توصیه های کلیدی برای فصل تابستان

    کد خبر :1011914
بهترین نوشیدنی تابستان

 دکتر هاله قوشخانه‌ای اظهار کرد: فصل تابستان دارای مزاج گرم و خشک است و از نظر طب ایرانی افراد در سن پیری مزاج سرد و تر دارند، پس این فصل برای افراد مسن مناسب است، اما برای افراد جوان که مزاج گرم و خشک دارند آزاردهنده است.

 یعنی در ساعاتی که هوا خنک است حرکت و ورزش و در ساعاتی که گرم است استراحت داشته باشید و در این زمان از سال از انجام ورزش سنگین و حرکات شدید اجتناب کنید.

وی با اشاره به اینکه خواب و استراحت کافی موجب مرطوب شدن بدن شده و انجام این کار اثر خشکی مزاج فصل تابستان را متعادل می‌سازد، بیان کرد: باید از خوابیدن در آفتاب پرهیز شود، زیرا این کار موجب جوشش اخلاط بدن و تحریک صفرا می‌شود.

دانش آموخته دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: صعود بخارات تولید شده در بدن در اثر حرارت بالا به سمت مغز، موجب سنگینی مغز و سردرد می‌شود و باید بدانیم که خواب موجب سلامتی اعصاب به‌ویژه مغز می‌شود.

دکتر قوشخانه‌ای افزود: بی‌خوابی باعث ضعف مغز و دردهای عصبی شده و به این ترتیب هر چیزی که باعث خواب ناکافی و یا کاهش خواب شبانه به میزان کمتر از ۶ ساعت شود، برای بدن مضر است؛ همچنین استفاده زیاد از وسایل الکترونیک مانند موبایل و کامپیوتر خصوصاً در شب‌ها عاملی برای خشکی مغز و بی‌خوابی است.

وی با تأکید بر اینکه در طب ایرانی، حفظ سلامتی از مقوله‌های بسیار مهم و حائز اهمیت بوده و هست، گفت: نقش بسیار مهم عواطف بر جسم و اعضای مختلف بدن به وضوح مطرح شده و توصیه می‌شود که برای فرونشاندن غضب و ناراحتی خود، دست‌ها و صورت را با آب سرد بشویید.

وی تأکید کرد: نوشیدنی‌های خنک مانند ماءالشعیر و شربت‌های سرد کننده مانند شربت آلو، شربت بنفشه و افزودنی‌هایی مانند غوره، سماق یا زرشک به غذا و نیز خوردن میوه‌هایی مانند انار و سیب می‌تواند برای شما کمک کننده باشد.

دکتر قوشخانه‌ای در پایان گفت: در فصل تابستان هرگونه خون‌گیری، حجامت و فصد باید با نظر و تجویز پزشک متخصص طب ایرانی انجام شود و از مردم می‌خواهیم از انجام این کارها بدون مشورت گرفتن با متخصص این نوع طب خودداری کنند و توصیه دیگرمان به مردم هم این است که با رعایت تمامی نکات مطرح شده از سوی پزشکان مراقب سلامتی خودشان باشند تا که  همیشه سلامت و تندرست باشند و خدای نکرده دچار مشکل نشوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید