تکلیف سرمایه‌گذاران خارجی در پتروشیمی مشخص می‌شود

    کد خبر :106764

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از تعیین تکلیف سرمایه‌ گذاری‌ شرکت‌های خارجی در صنعت پتروشیمی ظرف سه ماه آینده خبر داد و گفت: شرکت ملی صنایع پتروشمی به دنبال تاسیس صندوق پروژه برای داخل و خارج از کشور است.

مرضیه شاهدایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی صبح امروز در یک نشست خبری که به منظور تشریح برنامه‌های نمایشگاه ایران پلاست برگزار شد، اظهار داشت: نمایشگاه ایران پلاست یکی از مهمترین نمایشگاه های سطح کشور است که تلاش شده از نظر بین‌المللی نیز ارتقا یابد و یکی از مهمترین نمایشگاه های محصولات پلیمری در سطح خاورمیانه و جهان باشد.

به گزارش بازتاب به نقل از فارس، معاون وزیر نفت با بیان اینکه ایران پلاست فرصت‌های اقتصادی زیادی برای صنعتگران کشور ایجاد می‌کند، گفت: تلاش کردیم از فرصت پسابرجام استفاده کرده و حضور شرکت‌های خارجی را در این نمایشگاه ارتقا دهیم.

شاهدایی هدف اصلی نمایشگاه ایران پلاست را صادرات کالا و خدمات، توسعه بازار، جذب سرمایه خارجی، انتقال فناوری و همچنین بالا رفتن سهم اشتغال زایی عنوان کرد.

به گفته این مقام مسئول در زمان پیروزی انقلاب 3 میلیون تن تولید محصولات پتروشیمی داشتیم که با برنامه هایی که طی این مدت اجرا شد میزان تولیدات 20 برابر شده و اکنون به 60 میلیون تن تولید رسیده‌ایم.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه چشم انداز این صنعت کسب مقام از نظر ارزش محصولات است، افزود: برای رسیدن به این هدف باید صنایع تکمیلی ایجاد و صنایع پایین دستی ارتقا یافته و واحدهای تکمیل زنجیره ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه صنعت پلیمر جایگاه خاصی در زندگی روزمره مردم دارد و هیچگاه از صنعت جهان حذف نمی شود، خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع باید سعی کنیم محصولات با ارزش افزوده بیشتر ایجاد کنیم.

شاهدایی عمده ترین و کاربردی ترین محصولات پلیمری در جهان را انواع پلی اتیلن ها ، پلی پروپیلن، پلی استایرن، پلی اتیلن ترفتالات، پلی وینیل کلراید، و پلی کربنات بیان کرد.

وی شعار یازدهمین نمایشگاه ایران پلاست را «بهبود فضای کسب و کار در صنایع تکمیلی پتروشیمی و پلاستیک کشور» عنوان کرد و افزود: 600 شرکت داخلی و 524 شرکت خارجی در این دوره از نمایشگاه حضور خواهند یافت.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: در یازدهمین نمایشگاه ایران پلاست شاهد رشد 39 درصدی شرکت کنندگان داخلی و 21 درصدی شرکت کنندگان خارجی نسبت به دوره دهم هستیم.

شاهدایی به حضور 250 شرکت خارجی در دوره نهم یعنی آخرین دوره نمایشگاه ایران پلاست پیش از اجرایی شدن برجام اشاره و تصریح کرد: مشارکت کنندگان خارجی در یازدهمین دوره این نمایشگاه به 524 شرکت رسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه در مورد ظرفیت جهانی تولید پلیمر، توضیح داد و گفت:ظرفیت جهانی تولید پلیمر 390 میلیون تن در سال است و سهم پلی اتیلن‌ها 107 میلیون تن و سهم پلی پروپیلن‌ها 75 میلیون تن اعلام شده است. براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته ایران درصدد افزایش تولید پلی پروپیلن است. در حال حاضر 10 درصد از 304 میلیون تن محصولات پلیمری مربوط به خاورمیانه و دو درصد از این سهم مربوط به ایران است.

شاهدایی با بیان این که ایران در سال 1395، شش میلیون و 133 هزار تن پلیمر تولید کرده است، گفت: با بالا بردن راندمان درصدد افزایش یک میلیون تن تولید پلیمر هستیم. در سال 1395، سه میلیون و 124 هزار تن به ارزش سه میلیارد و 413 میلیون دلار صادرات محصولات پتروشیمی صورت گرفته و تلاش می‌کنیم صادرات و فروش داخل را افزایش داده و میزان صادرات را به چهار میلیون تن برسانیم.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی شده تا طی 9 سال آینده و تا سال 1404 تولید پلیمرها به 21 میلیون تن و سهم آن در جهان به چهار درصد برسد.

معاون وزیر نفت در ادامه با تاکید بر این که در حال حاضر 21 واحد پلیمری در دست اجرا است، اظهار کرد: همچنین واحدهایی برای تکمیل زنجیره ارزش طراحی و مجوزهای جدید پتروشیمی براساس تکمیل زنجیره صادر شده است،البته برخی واحدها پیشرفت فیزیکی بالایی دارند و برخی نیز متوقف هستند. برای مثال پتروشیمی هگمتانه پیشرفت خوبی دارد. فعالیت دهدشت تازه آغاز شده و پتروشیمی‌های صدف، جم و میاندوآب پیشرفت خوبی دارند. برخی از طرح‌ها نیز به دلیل عدم کسب دانش فنی معطل مانده‌اند.

شاهدایی با بیان این که شرکت ملی پتروشیمی درصدد ثبات عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا است، تصریح کرد: این اقدام با هدف جلوگیری از تلاطم عرضه در بورس صورت می‌گیرد. از طرف دیگر عقد قراردادهای بلند مدت تامین خوراک پیگیری می‌شود و به دنبال افزایش توان خرید شرکت‌های پایین دست هستیم.

وی با تاکید بر این که شرکت ملی صنایع پتروشیمی با برگزاری همایش‌های داخل و خارج کشور درصدد جذب سرمایه‌ گذاری و توسعه بازارهای داخلی و خارجی است، گفت: در این راستا پیگیر تولید گریدهای جدید و خاص محصولات پلیمری هستیم. در سال 1396 مصرف محصولات پتروشیمی در بازارهای داخلی 24 درصد و به میزان یک میلیون تن افزایش خواهد یافت.

شاهدایی در ادامه از تعیین تکلیف سرمایه‌ گذاری‌ شرکت‌های خارجی در صنعت پتروشیمی ظرف سه ماه آینده خبر داد و افزود: ظرف سه ماه آینده تکلیف برخی از تفاهم نامه‌هایی که با شرکت‌های خارجی امضاء شده مشخص می‌شود. همچنین نتیجه مطالعات و بررسی اقتصادی برخی از این شرکت‌ها در نیمه دوم سال مشخص خواهد شد. توتال و شل از مهم ترین این شرکت‌ها هستند، البته چند شرکت بزرگ دیگر نیز وجود دارند که تاکید کردند نام آنها رسانه‌ای نشود.

وی در ادامه با اشاره به افزایش یک میلیون تنی تولید در دولت دوازدهم، اظهار کرد: در این راستا درصدد فعال کردن شرکت های غیرفعال، توسعه بازار کشورهای همسایه از جمله عراق و پاکستان و تغییر سیاست برای عدم واگذاری این بازارها به ترکیه و همچنین اجرای طرح‌های جدید برای افزایش تولید یک میلیون تنی هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد بروز مشکلات و تاخیر در تولید تجاری پتروشیمی‌های پردیس و مرجان نسبت به زمان پیش بینی شده، توضیح داد: متانول مرجان با تاخیر شش ماهه و متانول کاوه در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسند. بعضی از طرح‌های کوچک که قرار بود امسال به بهره برداری برسد در اوایل سال 1397 به تولید پایدار می‌رسند.

شاهدایی از افزایش ظرفیت تولید 5.5 میلیون تن در سال جاری خبر داد و گفت: پس از برجام روابط ما با کشورهای خارجی و شرکت‌های پتروشیمی بهبود یافته است. در این راستا تلاش شد در نمایشگاه‌های جهانی همه شرکت‌های ایرانی به صورت پاویون حضور داشته باشند.

وی با بیان این که تکنولوژی تولید محصولات پلیمری در عسلویه و ماهشهر متعلق به بیش از 10 سال گذشته است، تصریح کرد: فناوری تولید پلیمرها دائما به روز می‌شود و تلاش شده استفاده از تکنولوژی روز در سرمایه‌ گذاری‌ها مدنظر قرار بگیرد.

وی با اشاره به مشکل ایجاد شده در انتقال ارز پتروشیمی ها از کشور چین گفت: با همکاری بانک مرکزی و وزارت اقتصاد این مشکل برطرف شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه در مورد تاسیس صندوق پروژه خاطرنشان کرد:شرکت ملی صنایع پتروشیمی با همه بانک‌ها تعامل خوبی دارد و به دنبال تاسیس صندوق پروژه برای داخل و خارج از کشور است.

وی گفت در این راستا مذاکراتی را با بانک مرکزی آغاز کرده تا شرایط را برای تامین منابع مالی مورد نیاز پتروشیمی فراهم کند. تامین مالی طرح‌های صنعت پتروشیمی در وزارت نفت پیگیری می‌شود، اما مذاکرات تاکنون به نتیجه نرسیده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید