بلومبرگ:

حل اختلاف ایران و آمریکا برای احیای برجام شاید چند هفته طول بکشد

    کد خبر :935647
توافق هسته ای ایران و آمریکا

یک مقام مطلع به مذاکرات برای احیای برجام به بلومبرگ گفته است که ایالات متحده و ایران بر سر جزییات کلیدی توافق تازه اختلاف دارند و این امکان وجود دارد که برطرف کردن این اختلاف‌ها چندین هفته طول بکشد.

بلومبرگ بامداد امروز (شنبه) به نقل از برخی مقام های آگاه که همه آنها خواستند نامشان فاش نشود، گزارش داد که ایران و آمریکا همچنان بر سر جزییات کلیدی توافق احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با یکدیگر اختلاف نظر دارند و برای حل و فصل اختلافات دو طرف نیز ممکن است به چند هفته زمان نیاز باشد.

در حالی که با پاسخ واشنگتن و تهران به پیشنهاد «نهایی» اتحادیه اروپا که تحریم های علیه اقتصاد ایران از جمله صادرات نفت را کاهش می دهد، انتظارات برای پیشرفت قریب الوقوع در مذاکرات افزایش یافته، یک مقام بلندپایه اروپایی به بلومبرگ گفته که دو طرف هرگز تا به این اندازه به احیای توافقنامه سال 2015 میلادی میان ایران و قدرت های جهانی نزدیک نشده بودند؛ دیدگاهی که مشابه اظهارات یکی از مشاوران ارشد دولت «جو بایدن»، رئیس جمهوری آمریکا نیز می باشد.

به نوشته شفقنا؛ دو مقام دیگر آگاه از روند مذاکرات تاکید کردند که کشمکش بر سر تحقیقات ناظران بین المللی درباره فعالیت های هسته ای گذشته ایران و غرامت های اقتصادی مورد درخواست تهران در صورت خروج دوباره دولت آمریکا از توافق در آینده همانند کاری که «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری پیشین این کشور چهار سال پیش انجام داد، همچنان ادامه دارد.

بلومبرگ در ادامه گزارش خود همچنین از یک مقام اروپایی نقل کرد که حتی در صورت موافقت واشنگتن و تهران با احیای توافق هسته ای نیز، اجرای آن یک چالش خواهد بود و این بدان معنی است که بازگشت کامل ایران به بازارهای جهانی نفت چند ماه طول خواهد کشید.

 

 

 

 

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید