حرکت بازار سرمایه بر روی مدار تعادل در سالجاری؛ امیدی به بازگشت روزهای طلایی بورس هست یا خیر؟

    کد خبر :897416
بازار سرمایه

«بازتاب»؛ زهره علامی- بررسی وضعیت بازار سرمایه در سال 1400 نشان می دهد که بورس فراز و نشیب بسیاری را در این سال سپری کرده است، براساس آمارهای منتشر شده در سال گذشته، شاخص بورس در فروردین ماه بیشترین روزهای نزولی را داشت و از سوی دیگر در تیرماه بیشترین روزهای صعودی را ثبت کرد.

بازار سرمایه در ماه‌های ابتدایی سال، روزهای منفی بیشتری داشت اما از ابتدای تابستان به بعد روزهای مثبت بورس بیشتر شدند، در تیر و مرداد تعداد روزهای مثبت بازار ، بیشتر بود اما در شهریور روزهای نزولی افزایش یافت.

در دو ماه نخست پاییز هم روزهای صعودی بازار بیشتر از روزهای نزولی بود اما پس از آن در آذر و دی تعداد روزهای قرمز از روزهای سبز پیشی گرفتند، نکته جالب اینجاست که در بهمن ماه تعداد روزهای مثبت و منفی برابر شد اما در اسفند دوباره روزهای مثبت بیشتر شدند.

همچنین گزارش های رسمی نشان می دهند که بیشترین خروج پول حقیقی از بورس طی سال 1400، مربوط به روز هشتم شهریورماه می شود، در این روز هزار و 980 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سرمایه خارج شد.

در این میان فردین آقابزرگی، کارشناس و تحلیلگر اقتصادی درباره وضعیت بازار سرمایه طی سال گذشته به بازتاب می گوید: به دلیل فراز و نشیب های بسیاری که در سال 99 داشتیم، بورس در سال گذشته با حس بی اعتمادی و افزایش تردیدهای سرمایه گذاران همراه بود.

آقابزرگی می افزاید: اغلب گمانه زنی ها و تحلیل ها در بازار سرمایه با حداکثر احتیاط و در نظر گرفتن جنبه های منفی در ارزیابی قیمت سهام شرکت ها و صنایع به کار گرفته می شد.

او ادامه می دهد: حتی درباره شرکت هایی هم که گزارش عملکرد شش ماهه و 9 ماهه بهتری نسبت به دوره های قبل داشتند باز هم شاهد کاهش قیمت به جای افزایش بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح می کند: شاخص بازار سرمایه در پایان سال نسبت به ابتدای سال تنها نزدیک به 2.5 درصد بهبود یافت، بورس هم با نوسانات رو به کاهش نرخ ارز و همچنین پیش بینی لایحه بودجه ای که بخش عمده ای از آن به آثار تورمی حذف ارز 4200 تومانی باز می گردد، همراه شد.

بازار سرمایه در سالجاری

فارغ از روزهای صعودی و نزولی بازار سرمایه در سال گذشته این سوال مطرح است که بورس در سالجاری چه شرایطی خواهد داشت، به گفته آقابزرگی، بازار سرمایه در سال 1401 تحت تاثیر گزینه ها و احتمال های مربوط به مذاکرات وین است و اگر گفت و گو به نتیجه برسد ممکن است که گشایش هایی در وضعیت اقتصادی کشور و البته بورس رخ دهد.

این تحلیلگر بازار سرمایه بیان می کند: البته پیش بینی می شود حتی در صورت نتیجه بخش بودن مذاکرات، بازار سرمایه واکنش مشابه برجام به این موضوع داشته باشد یعنی تا زمان رونمایی از نتیجه مذاکرات، با توجه به اینکه هر فعل و انفعالی نقش خود را ایفا کرده است، بورس پس از اعلام نتیجه حالت خنثی پیدا می کند و بعد از آن آثار مشهودی در حوزه تاثیرپذیری ناشی از توافق یا عدم توافق شاهد نخواهیم بود چون پیش از این اثر آن را در بازار شاهد بودیم.

آقابزرگی اظهارمی کند: یک گزینه دیگر به نتیجه نرسیدن مذاکرات و بلاتکلیفی در تعیین و تکلیف توافقات است، در این میان با توجه به اینکه طی ماه های گذشته بارها اظهاراتی از مسوولان درباره نتیجه بخشی مذاکرات، شنیده ایم به مرور زمان، حساسیت بازار سرمایه نسبت به این موضوع کاهش یافته است.

او همچنین اضافه می کند: علاوه بر نتیجه مذاکرات وین، براساس آمار منتشر شده از سوی دولت شاهد رشد اقتصادی 5.2 درصدی در شش ماهه گذشته بودیم، بنابراین پیش بینی می شود که مجموعه این عوامل موجب شود که در سالجاری بازار سرمایه برروی مدار تعادلی و با ثبات حرکت کند.

این کارشناس بازار سرمایه می گوید: درواقع حرکت بر مسیر تعادلی بازار سرمایه به دلیل کنترل نرخ بهره بانکی، مهار نسبی استقراض دولت از نظام بانکی و بانک مرکزی، کاهش انتشار اوراق بدهی از سوی دولت در کنار افزایش ارزش کامودیتی( کالایی که قابلیت معامله با کالاهای مشابه را دارد) و همچنین رشد قیمت نفت به دلیل جنگ روسیه و اوکراین، موجب جبران عقب ماندگی بازارسرمایه نسبت به سایر بازارها از جمله مسکن، طلا و … در سال گذشته می شود.

او ادامه می دهد: انتظار می رود که بخشی از عقب ماندگی بازار سرمایه در سال گذشته در سالجاری جبران شود و حتی بیش از سایر حوزه های اقتصادی، بورس بازدهی داشته باشد اما این به معنای افزایش شدید یا جهش نیست.

در کل براساس پیش بینی ها و اظهارات کارشناسان اقتصادی درباره وضعیت بازار سرمایه، به نظر می رسد که در سال 1401، بازار سهام روزهای بهتری را نسبت به سال 1400 سپری کند اگر چه این به معنای جهش چشمگیر در شاخص نیست اما در کل شرایط نسبت به سال گذشته بهبود می یابد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید