وقتی حقوق نجومی مدیران دانشگاه آزاد لای شعارهای قشنگ گم می شود/ گرایش سیاسی مدیران دانشگاه آزاد عوض شد، اما تمایل آنها به دریافت حقوق نجومی نه!

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ ۱۲:۱۳
    کد خبر :736434

پس از درگذشت مرحوم هاشمی رفسنجانی و انتصاب دکتر ولایتی از سوی مقام معظم رهبری به عنوان رئیس هیأت موسس دانشگاه آزاد، تغییرات گسترده ای در سطوح مدیریتی این دانشگاه رخ داد؛ تغییراتی که به لحاظ سیاسی نیز معنادار بود و اکثر مدیران جدید به سمت اصولگرایان میل داشتند، اما از قرار معلوم به لحاظ دریافت حقوق چندان تغییر محسوسی در این مجموعه رخ نداده است!

به گزارش «بازتاب»، مدیران جدید دانشگاه آزاد که با انتصاب فرهاد رهبر به عنوان رئیس جدید دانشگاه روی کار آمدند، عمدتاً در نقد تجمل گرایی و اشرافی گری در دوره قبل سخن گفتند و از حرکت در مسیری جدید مبتنی بر معنویت و خدمتگزاری به مردم و انقلاب دم زدند؛ روندی امید بخش که البته در ادامه با حواشی فراوانی رو به رو شد و آنچنان که باید و شاید تحقق نیافته است.

این حواشی را می توان از همان اختلافات ماه های ابتدایی که میان علی اکبر ولایتی و فرهاد رهبر ایجاد و در نهایت به برکناری فرهاد رهبر منجر شد، برداشت؛ مجموعه تحولاتی که اجازه نداد و نمی دهد تا مدیریت دانشگاه آزاد در یک روند با ثبات قرار گرفته و به اهداف و شعارهای آرمانی وعده داده شده رسیدگی کند.

از جمله این شعارها و سخن های جدید می توان به نقد مدیریت قبلی دانشگاه آزاد و اشرافی گری در این دانشگاه از سوی مجموعه مدیران جدید اشاره کرد که حالا اسناد و ادعاهایی در نقض آن رو نمایی و منتشر شده است.

در یکی از آخرین حواشی منتشر شده از مجموعه مدیریتی دانشگاه آزاد، فیش حقوقی یکی از مدیران این دانشگاه رسانه ای شده است که به زعم بسیاری نجومی و فراتر از تصور در مورد حقوق روتین مدیریتی کشور است.

بر اساس این خبر تصویر فیش حقوقی دکتر علی سروری که در حال حاضر به عنوان مشاور رئیس، رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی و هماهنگی استان ها فعالیت می کند در رسانه ها منتشر شده است که مستند به آن رقم حقوق دریافتی این مدیر به صورت ماهانه بیش از 21 میلیون تومان است.

 

در همین رابطه پیشتر تصویری ممهور به مهر دانشگاه شهید بهشتی پیرامون میزان دریافتی سالانه دکتر طهرانچی رئیس فعلی دانشگاه آزاد و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی منتشر شده بود که مستند به آن، رئیس فعلی دانشگاه آزاد ماهانه چیزی حدود 45 میلیون تومان حقوق خالص از این دو مجموعه (دانشگاه آزاد و دانشگاه شهید بهشتی) دریافت می کند.

این البته همه مستنداتی که ناظر بر دریافت حقوق نجومی در بین مدیران ارشد دانشگاه آزاد است، نیست و پایگاه خبری تحلیلی اطلاعات روز نیز نهم فروردین ماه سال جاری به نقل از محمدتقی موید رئیس دفتر هیئت موسس و امنا و سرپرست دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی، مکاتباتی را منتشر کرده بود که از پرداخت حقوق بالای 15 میلیون تومان و حتی 25 میلیون تومانی در این دانشگاه حکایت داشت؛ مستنداتی که به اجحاف در حق کارمندان، اساتید و دانشجویان، استخدام های رابطه ای، پرداخت حقوق های نجومی، برداشت بی ضابطه از صندوق پس انداز کارمندان و دانشجویان، پرداخت های حقوق و مزایا بعضا از روال عادی خارج، بکارگیری نیروهای انسانی سایر دستگاه‌ها در دانشگاه آزاد و… اشاره کرده بود.

انتشار این فیش حقوقی چند ماه پس از انتشار مکاتبات محمد تقی موید که گواهی بر استمرار روندهای پیشین در پرداخت حقوق و مزایای نجومی به مدیران ارشد دانشگاه آزاد است، از آن جهت اهمیت دارد که بدانیم یکی از نقدهای اصلی مدیران جدید و تیم های رسانه ای منتسب به ایشان به مدیران گذشته همین دریافت حقوق های نجومی بود.

به طور مثال در تاریخ 15 اسفند 1396 خبرنامه دانشجویان طی گزارشی ضمن بی سابقه بودن انتصاب مدیران انقلابی و ارزشی در بدنه دانشگاه آزاد از مقابله جدی تیم حاضر با مفسده های مالی و به صورت مشخص پرداخت حقوق نجومی به مدیران نوشت و در گزارشش با قید تصویر تعدادی از مدیران گذشته دانشگاه آزد از دریافت حقوق نجومی توسط ایشان در دوره مدیریتی قبل خبر داد.

در بخشی از این گزارش ضمن تمجید از تیم مدیریتی جدید آمده بود: چنین مجموعه مدیریتی منسجم و قدرتمندی به لحاظ علمی و اجرایی در تاریخ مدیریت دانشگاه های کشور از ۱۳۱۳ تا کنون که آغاز تاسیس دانشگاه در ایران است، تا کنون سابقه نداشته است.

همچنین در این گزارش افزوده شده بود: اولین مسئله ولایتی مواجهه با نجومی بگیرانی بود که تحت عنوان حقوق و مزایا در دانشگاه آزاد روی شهریه دانشجویان چنبره انداخته بودند. جدول زیر که به ضمیمه آن اسناد مالی پرداختی به رئیس و معاونین وقت دانشگاه است به خودی خود بیانگر آن است که چگونه فردی به خود اجازه می دهد در مسئولیتی که قرار می گیرد حتی از دریافتی رئیس جمهور به عنوان نفر اول مملکت برای خود حقوق و مزایای بیشتری تعیین کند‌.

به هر صورت شاید در نگاه اول دریافت حقوق 21 میلیون تومانی توسط مشاور رئیس دانشگاه آزاد که البته برخی مدعی هستند اصلاً دانشگاه آزدی هم نیست در شرایط اقتصادی کنونی چندان هم به نسبت دوران گذشته نجومی محسوب نشود، اما این مهم است که دریافت حقوق 21 میلیون تومانی و بیش از آن توسط مدیران کنونی دانشگاه آزاد با شعارهایی که ایشان می دهند، همخوانی ندارد.

نه تنها با شعارهای ایشان همخوانی ندارد، بلکه حتی با عرف حقوق مدیران دولتی در سال 1399 نیز چندان منطبق نیست. چرا که می دانیم به طور مثال و مطابق قانون حقوق نمایندگان مجلس (آن بخشی از حقوق که اختصاص به شخص نماینده دارد) کمتر از 12 میلیون تومان است.

بر اساس موارد ذکر شده و در مجموع می توان مدعی شد میان تحقق وعده ها از حرف تا عمل فاصله بسیاری است که حداقل در رابطه با دریافت حقوق، مدیران کنونی دانشگاه آزاد موفق به ترک عادت پیشینیان نشده اند.

در پایان خاطر نشان می شود، سایت خبری تحلیلی بازتاب این آمادگی را دارد تا در صورت تمایل فیش حقوقی دیگر مدیران ارشد دانشگاه آزاد را از جهت اطلاع و تنویر افکار عمومی منتشر کند.

 

2
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. مهریا شریفی گفت:
    موافقم ۴

    مفسدان اقتصادی را عزل کنید نه ارتقا رتبه

  2. رستم گفت:

    اونایی که به این مبلغ ایراد میگیرید سخت در اشتباهید .یک مکانیک پنجم ابتدایی ماهانه ۶۰میلیون تومان دستمزد کارش هست آنوقت شما به شخصی که مدرک دکتری دارد به حقوق ۳۷ایراد میگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید