ثبت دومین نمره منفی محیط زیستی در کارنامه دولت سیزدهم/ پس از جزیره آشوراده حالا نوبت به تالاب میانکاله رسید

    کد خبر :894667

هفته گذشته و در جریان سفر رئیس جمهور به استان گلستان خبر رسید که مجوز بهره برداری از طرح گردشگری تنها جزیره دریای خزر صادر شده است؛ مجوزی که به نگرانی های زیست محیطی دامن زد و حالا در سفر رئیس جمهور به استان مازندران یک طرح خسارت بار دیگر در مجاورت تالاب میانکاله به جریان افتاده است.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- پس از اینکه صدور مجوز بهره برداری از طرح گردشگری در جزیره آشوراده استان گلستان آن هم پس از سال ها مسکوت ماندن در هفته گذشته حواشی فراوانی به همراه داشت، این بار خبر رسیده که عملیات احداث یک مجتمع پتروشیمی در مجاورت تالاب میانکاله استان مازندران آغاز شده است.

مستند به این خبر احمد وحیدی-وزیر کشور در مراسم آغاز عملیات اجرایی کارخانه پتروشیمی مازندران در روستای حسین‌آباد بهشهر، گفت: سرمایه‌گذاری ۸۰ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی برای ایجاد این واحد پتروشیمی موقعیت ارزشمندی برای مازندران است.

ب گفته او قابلیت های استان در  بخش های کشاورزی، باغداری، دامداری، پرورش آبزیان و گردشگری است اما راه اندازی صنایع سبز در مازندران با رعایت الزامات محیط زیستی نیز یکی از راهکارهای حل مشکل بیکاری است شرکت سهامی پتروشیمی مازندران مردادماه پارسال مجوزهای تاسیس یک واحد پالایشگاه در منطقه حسین آباد بهشهر را گرفت و قرار است این واحد صنعتی با رعایت مسائل زیست محیطی در زمین ۹۰ هکتاری ساخته شود.

وزیر کشور گفت: سرمایه گذاران بخش صنعتی در مازندران باید مجوز‌های محیط زیستی مربوط به ایجاد صنایع سبز  و سازگار با محیط را برای فعالیت اخذ کنند و با توجه به اینکه این واحد همه مجوز‌ها را دریافت کرده است راه اندازی آن  توفیق خوبی برای ایجاد اشتغال است.

به گفته وحیدی با توجه به وجود پایانه نفتی نکا و نزدیک بودن این واحد به بندر تلاش می شود موانع و مشکلات تولید برداشته و  زمینه صادرات محصولات پتروشیمی فراهم شود.

بیشتر بخوانید

تأکید وزیر کشور بر رعایت الزامات محیط زیستی در فرایند احداث و بهره برداری از این مجتمع صنعتی در حالی است که پیشتر متخصصان محیط زیستی بارها بر غیر ممکن بودن رعایت الزامات محیط زیستی به واسطه این طرح تأکید کرده بودند و همین موضوع نیز بر مسکوت ماندن این طرح صنعتی قدیمی منجر شده بود.

به طور مثال پیشتر محمد دوریش از فعالان محیط زیستی در این باره به رسانه ها گفته بود: در ظاهر می گویند واحد پتروشیمی قرار است 5 کیلومتر با میانکاله فاصله داشته باشد اما در واقع با مشاهده نقشه های این منطقه متوجه می شویم که منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد با حریم تالاب میانکاله و محدوده پارک ملی میانکاله فقط 60 متر فاصله دارد و این موضوع می تواند فوق العاده خطرناک باشد و باید حتما برای جانمایی استقرار واحد پتروشیمی ارزیابی محیط زیستی دقیقی صورت گیرد.

وی می افزاید: با توجه به اینکه صنعت پتروشیمی به دلیل تولید فاضلاب آلاینده جزء صنایع ممنوع در شمال کشور محسوب می شود باید مسئولان محیط زیست برای ارزیابی این موضوع حساسیت بالایی به خرج دهند. قبل از انجام کامل ارزیابی محیط زیستی هرگز نباید چراغ سبز نشان داده شود به همین دلیل نامه درخواست وزیر نفت مبنی بر استقرار واحد پتروشیمی در مجاورت پناهگاه حیات وحش میانکاله و نیز پاسخ سریع رئیس سازمان محیط زیست کشور هر دو شگفت انگیز است و باید پرسید که چرا اصلا دولت می خواهد برود به سمت استقرار صنایع آلاینده در استان هایی که مزیت نسبی آن ها کشاورزی و توسعه گردشگری است و در حال حاضر میلیاردها تومان در این استان ها برای توسعه صنعت گردشگری سرمایه گذاری شده است هزینه شود.

درویش می گوید: اگر صنایع آلاینده در استان های شمالی کشور استقرار پیدا کند عملا سرمایه گذاری هایی که تا کنون برای توسعه گردشگری صورت گرفته زیر سوال می رود و در واقع این کار حیف و میل اقتصادی محسوب می شود و به هیچ عنوان صلاح نیست در جایی که به راحتی می توان از آن به عنوان صندوق ارزی پایدار برای ایرانیان و مردم شمال کشور استفاده کرد و به سمت استقرار زیرساخت های لازم در توسعه بوم گردی و همچنین استفاده از رونق صنعت صیادی به کارگرفته شود؛ به استقرار صنایع بزرگ کمر همت بست. دریای خزر تنها منطقه کشور است که ماهیان خاویاری در آن وجود دارد و استقرار صنایع آلاینده مانند پتروشیمی می تواند به شدت به این گونه از ماهیان ارزشمند آسیب برساند و همچنین توسعه کشاورزی بهترین مزیت استان های شمالی است که با استقرار صنایع آلاینده، اقلیم طبیعی و منحصر به فرد این منطقه نابود می شود.

وی می افزاید: اگر واحد پتروشیمی طبق استانداردهای روز دنیا احداث شود و در خط تولید خود از انرژی پاک استفاده کند و اگر این ادعاهای برخی مسئولان درست باشد پس آن ها نباید نگران ارزیابی های محیط زیستی باشند و باید اجازه بدهند که فرآیند ارزیابی محیط زیستی با دقت طی شود که البته این ادعا کاملا پارادوکس دارد، در این تعجیلی که اتفاق افتاده و رئیس سازمان محیط زیست بسیار سریع پاسخ نامه درخواست وزیر نفت را در مدت یک روز دادند.

این فعال محیط زیست اظهار می کند: از آنجایی که استان های شمالی اکوسیستم اساسی کشور هستند باید تمام جوانب سنجیده شود منتهی سوال من این است که اصولا مزیت نسبی مازندران و گیلان و گلستان توسعه کشاورزی و گردشگری است و زمانی که واحدهای صنعتی استقرار پیدا می کند یعنی مزیت های طبیعی این استان ها با خدشه مواجه می شود و این کار خردمندانه نیست.

علی ابوطالبی محقق و فعال محیط زیست میانکاله نیز  پیشتر در گفت‌وگو با ایسنا در این باره گفته بود: پتروشیمی صنعتی آلاینده بوده و نمی‌توان آن را در جایی با بهترین زیستگاه حیات وحش و مهد پرندگان آسیا و خاورمیانه بدون آمایش سرزمین و ارزیابی زیست محیطی احداث کرد.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم در آمایش سرزمین توسط کارشناسان دلسوز و طبیعت دوست استان این طرح در این منطقه اجرا نشود، افزود: کسی با توسعه مخالف نیست و اگر پایدار و بدون آسیب به تنوع زیستی، فرهنگ بومی، تالاب و بدون آلایندگی خاک، آب و هوا باشد مشکلی ایجاد نمی‌کند.

این محقق و فعال محیط زیست میانکاله گفت: در ایران توسعه پایدار مصداق پیدا نمی‌کند چرا که محیط زیست قدرت لازم برای جلوگیری از استقرار واحدهای صنعتی بزرگ را ندارد و همواره به بهانه اشتغال و بیکاری، قانون زیست محیطی در زمینه آلودگی صنایع اجرا نمی‌شود که نمونه آن را می‌توان در نیروگاه شهید سلیمی نکا که با مصرف مازوت در حال آلوده کردن هوای منطقه و ایجاد باران‌های اسیدی است، مثال زد.

وی تصریح کرد: هر چند اعلام می‌شود که این پتروشیمی با استانداردهای به روز و تصفیه با کمترین آلودگی آن را راه‌اندازی می‌کنند اما در عمل محقق نمی‌شود و در اندازه حرف است و در عمل همانند بقیه صنایع خواهد بود.

محقق و فعال محیط زیست میانکاله، یادآور شد: با توجه به آنکه پتروشیمی آلایندگی فراوانی دارد و به دلیل فاصله بسیار کم آن با تالاب ارزشمند میانکاله و تالاب بین‌المللی لپوی زاغمرز که سالانه پذیرای چند هزار پرندگانی همانند قو و پلیکان که در لیست سایتیس از درجه یک و دو حفاظتی برخوردار هستند و نیز در میانکاله که حدود نیم میلیون گونه از صد میلیون پرنده تالابی از این منطقه استفاده می‌کنند نگرانی‌های فراوانی ایجاد شد و امیدوارم در ارزیابی زیست محیطی این طرح رد شود.

هم اکنون نیز اقدام اخیر دولت سیزدهم با اعتراضات فراوانی رو به رو شده و باید منتظر ماند و دید در آینده با چه واکنش و کنش های دیگری همراه خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید