توسعه به قیمت ویرانی پذیرفتنی نیست

    کد خبر :66554

یک فعال محیط زیست با اشاره به جلوگیری مردم دشتستان از کلنگ‌زنی پتروشیمی گفت: کسی با پیشرفت و توسعه مخالف نیست اما این کار نباید به قیمت نابودی محیط زیست باشد.

یک فعال محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به مقاومت مردم دشتستان که منجر به عدم کلنگ زنی پتروشیمی دشتستان با حضور وزیر صنعت شد گفت: بی‌شک هر مدیر و مسئولی دوست دارد با هر انگیزه ای در زمان تصدی خود کارهایی برای مردم انجام دهد اما باید دید این کارها به نفع جامعه و مردم هست؟ آیا به امروز فقط نگاه شده و یا نه بحث پیشرفت و توسعه پایدار است که ملاک عمل بوده؟

غلامرضا علیپور تاکید کرد: در روز های اخیر با ورود وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت به استان بوشهر، عدم همراهی مردم با طرحهای تعریف شده در استان باعث کدورت استاندار شد و ایشان با انتشار یادداشتی برآن شدند که طرح ها را توجیه کنند اما لازم است در این مورد حرف مخالفان با این طرح ها را نیز بشنوند.

وی تصریح کرد: ما مردم دیلم، زاده‌ی این منطقه هستیم و حتی اگر هم امکان نقل مکان به دیگر جاهای کشور را داشته باشیم حاضر به ترک زادگاهمان نیستیم و با جان و دل از آن صیانت می‌کنیم، این محدود به ما نیست و نه تنها دیگر جاهای کشور که کل کره زمین همینطور هست و ما باید این زمین را برای خود و فرزندانمان نگهداریم.

این معمار و شهرساز اهل دیلم خطاب به استاندار گفت: کسی با پیشرفت، توسعه و اشتغالزائی مخالف نیست، اتفاقا نیاز این شهر به آن کاملا مشهود است، اما به چه قیمت؟ نابودی محیط زیست؟ از بین رفتن منابع؟ بیماری؟ و خالی شدن از سکنه؟

علیپور یادآوری کرد: شما در جمع فعالان اجتماعی اعلام کرده اید که توسعه بدون نابودی امکان پذیر نیست و نمونه بارزش انقلاب صنعتی بود که تبعات خودش را داشت. اما انقلاب صنعتی در قرن ١٨ شکل گرفت و نه توسعه آن به مانند امروز بود و نه مردم دانش و ارزش محیط زیست را می‌دانستند. ما در قرن بیست و یک هستیم و باید مسائل زیست محیطی را سر لوحه تمام کارهایمان قرار دهیم.

وی خطاب به استاندار و با اشاره به یادداشت وی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده گفت: شما در گزارش فیسبوکی تان شروع به دفاع از طرح کردید اما ای کاش به جای آن گزارش زیست محیطی آنرا در مورد انتخاب زمین، نوع فعالیت، نو ساختار طرح و کارخانه، تولیدات و اقدامات زیست محیطی برای کاهش هرچه بیشتر آلودگی و تبعات این طرح را دقیقا مشخص می‌کردید. بی‌شک صحت این طرح و ضمانت اجرائی آن بر عهده سازمان محیط زیست است اما با توجه به عملکرد استانداری و دیگر دستگاهها در این مدت، بخصوص از زمان تصدی شما، طرح‌هایی همچون مجتمع تجاری در ساحل دریا باعث شده مردم دیگر اعتمادی به حرفها و گزارش‌ها حتی از سوی سازمان محیط زیست نداشته باشند. شما نیز لازم است قبل از آنکه به فکر توسعه باشید، سعی کنید اعتماد این مردم را کسب کنید، آن هم به صورت عملگرایانه، تا خدای ناکرده اقدامات شما را به مسائل پشت پرده نسبت ندهند.

این فعال محیط زیست خواستار شد: با توجه به مصوبه قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، لطفا گزارش کامل طرح را که مباحث زیست محیطی، توجیهه اقتصادی و توسعه پایدار منطقه مورد بررسی قرار گرفته را در اختیار فعالان اجتماعی قراردهید. بیشک در این طرح باید مواردی چون موقعیت زمین مناسب، نوع طرح و ساختار کارخانه و مجتمع صنعتی که میزان مصرف انرژی، آب، مواد تولیدی و میزان آلاینده آن مشخص است باشد و این طرح باید هیچگونه تأثیری به حق آبه طبیعت ٦٠٪‌ و کشاورزی و آب شرب نداشته باشد و آنقدر طرح توجیه اقتصادی داشته باشد تا بتواند خسارات وارده به محیط زیست و مردم را جبران کند و صد البته ضمانت اجرائی در مورد رعایت مسائل زیست محیطی بر اساس معیارهای قرن ٢١ و توسعه پایدار آن نیز روشن باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید