توضیح لاریجانی درباره حواشی مربوط به نظرات هیات نظارت بر سیاست‌های کلی

    کد خبر :403263

رئیس مجلس گفت: مجلس راجع به ارسال لوایح به مجمع تصمیم نمی‌گیرد بلکه راجع به نظر خودش تصمیم می‌گیرد اگر شورای نگهبان ایراد را مجددا فرستاد رییس‌مجلس باید برای مجمع بفرستد که من این را قبلا گفته‌ام.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی عصر امروز در صحن علنی در بیان توضیحاتی درباره لایحه پالرمو و مبارزه پولشویی که در شورای نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان بررسی شده بود، گفت: در این باره شورای نگهبان نظرش را داد و تقریبا در فاصله ۲ الی سه روز هیات نظارت مجمع هم نظرش را برای شورای نگهبان فرستاد.

وی افزود: متعارف این بود که هیات نظارت در مسیر بررسی کمیسیون‌ها نظرش را به کمیسیون می‌داد اما این بار به شورای نگهبان داد و شورای نگهبان هم به فاصله ۲ الی ۳ روز نامه‌ای روی آن گذاشت و برای مجلس فرستاد که این نظر هیات نظارت است و جهت اقدام ارسال می‌شود. ما هم آن را برای کمیسیون فرستادیم.

رییس مجلس خاطرنشان کرد: کمیسیون بیش از ۲ ماه معطل کرد تا نظرشورای نگهبان را در این دو مجموعه به مجلس ارائه کند از طرف دیگر مرتبا نامه‌نگاری می‌شد که چرا کمیسیون نظرش را نمی‌دهد شاید حدود ۷ الی ۸ بار از کمیسیون خواستم که شما نظر شورای نگهبان و هیات نظارت را به مجلس بفرستید تا مجلس تصمیم بگیرد. اما آقایان بعد از یک مدتی که ما اصرار کردیم که نظر را به مجلس بفرستید گفتند با برخی افراد هم صحبت کنیم که من این کار را کردم هرچند که نمی‌خواهم آن مطلبی که آقایان گفتند را بگویم چرا که واقعا خیلی به مصلحت کشور نبود ولی به هر حال ما گفتیم شما هر نظری دارید، ارائه دهید.

وی تصریح کرد: آقای ملکشاهی گفتند اعضای کمیسیون نظرشان را درباره مواردی که خود شورای نگهبان فی ذاته نظر داده اصلاح کردند و نظرات هیات نظارت مجمع را قبول ندارند که بندهای زیادی در داخل پالرمو بود که گفتند ما محتویات آن را نمی‌توانیم تغییر دهیم. من نیز گفتم هر نظری که دارید برای مجلس بفرستید تا مجلس نظر دهد و برای شورای نگهبان بفرستد و آقایان نظرشان را فرستادند و آن مواردی که شورای نگهبان فی ذاته نظر داشت آنها را اصلاح کرد و مابقی را گفتند قبول نداریم .

رییس قوه قانون‌گذاری افزود: آن موقع که این موضوع مطرح شد همین نظر را هم تلفنی به من گفتند و هم آن روزی که اینجا آوردند ما دیدیم مواردی که شورای نگهبان نظر داده را اصلاح کرده‌اند و درباره مابقی اظهار نظری نکردند. من آنجا به خاطر حل این مساله گفتم که این را باید به طور متعارف در یک باکس می‌آوردید و شاید به خاطر اینکه چند صفحه بود این کار را نکردند ولی منطوق آن روشن بود که آنها فقط نظر شورای نگهبان را قبول دارند و نظرات هیات نظارت را قبول ندارند و من آن روز این را به همین دلیل عرض کردم که آقایان توجه داشته باشند.

وی اظهار کرد: آنجا عرض کردم که می‌خواهم توجه کنید که درباره این دو لایحه ملاحظاتی را شورای نظارت مجمع تشخیص داده هم در مورد پالرمو و هم در مورد مبارزه با پولشویی که معمولا شورای نظارت به کمیسیون نظرش را برای بررسی می‌داد اما این بار به شورای نگهبان گفت و کمیسیون این‌ها را مد نظر قرار نداد بنابراین دو لایحه به مجمع تشخیص می‌رود یعنی شورای نگهبان علی‌القاعده ایراد می‌گیرد و به مجمع می‌رود که در صحن مجمع مورد بررسی قرار بگیرد.

لاریجانی گفت: یعنی مثل بقیه موارد اگر اختلاف بین ما و شورای نگهبان باشد به مجمع می‌رود بنابراین این بحث‌هایی که می‌گویند خارج ازا ین است و ما آن چیزی که باید انجام می‌دادیم را انجام دادیم یعنی کمیسیون نظرش فقط همان موارد شورای نگهبان بود و نظرات شورای نظارت را قبول نداشت و ما همین را رای گرفتیم و من این را توضیح دادم و وقتی به مجمع رفت همین در شورای نگهبان رخ داد و شورای نگهبان گفت شما نظرات ما را اعمال کردید ولی چون نظر هیات نظارت را قبول نکردید ایراد به قوت خودش باقی است که آن را به مجمع ارسال کردیم .

وی تاکید کرد: مجلس راجع به ارسال به مجمع تصمیم نمی‌گیرد بلکه راجع به نظر خودش تصمیم می‌گیرد اگر شورای نگهبان ایراد را مجددا فرستاد، رییس مجلس باید برای مجمع بفرستد که من این را قبلا گفته‌ام بنابراین مطلب روشن باشد که کمیسیون تصمیم گرفت بر اساس نظرات شورای نگهبان مواردی را اصلاح کند و نظرات هیات نظارت را نپذیرفت و ما همین را رای گرفتیم و چون شورای نگهبان ایرادش را دوباره فرستاد ما این را به مجمع فرستادیم و مسیر قانونی را طی کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید