ثبت اولین نمره منفی محیط زیستی در کارنامه دولت سیزدهم/ دوستداران محیط زیست نگران سرنوشت تنها جزیره دریای خزر

    کد خبر :892870

دستور رئیس جمهور- سید ابراهیم رئیسی برای عملیاتی کردن طرح گردشگری جزیره آشوراده آن هم ظرف مدت 10 روز، حالا انتقادات بسیار تندی را متوجه دولت سیزدهم کرده است؛ طرحی که سال های سال است عده ای برای اجرای آن می کوشند ولی به واسطه تهدیدهای زیست محیطی فراوان موفق به اجرایش نشده بودند!

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- جزیره آشوراده هم ثروت و مکان ارزشمندی است که می‌تواند به اشتغال و گردشگری کمک کند. طرح گردشگری جزیره آشوراده باید حداکثر طی ۱۰ روز آینده انجام شود.

آنچه در پاراگراف بالا خواندید، بخش کوتاه ولی بسیار مهمی از سخنان رئیس دولت سیزدهم در سفر به استان گلستان و بازدید از جزیره آشوراده است؛ جزیره ای که از آن به عنوان تنها جزیره دریای خزر یاد می شود و از جمله نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شده است.

تاریخچه دست اندازی به ذخیرگاه زیست محیطی در ایران قدمت زیادی دارد ولی به صورت مشخص در ۱۳۸۳، بنیاد علوی وابسته به بنیاد مستضعفان با ارائه سند مالکیت جزیره که در سال ۱۳۷۶ ثبت شده بود، مدعی مالکیت جزیره شد و از همین تاریخ جنگ و دعوا برای دست اندازی انسانی در این منطقه تشدید شد.

از آن زمان تاکنون این جزیره بارها و در دولت های مختلف میان بخش خصوصی و سازمان محیط زیست دست به دست و در این میان اعتراضات پیوسته و اثرگذار فعالان محیط زیستی اجازه دست اندازی در این طبیعت بکر را به سودجویان ماجرا نداد.

فعالانی که به واگذاری جزیره به بخش خصوصی اعتراض دارند و نسبت به احتمال تخریب زیست‌محیطی و آسیب به زیست‌بوم این منطقه هشدار می دهند.

حالا و پس از عبور سالم این جزیره در چندین دولت گذشته، این دولت سیزدهم است که از قرار معلوم می خواهد ننگ تخریب محیط زیست جزیره آشوراده را به جان بخرد و هنوز از راه نرسیده در کارنامه خود اولین نمره منفی زیست محیطی را ثبت کند.

اتفاقی که نگرانی های فراوانی را به همراه داشته و فعالان محیط زیستی را به واکنش وادار کرده است.

مثلاً مژگان جمشیدی- خبرنگار و فعال زیست محیطی در این باره نوشت: «رئیسی به ‎آشوراده رفت! نه برای پیگیری هجوم شکارچیان غیر مجاز به منطقه؛ که برا اجرای طرح غیرقانونی گردشگری در پناهگاه حیات وحش ‎میانکاله.

او دستور تسریع اجرای گردشگری و تغییر کاربری اراضی حفاظت شده آشوراده را صادر کرد و تمام تلاش ما برای جلوگیری از نابودی آشوراده را به باد داد.

۷سال پیش در روزنامه اعتماد از نگاه آزمندانه دولت خاتمی؛ احمدی نژاد و روحانی به تنها جزیره ایران در خزر نوشتم.

حالا باید از نگاه آزمندانه و چشم حریص دولت رئیسی هم بنویسم! کسی که وقتی رییس ق ق بود برای آشوراده به خودش شکایت بردیم.»

به هر صورت آنچه در مورد جزیره آشوراده در حال رخ دادن است، یک تهدید جدی برای محیط زیست این منطقه است که مسئولان کنونی قبل از هر اقدامی باید در این باره از خود بپرسند، چرا دولت های قبلی در عمل به آن موفق نبوده اند و بعد در پی طرحی جدید باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید