جنجال در ایران بر سر افشای نحوه ی دور زدن تحریم های نفتی / اقدامی علیه دولت روحانی به قیمت ضربه به منافع ملی؟

    کد خبر :568793

العربی الجدید نوشت: طی اقدامی که خطرناک خوانده شد، شبکه سه تلویزیون رسمی ایران برای اولین بار تصاویری را پخش کرد که یکی از راههای دور زدن تحریمهای آمریکا در مورد فروش نفت را نشان می داد و این مساله باعث ایجاد سر و صدای زیادی شد که معترضان آن را مخالف منافع امنیت ملی ایران دانستند.

در ادامه این مطلب آمده است: در این تصاویر، نفت کش سارینا حامل یک میلیون بشکه نفت خام ایران بود که در بندر جینزوهی چین لنگر می اندازد؛ در حالی که بوضوح راهی که این نفت کش از سواحل ایران پیمود تا به سواحل چین برسد در این تصاویر نشان داده شد.

با اینکه ایران متعهد شده است از راههایی که آمریکا آن را غیر قانونی می داند، تحریمها را دور بزند، مسئولان ایرانی بارها تاکید کرده اند که در این باره لازم است سیاست پیچیده ای اتخاذ شود، تا امریکایی ها مانعی سر راه آن ایجاد نکنند.

به دنبال پخش این برنامه تلویزیونی، انتقادات شدیدی متوجه صدا و سیمای ایران شد و برخی آن را متهم به انتشار اطلاعاتی کردند که به امنیت ملی آسیب می رساند. اما شبکه سه در بیانیه ای با رد این اتهام مدعی شد اطلاعات مذکور پیش از این در سایت روزنامه فاینشنال تایمز آمریکا منتشر شده است.

با این حال، تحلیلگران ایرانی بر این عقیده اند که توجیه این شبکه درست نیست؛ چرا که نباید به آنچه رسانه های دشمن منتشر می کنند، بدون هیچ تحقیقی، بی آنکه صدق و کذب آن را بدانند، تکیه کنند؛ بویژه آنکه پخش دوباره این اطلاعات می تواند به نفع آمریکایی ها باشد و از این مساله بعنوان بهانه ای برای تشدید تحریمها استفاده کنند.

به گزارش انتخاب ،در همین رابطه، بیژن زنگنه، وزیر نفت تاکید کرد که این برنامه تمام تلاش وزارت نفت را بی اثر می کند و بازپخش گزارشهای رسانه های غربی، کاری ناشایست است.

در این میان، یکی از اعضای فراکسیون امید در مجلس ایران، ضمن تاکید بر ضرورت بررسی برنامه های صدا و سیما از سوی هیئت نظارت، خواستار تحقیق در این باره شد. این در حالی است که محمد کاظمی، رئیس کمیسیون مسائل قانونی و قضایی در مجلس ایران، تلویزیون این کشور را متهم به عمل برخلاف منافع ملی کرده و در مورد اینکه پخش برنامه با قصد و نیت قبلی نبوده باشد، اظهار امیدواری نمود. علاوه بر اینکه تاکید کرد اینگونه برنامه ها ضررهای جبران ناپذیری به کشور وارد می کند.

در شبکه های اجتماعی نیز بازتاب این موضوع متفاوت بود؛ برخی آن را یک موضوع عادی می دانستند و بعضی دیگر معتقد بودند که پخش این برنامه در چارچوب یک نقشه از پیش تعیین شده، برای اشاره به شکست دولت روحانی در دور زدن تحریمهای آمریکا بوده است.

2
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. sasan گفت:

    جناب خدمتتان عرض کنم تمام این اخبار پوچ است چرا که اگر قرار باشد نفتی در
    تحریم فروش یا به کشوری صادر شود جهان امروز جهان تکنولژی از یک طرف
    و عوآمل نفوذی در طرف دیگر که میتوانند براحتی مو را از ماست بیرون بکشند
    اروپا و مخصوصا ترامپ و گروه آنها اینرا میدانند و دیدیم که کشتی بزرگی حامل
    نفت مجانی به سوریه را چگونه گرفتند که حکومت آسلآمی اصلا فکرش را نمیکرد
    بنابراین همه چیز زیر کنترل نفوذیها و تکنولژی است و ترامپ و گروه او به این نوع
    نمایشها تره خورد نمیکنند انها تا اینجا عمل کرده اند مانند جبل الطارق …..

  2. حسین سنجری گفت:

    اصلا نیازی به لو دادن هیچ مرجعی وجود ندارد. خود برخی از دولتی ها قبلا تمامی اطلاعات مربوطه را لو داده اند. فهرست تمامی شرکت هایی که به نوعی تحریم ها را دور می زنند از طرف یکی از مدیران وزارت امور خارجه به امریکایی ها رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید