاران و مدیرانش را با ذکاوت و هوشیاری انتخاب کرد که می‌توان به عباس کشاورز برای معاونت زراعت اشاره کرد» ادامه داد: فعالیت و عملکرد این وزارتخانه در دولت یازدهم نسبت به دولت گذشته به هیچ وجه قابل مقایسه نیست و بسیار بهتر از آن بوده است؛ برخلاف گذشته عقل، منطق و خرد حاکم بر تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها بود و عملکرد وزیر و کابینه‌اش در این وزارتخانه نسبت به امکانات و محدودیت‌های موجود قابل قبول بوده است.

کلانتری در ادامه با انتقاد از بزرگ شدن وزارت جهادکشاورزی خاطرنشان کرد: انتقادی که هم‌اکنون وجود دارد این است که وزارت جهاد کشاورزی نسبت به گذشته بسیار بزرگتر شده و باید کوچک شود. اینکه در هر زمینه‌ای بخواهند دخالت کنند، درست نیست حتی تشکل‌های غیردولتی را نیز سعی کرده‌اند به‌گونه‌ای به دولت وابسته کنند.

وی متذکر شد: معنی ندارد که رؤسای برخی تشکلها و NGOها از سوی دولت یا ارگانهای وابسته به دولت مشخص و منصوب شوند.

* انتقاد از تولید داخل محصولات کشاورزی/ توسعه طرحهای آبیاری نوین کافی نیست، مصرف باید کمتر شود

دبیرکل خانه کشاورز بزرگترین محدودیت در بخش کشاورزی، را محدودیت دانست و گفت: صِرف توسعه طرحهای آبیاری نوین مانند آبیاری تحت فشار کافی نیست، بلکه باید مصرف آب را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: مسئولان ارشد کشور از مقام معظم رهبری تا رئیس‌جمهور باید در این زمینه سیاست‌های کلی کشور را تعیین کنند چرا که ایران دیگر با این میزان مصرف آب نمی‌تواند ادامه حیات بدهد و باید مصرف آب محدود شود.

کلانتری افزود: در این راستا باید بخش اعظم حق‌آبه‌هایی را که به مردم واگذار شده از آنها پس گرفت و بهای آن را نیز به آنها پرداخت کرد، اگر یارانه‌ای وجود داشته باشد، باید در راستای حفظ این منابع پایه حیاتی هزینه شود.

* دولت در مدیریت منابع آب، حل مشکل بحران آب و احیای منابع آبی موفق نبوده است

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در پاسخ به این سؤال که «به‌نظر شما دولت در زمینه مدیریت منابع آبی و حل مشکل بحران آب و احیای منابع آبی چه عملکردی داشته و منابع آبی آیا موفق بوده است؟» خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، نه. در دولت یازدهم در زمینه مدیریت منابع آبی حرفهای بسیاری زده شد اما اقدام عملی جدی صورت نگرفت.

وی با انتقاد از برنامه ششم، اعلام کرد: البته برنامه ششم توسعه خود قاتل منابع آبی خواهد بود چرا که اهدافی برای تولیدات کشاورزی تعیین کرده‌اند که هیچ کدام آنها قابل تحقق نیست و تنها کاری که می‌کند نابود کردن منابع آبی‌ است.

کلانتری ادامه داد: مسئله آب کشور شوخی‌بردار نیست و باید در زمینه های کاهش مصرف آب به‌ویژه آب‌های زیرزمینی با جدیت حرکت کرد به‌گونه‌ای که باید حق‌آبه‌های کشاورزان از آنها خریداری شده و مصرف نشود و دوم در زمینه بهره‌وری باید سرمایه گذاری مناسبی از طریق منابع داخلی و به‌ویژه منابع خارجی صورت گیرد.

* دریاچه ارومیه با این روند احیا نخواهد شد

وزیر اسبق کشاورزی درخصوص احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: در زمینه احیای دریاچه ارومیه برنامه‌ریزی مناسبی صورت گرفت که مدیون دانشگاه‌های مختلفی صنعتی شریف، تبریز، ارومیه، تربیت مدرس، تهران، صنعتی امیرکبیر و… هستیم که اگر سرمایه گذاری مورد نیاز صورت گیرد و طرح‌های برنامه‌ریزی شده اجرایی شود دریاچه ارومیه احیاء می‌شود، اما اگر سرمایه‌گذاری صورت نگیرد و درگیر تخصیص‌های بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور شویم دریاچه ارومیه ارومیه نخواهد شد.

وی با انتقاد از دیدگاه دولت اعلام کرد: دولت می‌تواند اعلام کند که قصد احیای دریاچه ارومیه را دارد یا خیر؛ اما نباید احیای این دریاچه را بازیچه سازمان برنامه و بودجه کرد، چرا که راه احیا مشخص است، جواب داده و دوران تثبیت را به‌خوبی پشت سر گذاشته، اما برنامه احیای دریاچه ارومیه نیاز به پول دارد و اگر آن را تخصیص دهند قابلیت احیاء وجود دارد و اگر نه نباید منتظر احیای دریاچه ارومیه باشیم.

کلانتری افزود: به هر قیمتی شده باید اعتبارات لازم را پرداخت کنند، در حالی که این کار در سال گذشته انجام نشد و ما را گرفتار درآمد و هزینه دولت کردند اما به‌طور قطع اگر این کار ادامه پیدا کند، دریاچه ارومیه احیا نخواهد شد یعنی اگر دریاچه ارومیه و احیای آن را مانند سال‌های گذشته به درآمدهای دولت وصل کنند و سازمان برنامه و بودجه کاری را که سال گذشته انجام داد در سال جاری و سال‌های آینده تکرار کند قطعاً دریاچه ارومیه احیا نخواهد شد.

* دولت با رانت و دزدی زیرمجموعه برخورد کند/ تجارت در شرکتهای وابسته کارکنان وزارتخانه

دبیرکل خانه کشاورز با بیان اینکه «دولت باید با این مسئله به‌صورت جدی مبارزه کند، چرا که رانت‌خواری یعنی دزدی و این یعنی بدون مناقصه پروژه‌ها را به افراد خاص واگذار کردن، بدون مزایده اموال دولتی به برخی اشخاص حقیقی و حقوقی خاص واگذارکردن» تصریح کرد: در این میان دولت و شخص رئیس جمهور به‌عنوان کسی که منتقد آستان قدس رضوی بود، که درست هم بود، باید با دستگاه‌های زیرمجموعه خود نیز برخورد کند. اگر دولت با برخی دستگاهها و ارگان‌های نظامی می‌خواهد برخورد کند باید با چنین دستگاه‌های اجرایی زیرمجموعه خودش نیز برخورد کند.

وی با اعلام اینکه «هر اتفاقی در صادرات و واردات محصولات کشاورزی رخ می‌دهد شرکتهای وابسته به پرسنل وزارت جهادکشاورزی در آن دخیل هستند»، تصریح کرد: به‌نظر شما گوشت و میوه را چه‌کسانی وارد و صادر می‌کنند؟ چه‌کسانی عوارض می‌گیرند؟ چه‌کسانی کود، سم و بذر کشاورزی تولید، وارد و توزیع می‌کنند؟ باید درهای رانت و دزدی را در این بخشها بست. چنین دکان‌بازارهایی باید تعطیل شود و تا این اتفاق نیفتد فساد از دستگاه‌های دولتی جمع نمی‌شود.

کلانتری ادامه داد: اگر حجتی هم بخواهد در این وزارتخانه بماند، خوب است، اما ایشان باید تغییر روش دهد و با این مشکلات و این نوع فسادهای نهادینه‌شده باید برخورد کند. گرچه این تشکلها حقوقی هستند اما منافع آن به جیب اعضایی می‌رود که خود از مدیران وزارت جهادکشاورزی هستند، چنین قوانینی باید اصلاح شود، قوانین بازدارنده توسعه و بهبود باید حذف شوند.

وی با اعلام اینکه «من به هیچ عنوان نمی‌آیم» خاطرنشان کرد: بخش خصوصی 99 درصد تولیدات کشاورزی را به‌عهده دارند اما در تصمیم‌گیری هیچ نقش و تأثیری ندارند، تشکلهایی نیز که در تصمیم‌گیری حضور دارند تشکل‌های دولت‌ساخته هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید