جدیدترین اخبار کرونا در ایران/ خودنمایی “دلتا” هفته آینده

    کد خبر :827777

افزایش روند مراجعه‌ بیماران به مراکز درمانی سراسر کشور باعث شده تا دوباره ستاد ترخیص در مراکز درمانی برای مدیریت شرایط تشکیل شود و براساس آمار تقریباً هر ساعت ۷.۶ نفر براثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهند.

با شدت گرفتن روند مراجعه بیماران به مراکز درمانی ظاهرا مسئولان وزارت بهداشت برای ایجاد فضای کافی برای ارایه خدمت به این بیماران دوباره ستاد ترخیص بیماران را مثل پیک قبلی تشکیل داده‌اند که این روند به گفته کارشناسان اگرچه به‌ظاهر امکان ارایه خدمت را بهبود می‌بخشد اما واقعیت امر اینجاست که دوباره نرخ ابتلا به دلیل احتمال بی‌توجهی افراد به اهمیت قرنطینه بالا خواهد رفت.

در این زمینه کارشناسان با اشاره به اظهار نظر مقامات مسئول نسبت به بی‌توجهی بیمارانی که قرار بود طی پیک چهارم در منزل دوران نقاهت خود را بگذرانند، تاکید دارند: خود مسئولان اعلام کردند نزدیک به 40 هزار نفر شرط قرنطینه را نادیده گرفته و در جامعه تردد داشته‌اند که اگر دوباره این اتفاق با توجه به فعالیت دلتا در سراسر ایران تکرار شود قطعا مشکلاتی بسیار بیشتر از قبل تجربه می‌کنیم.

این گروه با اشاره به افزایش تعداد بیماران در پیک پنجم به گواه آمارهای رسمی معتقدند اجرای چنین تصمیمی به معنای رها کردن هزاران بمب بیولوژیکی ساعتی در جامعه است که قطعا تبعات بسیار نگران کننده‌ای در هفته‌های آتی برای کشور به ارمغان می‌آورد و بهتر است از همین امروز با اجرای سیاستی متفاوت راهکارهای دیگری اجرایی کنیم.

در این زمینه علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران روز گذشته رسماً اعلام کرد: افزایش تعداد بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی باعث شده دوباره ستادهای ترخیص تشکیل شده باشد و با فعال شدن این ستاد تنها در استان تهران 1076 بیمار تاکنون ترخیص شده‌اند.

زالی همچنین در ادامه با اشاره به شرایط استان تهران اظهار داشت: تا ظهر روز چهارشنبه 6692 بیمار بستری در سراسر استان ثبت شده که از این تعداد 1752 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه هستند اما نکته قابل تامل اینجاست که تنها در 24 ساعت یعنی از روز سه شنبه 22 تیرماه تا چهارشنبه روند قابل توجه رشد تعداد مراجعه کنندگان به مراکز درمانی استان جهشی قابل توجه داشته است.

وی گفت: در این دوره 1100 بیمار به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند که از این تعداد 280 مورد به دلیل وخامت شرایط بالینی مستقیم به بخش مراقبت‌های ویژه اعزام شده‌اند و این موضوع می‌تواند نشانه‌ای از شرایط هفته‌های آینده استان تهران باشد.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران تاکید مجدد به موضوع افزایش تعداد مراجعه به مراکز درمانی گفت : عدد مولد پایه کرونا در تهران نزدیک 1.2 است و تقریبا در 14 روز آینده بعید است که تغییری در آن حاصل شود.

رکوردهای تازه در هفته‌ آینده

لزوم برخورد قاطع با متخلفان در زمینه بی‌توجهی به‌محدودیت‌ها

 

استان هرمزگان

شرایط کرونایی هرمزگان فوق بحرانی است و رکوردهای مختلف این بیماری منحوس در استان روزانه جابجا می‌شوند.

یکی از مواردی که همچنان موجب نگرانی است عدم تناسب میان بستری بیماران و ترخیص بیماران بهبود یافته است، به نحوی که روزانه تعداد کمتری بیمار به نسبت بیماران بستری شده ترخیص می‌شوند و همین امر موجب شده این استان با کمبود شدید تخت بیمارستانی مواجه شود.

همین امر نیز موجب شد هرمزگان درخواست برپایی بیمارستان صحرایی توسط نیروهای مسلح را مطرح کند که خوشبختانه این امر انجام شد و سپاه یک بیمارستان صحرایی مجهز و با امکانات کامل با ظرفیت پذیرش 50 بیمار کرونایی برپا کرد.

در همین زمینه دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: تعداد نمونه گیری از ابتدای اپیدمی تاکنون جمعا 350916 بوده که روزانه بالغ بر 2 هزار است از افراد مشکوک گرفته می‌شود تا با بیماریابی حداکثری بتوانیم زنجیره انتقال را قطع کنیم.

وی افزود: شمار افراد بستری در این استان در حال افزایش قابل توجهی است، روز گذشته 218 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های هرمزگان بستری شدند تا شمار بیماران بستری به رقم 862 نفر برسد که بیشترین میزان تاکنون بوده است.

نوروزیان گفت: از این تعداد 107 بیمار در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبت ویژه پزشکی قرار دارند و وضعیت 15 بیمار نیز وخیم گزارش شده است.

وی تصریح کرد: تعداد افراد بیمار قرنطینه در منزل نیز رشد قابل توجهی دارد و در حال حاضر بالغ بر 10 هزار 700 بیمار در منازل خود تحت مراقبت قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: متاسفانه در شبانه روز گذشته کرونا جان 6 بیمار دیگر شامل 2 خانم و 4 آقا در محدوده سنی 43 الی 93 سال از شهرستان‌های بندرعباس (دو نفر) و پارسیان، حاجی آباد، قشم و میناب را گرفت و مجموع جان باختگان به 1532 نفر رسید.

استان بوشهر

سعید کشمیری با اشاره به وضعیت رنگ‌بندی شهرستان‌های 10 گانه استان بوشهر اظهار داشت: شهرستان بوشهر از نارنجی به وضعیت قرمز کرونایی تبدیل شد و دیلم از قرمز به شرایط نارنجی در آمد.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر با بیان اینکه 80 درصد شهرستان‌های استان در وضعیت قرمز قرار دارد گفت: این وضعیت نشان دهنده افزایش مبتلایان، بستری‌ها و فوتی‌های است و در آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌های بوشهر، گناوه، تنگستان، عسلویه، کنگان، جم، دشتستان و دشتی قرمز و بنادر دیر و دیلم هم در شرایط نارنجی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از افزایش بستری‌ها در بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر خبر داد و تصریح کرد: اکنون تعداد بیماران بستری به 500 نفر نزدیک و بیش از 95 درصد تخت‌های بخش کرونایی استان اشغال شده است.

وی از بستری 127 نفر در یک روز گذشته در بخش کرونایی مراکز درمانی استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: روز گذشته 127 بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شدند که از این تعداد، ابتلای 69 مورد به کرونا مثبت، قطعی است.

وی با اشاره به اینکه اکنون 44 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند افزود: از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، 11 نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

کشمیری به 5 مورد فوتی ناشی از ابتلا به کرونا خبر داد و خاطر نشان کرد: روز گذشته یک آقا و 4 خانم به سبب ابتلا به کرونا فوت کردند و اکنون تعداد جان‌باختگان به سبب ابتلا به این بیماری به یک‌هزار و 316 نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: خوشبختانه در شبانه‌روز گذشته 106 بیمار نیز با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند، که از این تعداد 78 نفر از آنها مثبت قطعی بوده‌اند

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر با اشاره به شدت گرفتن تزریق واکسن کرونا گفت: تاکنون بیش از 90 هزار واکسن کرونا به گروه‌های سنی مختلف و افراد آسیب‌پذیر تزریق شده است و این روند ادامه دارد.

وی از ثبت‌نام واکسیناسیون افراد 60 سال به بالا خبر داد و بیان کرد: سامانه ثبت‌نام افراد متولد 1340 و قبل آن برای واکسیناسیون کرونا بازگشایی شده و این افراد در حال دریافت واکسن هستند.

کشمیری از مردم خواست در این شرایط بحرانی از تجمع و مهمانی پرهیز کنند و جز برای امور ضروری از خانه خارج نشوند.

استان فارس

شمار شهرهای قرمز در سراسر کشور رو به افزایش است و خبر از یک بحران سراسری را می‌دهد، استان فارس نیز استثنا نیست و شرایط رو به سمت بحرانی شدن است به ویژه اینکه سویه هندی ویروس در این استان و به ویژه شهرستان‌های جنوبی روندی صعودی دارد.

بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده شهرستان‌های داراب، زرین دشت، جهرم، لارستان، اوز، گراش، خنج، لامرد، خفر، کوار، شیراز، زرقان و ممسنی در شمار نقاط قرمز یا پرخطر قرار دارند و شهرستان‌های فراشبند، سروستان، خرامه، خرمبید، بیضا، و سپیدا در ردیف شهرستان‌های زرد یا کم خطر هستند، مابقی شهرستان‌های استان فارس در وضعیت با خطر متوسط قرار دارند.

آمارهای ابتلا، بستری و جان باختن بیماران کرونا در استان فارس روز به روز افزایش می‌یابد و همین مسئله سبب نگرانی و هشدار متولیان بهداشت و درمان استان فارس شده است.

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون یک میلیون و 10 هزار و 387 تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده 291 هزار و 250 بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون 119 هزار و 197 مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد 19 هزار و 955 بیمار مثبت و در مجموع از ابتدا تاکنون، 311 هزار و 205 بیمار مبتلا به کووید 19 در استان فارس شناسایی شده است.

هم اکنون در بیمارستان‌های استان هزار و 945 نفر بستری هستند که نسبت به روزهای گذشته آمار چشمگیری داشته است و از این تعداد، 207 بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

با اعلام جان باختن 12 هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید 19 از ابتدای شیوع بیماری به چهار هزار و 928 نفر رسیده است.

آمار جانباختگان ناشی از این بیماری در شهرهای فارس به تفکیک از ابتدای شیوع تاکنون دو هزار و 286 مورد مربوط به شیراز؛ 327 مورد مرودشت؛ 272 مورد کازرون؛ 131 مورد داراب؛ 120 مورد آباده؛ 103 مورد ممسنی؛ 74 مورد اقلید؛ 71 مورد استهبان؛ 70 مورد نی ریز؛ 69 مورد لامرد؛ فیروزآباد و کوار هر کدام 61 مورد؛ 50 مورد سپیدان؛ 43 مورد قیروکارزین؛ 42 مورد خرامه؛ 41 مورد زرقان؛ 40 مورد کوهچنار؛ 37 مورد خرمبید؛ 35 مورد رستم؛ 33 مورد ارسنجان؛ 32 مورد زرین دشت؛ 30 مورد بوانات؛ 29 مورد سروستان؛ 28 مورد بیضا؛ 26 مورد مهر؛ 25 مورد پاسارگاد؛ 10 مورد فراشبند؛ هشت مورد بختگان و دو مورد سرچهان بوده است.

استان همدان

محمد طاهری، اظهار داشت: با شناسایی 234 بیمار جدید مبتلا به کرونا در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به 18 هزار و 836 و بیماران سرپایی مثبت به 46 هزار و 865 نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه در روز گذشته یک بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست داده است، تاکنون تعداد فوتی‌های بیماری در استان به 2 هزار و 291 مورد رسیده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز اظهار داشت: شمار بیماران کرونایی بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در بیمارستان‌های اسدآباد 842 ، بهار یک هزار و 2 ، تویسرکان یک هزار و 39، رزن 796، درگزین 293، فامنین 322 و کبودرآهنگ یک هزار و 50 نفر است.

طاهری افزود: تاکنون سه هزار و 451 نفر در ملایر، 2 هزار و 361 نفر در نهاوند و هفت هزار و 238 نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده‌اند.

استان ایلام

محمد کریمیان، با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام، اظهار کرد: تاکنون تعداد 41 هزار و 371 نفر بیمار مبتلا به کرونا در کل استان بستری شده‌اند.

وی با بیان آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا طی 24 ساعت گذشته، افزود: در این بازه زمانی 109 مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه در حال حاضر 121 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام بستری هستند، تصریح کرد: در 24 ساعت اخیر 46 بیمار جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند و تاکنون کل آمار بهبود یافته‌ها 39 هزار و 746 نفر بوده است.

کریمیان گفت: در 24 ساعت گذشته مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان گزارش نشده است و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تاکنون 810 نفر بوده است. ‌

استان قزوین

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره تغییر وضعیت و رنگ‌بندی کرونایی استان اظهار داشت: با توجه به افزایش چشمگیر میزان ابتلا و بستری در چند روز اخیر رنگ کرونایی 4 شهرستان قزوین، البرز، تاکستان و بویین‌زهرا قرمز شده است و از ابتدای امروز باید شدیدترین محدودیت‌های کرونایی در این 4 شهرستان بزرگ استان اعمال شود.

پیمان نامدار اضافه کرد: البته عمق فاجعه زمانی مشخص می‌شود که بدانیم 92 درصد جمعیت استان قزوین در این 4 شهرستان زندگی می‌کنند و با توجه به مراودات درون استان به نظر می‌رسد 2 شهرستان کوچک‌تر آبیک و آوج هم به زودی قرمز خواهند شد. بنابراین از امروز استان قزوین رسماً وارد پیک پنجم کرونا شده که این پیک هم توسط ویروس کرونای سویه دلتا (هندی) رقم خورده است.

وی از شناسایی 268 مبتلای کرونایی جدید در 24 ساعت گذشته خبر داد و گفت: همچنین در شبانه‌روز اخیر 17 بیمار کرونایی بدحال زیر دستگاه کمک‌تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه داشتیم و طی همین مدت 3 بیمار کرونایی ما به خاطر شدت علائم تنفسی جان خود را از دست دادند؛ در حالی که روز قبل میزان مرگ‌ومیر کرونایی ما صفر شده بود.

نامدار ادامه داد: همچنین در 24 ساعت اخیر 81 بستری کرونایی جدید داشتیم که در نهایت سبب شد مجموع کل بستری‌های فعلی کرونایی ما به 340 نفر برسد که 58 درصد بیشتر از مدت مشابه در 2 هفته قبل است. البته در شبانه‌روز اخیر 60 بیمار کرونایی را با علائم قطعی بهبود از بیمارستان‌های استان قزوین مرخص کردیم که یک نفر بیشتر از روز گذشته بود.

وی یادآور شد: تنها چاره ما برای مدیریت بیماری کرونا با سوش دلتا مراعات پروتکل‌های بهداشتی است و علت پایین ماندن آمار مرگ‌ومیر کرونایی در شرایط حاضر هم فقط واکسیناسیون گروه‌های حساس و افراد سالمند است.

استان کرمان

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌‌پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا بیان کرد: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 876 مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد 438 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: 66 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 221 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 60 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 91 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری 199 بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید 19، تاکنون به 25 هزار و 642 مورد رسیده است.

وی به فوت 14 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 3 هزار و 256 نفر رسیده است.

شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونال در استان کرمان 149 هزار و 612 مورد و آمار واکسن تزریق شده نوبت دوم را 71 هزار و 880 مورد عنوان کرد و گفت: واکسن ایرانی کوو برکت در سطح مراکز توزیع شده و دانشگاه های مختلف در سطح استان، این دوز واکسن را دریافت کرده‌اند که به تدریج برای گروه‌های هدفی که دانشگاه های علوم پزشکی تعریف کرده‌اند تزریق خواهد شد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه ما در دانشگاه علوم پزشکی کرمان هزار و 400 دوز واکسن ایرانی کوو برکت تحویل گرفته ایم، عنوان کرد: جامعه هدف این واکسن در دانشگاه علوم پزشکی کرمان شامل جانبازان، سالمندان اتباع که ساکن مهمانشهر هستند و به عنوان مکان‌ها بسته محسوب می‌شوند و تعدادی نیز برای پرسنلی که تاکنون تزریق واکسن را انجام نداده‌اند و تمایل داشتند که از واکسن ایرانی استفاده کنند، خواهد بود.

استان گلستان

بالاخره کرونای دلتا هم به گلستان رسید و با توجه به تنوع قومی و جمعیتی در گلستان، شیوع گسترده کرونا به یک نگرانی جدی در استان تبدیل شده است.

جمعیت بسیاری از مردم این استان در مناطق محروم، حاشیه شهرها و روستاها سکونت دارند، دسترسی بخشی قابل توجهی از مردم به امکانات و خدمات بهداشتی و حتی آب شرب سالم محدود است و همین امر می‌تواند خسارت‌های کرونا را افزایش دهد.

وزارت بهداشت برای تعداد محدودی از استان‌ها از جمله سیستان و بلوچستان، خوزستان و غیره واکسیناسیون افراد بالای 50 سال را در دستور کار قرار داده و به نظر می‌رسد با توجه به بافت جمعیتی، محرومیت‌ها، پایین بودن شاخص‌های بهداشتی در بخش‌هایی از استان لازم است که این کار در استان گلستان هم انجام شود و مسئولان باید پیگیر این موضوع باشند.

اما کرونا در گلستان رکورد جدیدی در تعداد بیماران بستری به ثبت رساند. در اوج پیک چهارم کرونا تعداد بیماران بستری حدود 700 بیمار بود که اکنون در روزهای نخست شیوع موج پنجم این تعداد به حدود 800 نفر رسیده است.

طبق آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی گلستان 794 نفر در مراکز درمانی استان بستری هستند که از این تعداد 112 نفر در بخش آی سی یو بستری شده‌اند و 32 نفر از آن‌ها با کمک دستگاه تنفس می‌کنند.

براساس آخرین رنگ بندی اعلام شده همه شهرهای استان گلستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و فقط شهرستان گمیشان در وضعیت نارنجی است.

با توجه به شیوع گسترده بیماری و افزایش آمار بستری شدگان، محدودیت‌ها نیز در استان تشدید شده است. روز گذشته جلسه اضطراری ستاد مقابله با کرونا در استان برگزار شد و همه تفرجگاه‌های استان در روزهای پنج شنبه و جمعه مسدود و فعالیت بازارچه‌های محلی، رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی نیز ممنوع شده است. ورود خودروهای غیربومی نیز به استان ممنوع بوده و پلیس راه در مبادی استان، نظارت‌های خود را تشدید کرده است.

کاشان

ویروس کرونا در منطقه کاشان همچنان جولان می‌دهد به نحوی که به نظر می‌رسد بر اساس آمار و ارقام منطقه کاشان از نظر وضعیت کرونایی کاشان مجددا وضعیت قرمز شده و احتمال ورود به پیک پنجم کرونا وجود دارد و افزایش بیماران بستری و مبتلایان به کرونا گواه این مطلب است.

مهدی دلاوری، با بیان اینکه طی 24 ساعت گذشته 40 بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری شدند، اظهار داشت: از این تعداد 34 بیمار در بیمارستان شهید بهشتی کاشان بستری شده و شش بیمار نیز در بیمارستان سیدالشهداء شهرستان آران و بیدگل بستری شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه بیماران بستری شده در کاشان حداقل 26 و حداکثر 78 سال سن دارند، افزود: در شهرستان آران و بیدگل نیز حداقل سن بیمار 32 و حداکثر 85 ساله به عنوان بیمار حاد تنفسی بستری شدند.

دلاوری با بیان اینکه تاکنون 235 بیمار حاد تنفسی در دو مرکز درمانی شهید بهشتی کاشان و سیدالشهداء آران و بیدگل بستری هستند، ابراز داشت: از این تعداد 204 بیمار در شهرستان کاشان و 31 بیمار نیز در شهرستان آران و بیدگل بستری شدند.

وی از بستری 36 بیمار حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه در دو مرکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: طی 24 ساعت گذشته متاسفانه سه بیمار آقا 67، 89 و 90 ساله در شهرستان کاشان بر اثر کرونا جان خود را از دست داده است.

دلاوری با بیان اینکه تعداد موارد مثبت جدید کرونا طی 24 ساعت گذشته در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به 156 مورد می‌رسد، تصریح کرد: تعداد مراجعان به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی 24 ساعت گذشته تعداد 463 بیمار به کلینیک حاد تنفسی مراجعه کرده و تاکنون یک هزار و 231 نفر نیز در بخش بستری موقت پذیرش شدند که این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

وی ضمن تأکید بر رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد: از تمامی شهروندان درخواست داریم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند چراکه در صورت تداوم شرایط شاهد اوضاع بدتری خواهیم بود.

استان خراسان جنوبی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته 198 آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا 70 بیمار جدید شامل 25 مورد بستری و 45 مورد سرپایی، شناسایی شدند.

کامبیز مهدی زاده با بیان اینکه همچنین از 394 تست سریع کرونا در شبانه روز گذشته 120 مبتلای جدید شناسایی شد، افزود: در حال حاضر 277 بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که 125 نفر دارای تست کرونای مثبت هستند.

وی با بیان اینکه از این تعداد 9 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال یک نفر وخیم گزارش شده است، گفت: در شبانه روز گذشته با ثبت یک مورد جدید فوت، تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی به 935 نفر افزایش یافت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا، تعداد افرادی که واکسن نوبت اول کرونا را دریافت کردند به 46 هزار و 208 نفر رسید و تا کنون 24 هزار و 822 نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

مهدی زاده به ارائه آمار و وضعیت بحرانی نهبندان به لحاظ شیوع ویروس کرونا هندی شیوع کرونا هندی در استان اشاره و بیان کرد: شهرستان نهبندان در حال حاضر با افزایش موارد مبتلا روبروست و در مرحله بعد شهرستان‌های سربیشه، درمیان، طبس و بیرجند نیز وضعیت حادتری پیدا کردند.

وی گفت: میانسالان و سالمندان بیشتر با این ویروس درگیر شده، اما علت اینکه تعداد موارد فوتی کم است به دلیل تزریق حداقل یک دوز واکسن به افراد بوده است.

استان اصفهان

آرش نجیمی در جمع خبرنگاران، با اشاره به آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا در 24 ساعت گذشته، اظهار داشت: در این بازه زمانی تعداد کل موارد نمونه‌گیری شده ویروس کرونا در استان 2850 نفر بودند که 1130 بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.

وی افزود: از این تعداد بیمار جدید مبتلا به کرونای شناسایی شد 277 نفر در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شدند همچنین طی این مدت 173 بیمار بهبود یافته از مراکز درمانی ترخیص شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر 1293 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد 182 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی آمار مرگ و میر بیماران مشکوک به کرونا طی 24 ساعت اخیر در استان اصفهان را 13 نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد 8 نفر فوت شده کرونا مثبت قطعی بوده است.

نجیمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شهرستان‌های اصفهان، اردستان، خمینی شهر، شهرضا، لنجان و نائین در وضعیت قرمز کرونایی دارند و مردم باید به شدت پروتکل‌های بهداشتی را در همه شهرستان‌ها رعایت کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز با اشاره به بی‌رحمانه تاختن کرونا، اظهار داشت: با متاسیون یا جهشی از ویروس مواجه هستیم که سرعت گسترش آن بسیار بالا و خطرناک است و می‌تواند تمامی زیرساخت‌های درمانی را تحت تاثیر خود قرار دهد.

بهروز کلیدری افزود: شرایطی کرونایی حاکم در این روزها نشان از سیر ابتلای سریع بیماری در استان‌ است و متاسفانه پیش‌بینی می‌شود در طی روزها و هفته‌های شاهد افزایش این آمار باشیم و احتمالا مرداد ماه خیلی سختی را در حوزه درمان استان اصفهان تجربه خواهیم کرد و مجبور شویم بسیاری از خدمات را برای اینکه بیماران کرونایی پشت صف انتظار برای بستری شدن قرار نگیرند، محدود کنیم.

درحال تکمیل..

 

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید